20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות כללי

פרשת במדבר : חשיבות היחיד בעם ישראל

שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם–בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל–תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן.(במדבר א',ב)

פרשת במדבר פותחת במִפקד של בני ישראל. אפשר היה לחשוב שזה "הופך את האנשים למספרים", מדוע התורה לא אומרת שמספרם הוא באופן כללי 600000 נפש היא מפרטת כל שבט בצורה מפורטת ושבלונית? התשובה לכך, חשוב מאוד לדעת שכל שבט בעם ישראל שווה, ולכל שבט יש חשיבות ושהוא חלק מהשלם ומשלים אותו, המפקד מלמד שכל יהודי חשוב. מסבירים כפי שיש 600,000 אותיות בתורה (כולל הרווחים שבין המילים), ספר התורה יהיה פסול אם חסרה בו אות אחת ויחידה, כך גם עם ישראל כולם כאחד, צריך שכלום יפעלו יחד.

ובכן, אם כל יהודי חשוב כל כך, למה ממשיכה התורה לתאר את תפקידו המיוחד של שבט לוי, האם אין כאן אפליה? האם רק בגלל שיצא למישהו להיוולד בשבט הזה, הוא שווה יותר?

האמת היא שכל בני האדם חשובים באותה מידה. יש אנשים שנולדו חכמים יותר, ואחרים מוכשרים יותר בתחום זה או אחר. אבל זה לא הופך אף אדם ל"טוב יותר".

המפתח לחיים הרמוניים הוא, שכל אחד ימצה את יכולתו שניחן בה ויתקבל בעיני האחרים כשווה בין שווים.

מספרים על רב מגדולי רבני ירושלים, שביקש באחד הערבים מבני קהילתו להמתין, ולא להתחיל את התפילה עד שמטאטא הרחובות יגיע, והרב הסביר: "אדם זה מסור מאוד לכבד

את רחובות ירושלים, "הלוואי שהעבודה שלי הייתה מתבצעת מתוך כוונה טהורה כזאת!".

אז לפני שאנחנו מסתכלים על מישהו אחר, נזכור שלכל אדם יש תרומה אישית חשובה, שרק הוא יכול לתרום לכלל.

חג שבועות

אנחנו קוראים את "מגילת רות" בחג השבועות – סיפורה של גיורת מואבייה, שנישאה בסופו של דבר לבועז, שופט (כינויי למנהיג) בישראל בימים ההם – דווקא בשבועות, החג בו אנחנו חוגגים את מתן התורה בהר סיני.

נראה לפחות במבט שטחי, כי חג השבועות מנציח את קבלת התורה על ידי עם ישראל, ומגילת רות מתארת את קבלת התורה על ידי אדם יחיד, באמצעות מעשה ההתגיירות וקבלה מרצון מתוך גרות אמיתית ללא פניות ומתוך רצון כן להיות חלק מהעם היהודי.

אפשר לומר, שבמעמד הר סיני כולנו "התגיירנו" ע"י קבלת התורה ועול המצוות.

סיפורה של רות מהווה לנו תזכורת, שאנחנו יהודים רק הודות למעשה האישי שלנו בקבלת התורה במעמד הר סיני. היהדות בשורשה, היא מבוססת על גיור וקבלת התורה.

שבת שלום וחג שמח

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מי ימצמץ ראשון?

אריק זיו ויזר

אזהרת מסע לישראל – איך הגענו למצב הזה?

דניאל נחמיה

כמו שעון מקולקל – גם אדלר מדייק פעמיים ביום

אריק זיו ויזר

אמת מארץ תצמח

אלי חזן

השקת קמפיין

עומר אריכא

השמטה בטעות או שיטת עבודה

אלי חזן
דילוג לתוכן