19 באפריל 2024
ליכודניק
בני גנץ עמיר פרץ
מתוך עמוד הפייסבוק של גנץ
באנר ראשי באנר ראשי

פרדוקס נתניהו: מתחזק בסקרים אחרי פתיחת משפטו ואת הנזק סופג גנץ

בעקבות פתיחת משפטו של נתניהו מזל מועלם מאתר אל מוניטור פותחת צהר למציאות הפוליטית העכשווית 

 

 

גם בתרחישים הקודרים ביותר, יו”ר כחול לבן בני גנץ לא יכול היה לדמיין שיום פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יסב לו נזקים כה גדולים.

סקרים ראשונים מצביעים שכחול לבן בראשות גנץ ספגה מכה קשה, ולמעשה איבדה את מעמדה כאלטרנטיבה שלטונית. על פי סקר שפורסם הבוקר ברדיו 103, הליכוד בראשות נתניהו הוא המפלגה הגדולה ביותר עם 41 מנדטים ואחריה הרשימה המשותפת עם 15 מנדטים. יש עתיד מתחזקת לכדי 14 מנדטים ורק אחר כך בפער ניכר מהליכוד, כחול לבן בראשות גנץ עם 12 מנדטים. התואר ראש ממשלה חלופי לא מחפה  על אכזבת הבייס שלו.

בחזרה לראשון בצהריים אל בית המשפט המחוזי ברחוב צאלח א-דין. לגנץ ואנשיו לא היה מושג שנתניהו נערך לשאת במקום את נאום ה”אני מאשים” שלו בשידור חי מול המצלמות. דקות לפני שנכנס לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים והתייצב מול השופטים. במשך דקות ארוכות כשמאחוריו שרי הליכוד עטויי מסכות שותקים, ירה ראש הממשלה חיצים מורעלים במשטרה ובפרקליטות.

גנץ לקח בחשבון שזה לא יהיה עבורו יום פשוט מבחינה ציבורית ופוליטית. הבייס זועם ומאוכזב והוא לא רק שכרת ברית פוליטית עם “הנאשם”, הוא מצא את עצמו לכוד בין הבטחותיו להגן על המערכת המשפטית, לבין מאמציו לשמור על יחסים רגועים איתו.

לכן, בהתייעצויות שקיים גנץ עם אנשיו בבוקר פתיחת המשפט, הוחלט לשמור על פרופיל נמוך בתקשורת לאורך היום.

הבחירה באסטרטגיה של צלילה מתחת לראדר, היתה תוצאה של פגישה מתוחה בארבע עיניים שהתקיימה בין גנץ לנתניהו ביום חמישי האחרון, שלושה ימים לפני פתיחת המשפט, ופחות משבוע מאז הושבעה ממשלתם המשותפת (17.5.20). בטווח הזמן הקצר הזה כבר נרשמו חריקות, קלקולים וכיפופי ידיים בין כחול לבן לליכוד.

אבל יותר מהכל, נתניהו לא היה מוכן לעבור בשתיקה על דברים שאמר עליו גנץ בראיון נרחב לתוכנית היוקרתית “עובדה”, יום לפני פגישתם ויותר מכך כעס על המוזיקה שעלתה מהם.

כאשר גנץ התייחס להפרת הבטחת הבחירות העקרית שלו שלא לשבת עם נאשם בפליליים הוא ענה: “לא באתי לשרת את נתניהו, באתי לשרת את מדינת ישראל”,

הרושם שקיבל נתניהו היה, ששותפו החדש להנהגת המדינה מעמיד אותו באור מביך, כדי לייצר לעצמו תדמית נאצלת, נקיה, של אדם שהקריב אולי את הקרירה הפוליטית שלו כדי להביא להקמת ממשלת אחדות ופיוס.

כאשר גנץ הגיע לפגישה, נתניהו כבר ידע שיאלץ להתייצב בבית המשפט המחוזי לפתיחת משפטו, לאחר שהשופטים דחו את בקשתו לפטור אותו מכך, בשל סידורי האבטחה היקרים.

