22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

ערב החג ממשלת הקורונה מתרחקת

מזל מועלם בתרגום מאתר אל מוניטור : גנץ ונתניהו ויתרו לא מעט, הכל כבר היה סגור לחתימה, אבל פתאום נתניהו קיבל רגליים קרות – אולי בגלל הביקורת הקשה מימין ואולי זה בכלל תרגיל בדרך לבחירות רביעיות – וממשלת החירום נראית כרגע רחוקה מתמיד.

 

כל הזכויות שמורות לאתר אל מוניטור ולמזל מועלם. ליכודניק מבקש להודות להם

ארבעת העותקים של ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלת אחדות הודפסו ביום שני אחר הצהריים [6 באפריל] לקראת חתימה בראשי תיבות, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר בו מהסכמתו בנוגע להרכב הוועדה למינוי שופטים. בכך ניתן האות לפיצוץ המו"מ, בעוד בערוצי החדשות מדווחים על הקמת ממשלת הקורונה, שגולת הכותרת שלה היא סיום כהונת נתניהו בעוד 18 חודשים והחלפתו בידי יו"ר כחול לבן בני גנץ.

ביום שישי האחרון [3 באפריל] נועדו נתניהו וגנץ במשך שעות בפאטיו המפורסם בבית ראש הממשלה ברחוב בלפור, כשהם שומרים על מרחק ביטחון ביניהם על פי הנחיות משרד הבריאות בימי הקורונה. יועצים משפטיים ופוליטיים היו על קו הטלפון, תכונה של אירוע גדול הורגשה באוויר והמכשולים הוסרו בזה אחר זה. שני הצדדים נראו כמי שרוצים לסגור עסקה לפני החג והסכימו לוויתורים.

גנץ הסכים לוותר בעניין סיפוח שטחי יהודה ושומרון במסגרת תוכנית טראמפ, לאחר שדרש תחילה שהדבר יעשה בהסכמה בינלאומית. כעת נענה לדרישת נתניהו לאפשר לו להביא בתוך חודשים ספורים את הסיפוח לאישור הממשלה באופן חד צדדי. נתניהו ויתר לכאורה על המאחז החשוב של הימין בוועדה למינוי שופטים ועל זכות הווטו שדרש תחילה במינוי שופטים. בנוסף הסכים נתניהו שח"כ אבי ניסנקורן, לשעבר יו"ר ההסתדרות, ימונה לתפקיד שר המשפטים. עוד הסכים נתניהו לוותר על בחירתו מחדש של יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת, ולייעד לתפקיד במקומו את השר יריב לוין.

פתרון גם נמצא לחשש של כחול לבן, שנתניהו לא יעמוד במחויבותו לפנות את כסאו בתום התקופה שהוקצתה לו כראש ממשלה על פי ההסכם ויפרק את הממשלה רגע לפני מימוש הרוטציה. הוסכם על שינוי חקיקה כך שנתניהו יושבע יחד עם גנץ לתפקיד ראש הממשלה. לפי החקיקה החדשה, בתום תקופת כהונת נתניהו, גנץ יהיה אוטומטית ראש הממשלה ונתניהו יהיה ממלא מקומו. בנקודה הזאת גנץ עשה פשרה עצומה: הוא נסוג בו מהבטחתו שלא לשבת עם נתניהו הנאשם בפלילים וספג ביקורת קשה מהבייס שלו.

אחרי שפרטי ההסכם המתהווה נחשפו בתקשורת, החלו בימין לתקוף את נתניהו על ויתוריו, לרבות הוויתור שעשה בכל הנוגע לוועדה למינוי שופטים. שרי ימינה יצאו במתקפה חריפה נגדו ונגד מקורבו השר לוין. "בשביל הריבונות לא צריך ממשלה קבועה. אפשר להחיל גם בממשלת מעבר. לכן לא צריך 'לשלם' בעבורה בשלטון בג"ץ", צייץ שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. גם עיתונאים מובילים בימין שנחשבים למעריצי נתניהו יצאו נגדו ברשתות החברתיות. "ניסנקורן במשפטים לא יורד בגרון, אבל הפקרת הוועדה לבחירת שופטים תהייה בכייה לדורות", צייץ השדרן אראל סגל הנמנה על בכירי הימניים בתקשורת.
כצפוי, המהומה הגדולה בימין וברשתות הגיעה במהירות גם אל נתניהו ולוין. נתניהו אמנם היה עסוק בהכנות לקראת ההצהרה שהתכוון לשאת בענייני הקורונה לקראת החג, אבל הספיק לדרוש כאמור לדון מחדש בסעיף הווטו בוועדה למינוי שופטים. בבלפור שהו עדיין יועציו הקרובים של גנץ, הוד בצר ומעיין ישראלי, כדי לסיים את ההכנות האחרונות לחתימה בראשי תיבות. התחושה עד לאותו הרגע הייתה שעוד באותו לילה יחתם ההסכם. נתניהו אפילו התייחס לכך בהצהרת הקורונה היומית שלו לתקשורת, והעריך שממשלת האחדות בדרך לקום כצו השעה בימי חירום.

