29.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת שופטים – הנושא צדק תרדוף

“שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹקיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק: לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם: צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-ה’ אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ” ( דברים ט”ז ,יח-יט)

 

פרשת שופטים, בתוכה מצוות רבות. המיוחד במצוות בפרשת שופטים הוא שכמעט כולן מתייחסות למצוות הציבור ולא למצוות היחיד. כבר המצווה הראשונה בפרשה, על מינוי שופטים ושוטרים היא מצווה כללית לציבור וכל מטרתה לאפשר חיים תקינים, והדרישה לשפיטה בצדק, לחקירות ובירורים.

 

 פרשת שופטים, שמה את הדגש על משפט תקין החייב להתבצע ביושר ובצדק ללא משוא פנים – דבר התורם לחיי חברה בריאים ומונע מבני אדם –פריקת עול וחוסר סדר בחברה בריאה.

 

אם נסביר למציאות חיינו, אין מדובר במשפט הכיכרות בדומה למתרחש כיום כבר 40 שבועות  בכיכרות העיר .אין כאן חקירה ודרישה לצדק , הכל נעשה מתוך אינטרס קבוצתי להשגת מטרה ולא לעשיית צדק .

 

יש מוסדות שתפקידם לשמור על חוק ולעשיית הטוב והישר ,מי שפועל אחרת הוא מעוות את החוק והצדק , ההפגנות הם בבחינת סילוף דברי צדיקים . המצווה היא רדיפת הצדק ולא רדיפת האיש והכיסא, כל מי שפועל אחרת הוא מטה משפט ופוגע בעיקרון שוויון בפני החוק.

 

 על כן שומה לאפשר דרישה וחקירה כמו שנאמר:” דָרַשְׁתָּ֧ וְחָקַרְתָּ֛ וְשָׁאַלְתָּ֖ הֵיטֵ֑ב וְהִנֵּ֤ה אֱמֶת֙ נָכ֣וֹן הַדָּבָ֔ר נֶעֶשְׂתָ֛ה הַתּוֹעֵבָ֥ה הַזֹּ֖את בְּקִרְבֶּֽך”(דברים יג טו).

 

 אין כאן הכוונה חקירה ציבורית  של הכיכרות, אלא, בצדק עד שלא יוכח אחרת יש לנהוג  כמו שנאמר” “.. יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר:.וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת” (אבות , א’, ו’). מדובר על “כל אדם” לרבות גם אם הוא ראש ממשלה דין אחד לכולם מה שנקרא היום חזקת החפות .

שבת שלום

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מזכר של יוסף עברון על ישראל לוי (גדעון)

אריק זיו ויזר

נא לא להפריע לסורים

אלי חזן

פרשת חוקת

אלי כהן

כשח”כים הגיעו כאורחים של ענת וצחי לכפר סבא

עינר אביב

ואולי ישראל בכלל לא מפלה ערבים?

אלי חזן

עצה קטנה לשר גדול

אלי חזן
דילוג לתוכן