39.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

פייגלין יפתיע ונתניהו יתחזק

זאב בן-יוסף מעריך גידול ניכר בכוחו של מחנה פייגלין בעקבות שיחות עם רבים מפעילי השטח שמשמעותו לדבריהם איננה החלשה של נתניהו אלא דווקא חיזוק הקשר שלו לעקרונות הליכוד ולחברי התנועה בשטח

 

 

לאחרונה מסתמן כי פייגלין יפתיע, אוליי אף בגדול, בעוד בנימין נתניהו יתחזק כתוצאה מכך בבחירות המקדימות (פריימריז) לראשות הליכוד, שכן ההכרעה שם לא תושג בהתמודדות בין “תומכי נתניהו” לבין “תומכי פייגלין”. ההכרעה האמיתית נתונה בידי פעילי השטח של הליכוד – אלה שפקדו את רוב המתפקדים שיצביעו ביום שלישי הקרוב. יש היום הסכמה כללית בין פעילי השטח, כולל תומכי נתניהו, שראש הממשלה שגה קשות בכך שכבר בתחילת כהונתו כראש התנועה פעל כדי להחליש את נציגי הליכוד בשטח, כשהוציא את כל הרוח ממפרשי המרכז, ועוד הוסיף חטא על פשע בכך ששיתק במודע את כל סניפי הליכוד כדי לרכוש שלטון יחיד דיקטטורי המאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו בהתאם לסקרי דעת קהל שהוא מקבל, מבלי שלפעילים בשטח תהיה אפשרות להשפעה כלשהי על דרכו של הליכוד.

יש גם הסכמה כללית שנתניהו, שניצל את שלטונו הבלעדי, סטה למעשה מעקרונות הליכוד כפי שהם מופיעים בחוקתו, במיוחד בכל הנוגע לעקרון “מניעת הקמתה של מדינה ערבית נוספת ממערב לירדן” שבחוקת הליכוד; עוד טוענים כלפיו שאיננו פועל מספיק ואיננו מוביל את העמקת הזהות היהודית מגיל הגן עד גיל הזהב כיעד עיקרי ראשוני של הליכוד, שכן השגת היעד הזה תבהיר לכל ישראלי את הקשר ההדוק שבין מורשת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל.

פעיל השטח חיים יואבי רבינוביץ אמר בזמנו לנתניהו שכל ראש ממשלה יצליח מאוד אם יפעל על פי כל מה שכתוב בספר “מקום תחת השמש”, ובמיוחד על פי העיקרון המרכזי שנקבע שם: “מעל לכל יש להדגיש שהמפתח לעתידה של מדינת ישראל טמון בחוסנו הרוחני של העם היהודי, ובאמונתו המוצקה בזכותו לריבונות בכול תחומי מולדתו ההיסטורית הנתונים כיום לשלטונו”; אלא שנתניהו, כשנבחר שוב לראשות הממשלה, פעל בניגוד גמור לכל העקרונות שקבע שם מחבר הספר – בנימין נתניהו עצמו.

נראה שכל המִשׁגים המהותיים הללו של נתניהו במישור הפנימי של הליכוד יתנו אותותיהם הברורים בבחירות המקדימות, בהן נראה שפייגלין יפתיע עם 30 אחוז ומעלה, ויש אף מעריכים שיש סיכוי סביר שיקבל קרוב ל-40 אחוז.

תוצאה כזו לא תחליש את נתניהו, כפי שהוא ותומכיו הקרובים טוענים, אלא אף תחזק אותו.

פעילי השטח, שרובם איננו שייך כלל ל”מנהיגות יהודית” של פייגלין, מבהירים כי הצבעה לפייגלין איננה מהווה תמיכה בו לראשות הליכוד והממשלה. מטרת ההצבעה היא להמחיש לנתניהו שתומכיו בשטח רוצים לחזק את הקשר שלו לעקרונות הליכוד השורשיים. ברור לכולם שנתניהו ייבחר, אבל הפעילים רוצים להבטיח שייבחר ברוב קטן אשר ימחיש לו שאיננו יכול לעשות כרצונו מבלי להתחשב בהשקפות חברי הליכוד. אחרי הפריימריז, הם אומרים, נפעל כולנו יחד כדי שנתניהו יהיה שוב ראש ממשלה וכדי שהליכוד ימשיך לשלוט. או אז, כשנחזור לשלוט, ולאחר שיספוג מהלומה מחברי הליכוד – סביר שהוא ישנה את עמדותיו הקיימות המנוגדות לעקרונות התנועה, ויתחיל להקשיב לשטח, לפעיליו ונציגיו. אם לא ננצל הזדמנות זו – הם אומרים – מי יודע, הכול עלול לקרות, שכן נראה כי השלטון חשוב לנתניהו יותר מהאידיאולוגיה עליה חונך וגדל.

