a
22 C
תל אביב
12 בנובמבר 2019
ליכודניק
יעקב מאור

פסוקו של יום לשבת – "בימים ההם בזמן הזה"

לעתים כאשר אני לומד דף יומי בגמרא, נדמה לי שאני כאילו קורא עיתון. דברי התנאים והאמוראים שנאמרו לפני יוצר מאלף שנים נשמעים אקטואליים גם בימינו אלה. עוד דוגמה לכך יכולנו לראות השבוע בכותרות העיתונים על התזוזה של פוליטיקאים שמאלנים בין רשימות לכנסת.

Read More

 

הגמרא בסנהדרין דף ע"ב עמ' א' מביאה את המשנה האומרת: "פִּיזוּר: לַרְשָעִים- הֲנָאָה לָהֶם וְהֲנָאָה לַעוֹלָם. וְלַצָדִיקִים- רָע לָהֶם וְרָע לַעוֹלָם".

מה הפירוש?

"פיזור" בלשון חז"ל זה פירוד, כשקבוצה מגובשת מתפצלת לקבוצות קטנות ולבודדים. ובלשונו של רבי עובדיה מברטנורא: "פיזור- שהן נפרדים זה מזה ואין יכולים לסייע זה את זה ולהיוועץ". כלומר, מה שעמיר פרץ וציפי לבני ומאיר שטרית עשו השבוע אינו חדש. המשנה צפתה תופעות שכאלה מזמן.

וממשיך להסביר הברטנורא למה פיזור לרשעים זה "הנאה להם"? – "שאינם מסוגלים להוסיף ולחטוא."

ולמה זה "הנאה לעולם"? – בגלל ש"שקטה כל הארץ".

ולמה פיזור לצדיקים הוא "רע לעולם"? מסביר הברטנורא: "מפני שכשהם מתבטלים פורענות באה לעולם". עד כאן לשונו.

"הרשעים" הנזכרים בתלמוד הם ראשי גוש השמאל שעשו "פיזור" והתפצלו בשבועיים האחרונים להרבה רסיסי מפלגות. "הצדיקים" הנזכרים באותה משנה הם ראשי גוש הימין שהשכילו להתאחד לאחרונה לרשימות משותפות של "הליכוד ביתנו" ושל "הבית היהודי" עם "האיחוד הלאומי".

כל תלמיד ישיבה מכיר את הכלל התלמודי "לֵית מִידִי דְלָא רְמִיזָה בְֹאוֹרַיְיתָא". בעברית: אין דבר שלא נרמז בתורה. ואכן מי שירצה לתמצת בקיצור וביושר את המוספים הפוליטיים של העיתונים הישראליים בשבת זו ובסוף השבוע שעבר, לא יוכל לסכם את מצבנו בצורה מדוייקת יותר. גם הפרשנים הפוליטיים חנן קריסטל ואמנון אברמוביץ' לא היו יכולים לפרשן את מצבנו טוב יותר מכפי שעשה רבי עובדיה מברטנורא על המשנה.

 

 

Related posts

האם ביבי זומם לכייס אותנו? /מאת יעקב מאור

אריק זיו ויזר

נתניהו תקע לנו גול עצמי /מאת יעקב מאור

אריק זיו ויזר

חברים, התעוררו !

אריק זיו ויזר

האמת והשקרים בסוגיית השילוט של ישראל כץ/מאת יעקב מאור

אריק זיו ויזר

איך צריך ללכת בין הכיפות?

אלי חזן

איך צריך ללכת בין הכיפות?

אלי חזן

השאר תגובה

דילוג לתוכן