19.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת נצבים- דע לפני מי אתה עומד למשפט

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם:  רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם–וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ:  מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.  לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ–וּבְאָלָתוֹ:  אֲשֶׁר יְהוָה אלוהיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם (דברים כ"ט ,ט'-י"א) .

 

פרשה זו נקראת תמיד בשבת שלפני ראש השנה ,וזה לא במקרה. בפרשה זו מדובר הרבה על התשובה וגמולה, ככתוב : "ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו…ושב ה' את שבותך ורחמך… "   ( דברים  ל', ב'-ג) .

 

הרעיון של השיבה חוזר פעמים רבות ולכן תיקנו לו עזרא הסופר ואנשי כנסת הגדולה לקרוא פרשה זו בשבת לפני ראש השנה כהכנה ליום הדין .

 

טעות נפוצה לחשוב שיום הכיפורים הוא יום שאדם עומד למשפט לפני בורא העולם ,ולא היא, יום ראש השנה הוא יום הדין כל בני האדם על פני הגלובוס עומדים למשפט ביום זה, בראש השנה נקבע מה יהיה גורל היחיד וכלל האומה, מראש השנה ועד לשנה הבאה, למשל הסופות והסערות שפקדו את ארה"ב וכל מקום בעולם, מלחמות ,רעב ,הצלחה של יחיד ושל אומה נקבע ונחרץ הדין ביום ראש השנה .יום הכיפורים הוא יום שמבטא את הכפרה שינוי ולתיקון חריצת הדין שנגזר ביום ראש השנה .

 

יש בפרשה מילים "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כלכם, לִפְנֵי יְהוָה אלוהיכם" רמז המסייע להכנה הנפשית של האדם לראש השנה, שהוא יום הדין, כולם מתייצבים לפני הקב"ה אין אפליות כל המעמדות ראשים החשובים, החכמים ,שופטים, והאוכפים את החוקים, העשיר והעני כל אחד ואחד, כולם שווים בפני הדין והדיין, ומעשיהם נבחנים בעין בוחנת.

עומדים " לפני ה' אלוקיכם". על האדם לחוש שהוא אינו חי לבדו בעולם .בכל עת ובכל שעה עומד לפני ה' ועינו צופה עליו. הדבר מחייב גישה אחראית ,מכובדת ומחושבת.

אדם שיחדיר ללבו תחושה זו יוכל להתכונן ליום המיוחד, לראש השנה, שהוא יום הדין שבו ניצבים לפני הקב"ה למשפט, והוא חוקר ובוחן כליות ולב ובוחן ובודק גנזי נסתרות.

שבת שלום ומבורך

ש כתיבה וחתימה טובה    

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הדגל השחור מעל משפט נשיא מדינת ישראל

אריק זיו ויזר

"איך פוצצתי מפגש עם חבר הכנסת השמאלני של הליכוד"

אלי חזן

הם פשוט לא מבינים מהי דמוקרטיה

אלי חזן

כחלון מעוניין להפוך את הקרן הקימת למעין חברת גביה ממשלתית

שמעון שראל רו׳ח

פרשת בלק ספר במדבר

אריק זיו ויזר

השכל וכץ עבור העולים החדשים

אריק זיו
דילוג לתוכן