התדמית השטנית הקיצונית שניסו נתניהו ותומכיו להדביק לפייגלין, כאילו הוא קיצוני שרק מנסה להשתלט מבחוץ על הליכוד ושתומכיו אינם מצביעים לליכוד בבחירות לכנסת – הוכחה כבומרנג. רוב פעילי השטח, שנחשפו לדבריו וכתביו של פייגלין, לא רק נוכחו שהוא מתון למעשה, אלא שבעצם הוא זה המייצג נכון ובמדוייק את העקרונות של חוקת הליכוד ואת העקרונות שטבע נתניהו עצמו בספרו “מקום תחת השמש”.

היום גם מבינים רוב פעילי הליכוד שפייגלין אומנם איננו יכול להיות ראש הליכוד מחר בבוקר, אבל שהוא בהחלט מייצג את עקרונות התנועה טוב יותר מההנהגה הקיימת ושהצבעה עבורו מהווה במצב הקיים דווקא חיזוק לנתניהו ולקשר שלו עם האידיאולוגיה של הליכוד.

בנוסף לכך יודעים היטב כל פעילי השטח שגם חלק ניכר מהמתפקדים שלהם, בתוכם בני משפחה וחברים שהתפקדו רק כדי לתת חיזוק לפעיל השטח, גם הם אינם מצביעים לליכוד בבחירות לכנסת. כך שמחנה פייגלין איננו שונה בעניין זה מכל מחנה אחר בליכוד.

תומכיו הקרובים של נתניהו טוענים גם כי אין זה נכון להתמודד כנגד ראש ממשלה מכהן, לא כעניין שבחוקה אלא כתרבות ה”הדר” הז’בוטינסקאית. על כך מגיבים פעילים ותיקים וצעירים בשטח, אנשי אצ”ל ובית”ר: תרבות ה”הדר” של האב הרוחני של הליכוד, המנהיג הליבראלי-לאומי (שאצלו הליבראליות אפילו קדמה ללאומיות) – לא רק שאין בה שום רמז לזה שאין מתמודדים מול יו”ר התנועה המכהן, הם אומרים, אלא שבעצם התנהגותו הצדיק ז’בוטינסקי עצמו את אלה שערערו על עמדותיו בבית”ר ובמפלגה הרביזיוניסטית (ביניהם היה גם נציב בית”ר בפולין דאז, מנחם בגין), ואף הגן עליהם מפני ניסיונות לסתום את פיהם.

אפילו אותם פעילי שטח שפעם השתכנעו מתעמולתם של תומכי נתניהו הקרובים, כאילו “פייגלין וחבריו במנהיגות יהודית גורמים נזק למחנה הלאומי ולמדינת ישראל מאחר  שהם מגרשים קולות של מצביעים פוטנציאליים ממרכז המפה הפוליטית לעבר השמאל”, שינו דעתם. רוב פעילי השטח סבורים היום שאין כל ממש בטענה זו. הם טוענים שחיזוק התמיכה בפייגלין תאותת לתושבי המדינה, ובעיקר למרכז המפה הפוליטית, שהיסוד האידיאולוגי בליכוד חזק לא פחות משאיפת השלטון ודווקא תניע יותר צעירים ומבוגרים לתמוך בתנועה ולהצביע לה בבחירות בכנסת, דבר שיחזק את נתניהו בפרט ואת הליכוד בכלל. לפיכך מסתמן סיכוי שרוב חברי המטה הלאומי בליכוד (שהמליץ לחבריו להימנע מהצבעה לראשות הליכוד) יצביעו גם הם לפייגלין.

בבוקר יום רביעי הקרוב ניווכח כולנו באיזו מידה היו נכונות התחזיות הללו של פעילי הליכוד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לקחי השואה והאיום הקוריאני

אלי חזן

מקור התעצמות הטֶרור הבינלאומי

אלי חזן

מְשָל הַבְּרִית וּמְהָרְסֵיהָ

הדברים הקטנים הגדולים

אלי חזן

מֵחֵרוּת לְעָצְמָאוּת

אלי חזן

“נתניהו למעשה סיים את תפקידו”

אלי חזן
דילוג לתוכן