כשנפגש עם גנץ אמר לו, שהוא מצפה ממנו לא לתקוף אותו בתקשורת. לדברי בכירים בסביבתו, ראש הממשלה לא נקט באמירה קונקרטית על הראיון או על משפטו, אלא התייחס באופן כללי לכך שעל שניהם להמנע מלצאת זה נגד זה בתקשורת. אבל המסר היה ברור, והובלעה בו אזהרה.

גנץ הפנים, והורה גם לשרי כחול להמנע מראיונות והודעות לתקשורת על משפט נתניהו.  בשיחות פנימיות ביקש מהם לגלות אמפתיה כלפי תומכי נתניהו שעבורם זהו יום קש ועצוב.

בהוראת גנץ הוכרז ב”כחול לבן” עוצר ראיונות מיום ראשון בבוקר, ושרי המפלגה התייצבו לישיבת העבודה הראשונה של ממשלת האחדות שכונסה שעות בודדות לפני שנתניהו נכנס לאולם בית המשפט.

כשגנץ ושרי כחול לבן דווחו על מופע האימים של נתניהו, הם היו המומים. בשום הערכת מצב לא עלתה האפשרות שראש הממשלה יהפוך את יום פתיחת משפטו לאירוע תקשורתי שכמותו לא נראה במדינת ישראל, שהעמיד אותם בדילמה ובעיקר במבוכה.

זה היה הרגע הקשה בו מצא את עצמו גנץ באותה סירה עם נתניהו ועם בכירי הליכוד בתוך עננת הרעל שהפיץ נתניהו. הבטחותיו להיות חומה בצורה ולשמור מתוך הממשלה על המערכת המשפטית, התגלו כאמירות ריקות מתוכן.

מי שניצל בצדק עד תום את חולשתו ושתיקתו של ראש הממשלה החליפי גנץ היה שותפו לשעבר, יו”ר האופוזציה יאיר לפיד, שצייץ והתראיין ללא הרף נגדו ונגד נתניהו. הסקרים כאמור מוכיחים שזה עובד לו, לפיד משמש כעת בית למאוכזבי גנץ.

זו היתה טבילת האש האכזרית של גנץ בממשלת החירום. שר בכחול לבן הודה שזה היה קשה הרבה מכפי ששיערו: “לא ציפינו לאירוע כזה. אמרנו: ביבי יגיע לבית המשפט, יהיו תמונות יהיה רעש, אבל הוא פתאום נעמד שם וירה אש ואנחנו היינו מנועים מלתקוף.”

כעת מקווים בכחול לבן שמשפט נתניהו ירד מהכותרות לחודשים הקרובים. הם נתלים בכך שעל פי ההערכות הפעם הבאה בה יתייצב ראש הממשלה בבית המשפט תהייה בעוד חודשים רבים.

אבל ההבנה המחלחלת אצל גנץ ואנשיו היא שהנזקים של משפט נתניהו עבורם יכולים להיות הרסניים בציבור. זו כמובן אינה הערכה מנותקת מהמציאות: נתניהו מאותת שפניו למלחמה משפטית ארוכה בכל הכלים העומדים לרשותו. גנץ יצטרך להיות להטוטן פוליטי כדי לשרוד את כל זה כשלפיד נושף בעורפו ומזכיר לו את הבטחותיו.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האונס בשערי צדק: נשות השמאל שותקות

אריק זיו ויזר

אבל כבד בליכוד : נפטר דוד עמר

ליכודניק

המשתה של רגב

עינר אביב

תוצאות הפריימריז במחוזות – 2019

דניאל נחמיה

בלי דיבורים: אוסנת מארק בהישג נוסף מול הוועדה למינוי שופטים

דניאל נחמיה

ליכודניק משתתף בצערו של חברנו רועי יעקב

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן