32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
סקירת אתרי אקטואליה

פוליטיקאי יקר, שיקרת? היזהר! עוקבים אחריך!

שני סטודנטים מצטיינים באוניברסיטה העברית – אחד דתי ימני והשני חילוני שמאלני מאסו בחוסר האחריות הציבורית של הפוליטיקאים והפזיזות באמירותיהם הלא מבוססות והקימו את Politiwatch – גוף הבודק את אמיתות הצהרות הפוליטיקאים בהתבסס על תחקירים מקצועיים. הרעיון מבוסס על האתר האמריקאי זוכה פרס הפוליצר – Politifact.

 

"זיהינו את שורש התופעה בבעיה פשוטה למדי – אין לנו שום דרך לדעת מתי הפוליטיקאים אומרים את האמת ומתי לא" מסבירים השניים.

על רקע אלפי צווי הגיוס שאמורים להשלח לחרדים שבוע הבא, פוליטיווטש בדקו את אמירתו של השר אלי ישי , לפיה: "יש הרבה מאוד חרדים שממתינים לגיוס, והצבא לא מגייס אותם..".
האמירה נבדקה על ידי PolitiWatch וקיבלה את הציון- "בעיקר לא נכון" (2 מתוך 5 במדד האמת). "בבדיקה שערכנו גילינו ששיעור המועמדים לשירות ביטחון החרדים שמקבל פטור מסיבות אישיות (פרופיל נמוך וכו') דומה לשיעור המקביל בקרב האוכלוסיה היהודית הכללית (11.4% אצל החרדים ו-12.1% באוכלוסיה היהודית הכללית). בנוסף, מצאנו כי ב-2011 רק ל-92 מתגייסים חרדים לא התאפשר להתגייס למסגרות המיועדות לשירות חרדים, וזאת מסיבות תקציביות. מכיוון שאותם 92 מתגייסים מהווים רק 1.5% מפוטנציאל הגיוס החרדי באותה שנה, דירגנו את האמירה כבעיקר לא נכונה.

ספי קלר, סטודנט למשפטים ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית וממקימי הסטארט-אפ "ספרדאיט" המשמש כמנכ"ל הארגון, ושני קינן, סטודנט בתכנית המצטיינים פכ"מ ואמירים באוניברסיטה העברית המשמש כעורך ראשי, הקימו את Politiwatch כגוף חוקר עבור התקשורת בשביל כל אותן אמירות שלתקשורת אין זמן (ו/או רצון) לחקור, במטרה להיות "הממ"מ (מרכז המידע והמחקר של הכנסת) של התקשורת".
הם משתמשים בעיקר במקורות גלויים הנגישים לכלל הציבור (דו"ח של וועדות הכנסת ומבקר המדינה, נתונים של הממ"מ בכנסת וכו') ואת הנתונים שמתקבלים, התחקירנים המקצועיים מנתחים – בסוף מתקבל ציון מ1 (שקרי) עד 5 (אמת). כל התחקירים מפורסמים עם רשימת המקורות בריש גלי.

בוועדה המייעצת של הארגון ישנם כמה שמות בולטים כגון: בן דרור ימיני, חנוך מרמרי וטל שניידר, ובנוסף הם משתפים פעולה עם המכון הישראלי לדמוקרטיה (שם יתקיים כנס ההשקה לPolitiwatch ב-11 באוקטובר) ועם "מתפקדים".

מטרת המיזם היא להגביר את האמינות והשקיפות, להגביר את השיח הציבורי שיתבסס על עובדות ונתונים ולהשיב את האחריות הציבורית של הפוליטיקאים להצהרותיהם. במובן זה, ניתן לומר שהם דומים ל"סדנא לידע ציבורי" (שהקימה את האתרים "כנסת פתוחה" ו"התקציב הפתוח").
שאיפתם היא לא לקדם צד כזה או אחר, אלא לעודד תרבות פוליטית.

בימים אלו, עמותת פוליטיווטש לא נתמכת ע"י אף גוף ממוסד, אלא מגייסת תרומות קטנות באינטרנט (Crowd funding) דרך האתר Mimoona: "אם לנשיא ארה"ב אובמה ולמועדון האוהדים של הפועל ת"א הכלי הזה עבד – אין סיבה שלא יתרמו גם למטרה חשובה של החזרת האמון של הציבור – כל מי שרוצה לתרום יכול באופן הכי פשוט להיכנס ללינק הזה: http://www.mimoona.co.il/Projects/365

"אנו מקווים שלא ירחק היום בו פוליטיקאים יחשבו מספר פעמים לפני שהם מצהירים עובדות לא נכונות, ויותר מכך – שהציבור ידע שניתן לדעת את האמת", מסכמים השניים.

לאתר: http://www.politiwatch.co.il/
עמוד הפייסבוק: http://www.facebook.com/politiwatch



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סקר וואלה:סער וארדן המצטיינים במושב הקיץ

אריק זיו ויזר

למה השמאל מפגין

אריק זיו ויזר

צה"ל – צבא יותר קל ונייד, מוכן לאתגרים החדשים

אלי חזן

רמון מקים את מפלגת "מעשיהו"

אריק זיו ויזר

פורום החווה – חלוקת עבודה!

אריק זיו ויזר

הליכוד מאבד את הזהות שלו

אלי חזן
דילוג לתוכן