בתגובה צוות המו"מ של גנץ הודיע על עצירת המו"מ. נכון ליום שלישי בבוקר [7 באפריל] ישנו נתק בין הצדדים ולא ברור מה עתידה של ממשלת החירום, שנראתה כעניין סגור. סבירות שתקום ממשלה לפני החג היא נמוכה, והשאלה הגדולה היא האם תקום בכלל.

בסביבת גנץ טוענים שמדובר באירוע הזוי. אחד מיועציו הבכירים אמר לאל-מוניטור: "זה עצוב אבל ביבי קיבל רגליים קרות בגלל ההתקפות עליו מימין. הכל כבר היה סגור, הוא נבהל מאיילת שקד וסמוטריץ'". לדברי היועץ, גנץ ראה בממשלת האחדות צעד של אחריות לאומית ולכן נענה לבקשת נתניהו לוותר בענייני הסיפוח, כדי להקל עליו מול הימין. "פתאום אומרים לנו רגע, יש עוד נקודה אחת, יש לנו בעיה עם הוועדה למינוי שופטים", אומר המקור, "מבחינתנו זה קו אדום ולכן עצרנו הכל. עכשיו זה בידיים של ביבי, הוא צריך לקבל החלטה אמיצה ולא ברור אם יש לו את האומץ".

בכירים בכחול לבן לא פוסלים את האפשרות שנתניהו ייסוג בו מהמתווה עליו הוסכם. "אם זה מה שיקרה, גנץ יבוא לציבור ויספר מה בדיוק היה", אמר מקור בכחול לבן לאל-מוניטור. "הוא היה זה שקיבל את ההחלטה המנהיגותית והאמיצה, ונתניהו יתברר שוב כנוכל שבא בידיים לא נקיות".

בינתיים גנץ ויו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, שהודיע השבוע [4 באפריל] על פירוק השותפות עם מרצ, קרובים לחתום על איחוד בין הסיעות – צעד שיעניק לגנץ עוד כוח בכנסת, לאחר שכחול לבן המקורית התפצלה.
במצב הזה לנתניהו לא תהיה אפשרות להקים ממשלה אחרת, וגנץ ימשיך לכהן כיו"ר הכנסת. מעמדה זו הוא יוכל לקדם חקיקה פרסונלית נגד נתניהו, שתמנע ממנו אחרי בחירות לכהן כראש ממשלה, כל עוד הוא נאשם בפלילים. חקיקה כזאת יכולה לזכות לרוב בכנסת הלעומתית לנתניהו. בתרחיש כזה הבחירות הרביעיות יחזרו לככב. לא מן הנמנע שנתניהו כבר חותר לשם, נוכח העובדה שהצליח להביא לפירוק כחול לבן – האלטרנטיבה השלטונית שקמה לו, ובעוד הסקרים האחרונים מנבאים עלייה נוספת בכוחו.

אם כך אכן יקרה, נתניהו יתברר שוב כמקייאווליסט חסר מעצורים שרואה לנגד עיניו רק את עצמו וחיסול יריביו. בתרחיש כזה כלל לא בטוח שנתניהו יצליח לשמור על בלוק הימין-חרדים שלו כה נאמן, משום שיו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי היה מעין "ערב" מול בכירי כחול לבן לטוהר כוונותיו של נתניהו, שלוקח כאן הימור ענק.

 

למאמר המלא באנגלית מתוך אתר אל מוניטור לחצו כאן 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

איגרת לאמא יהודיה

אריק זיו ויזר

עסקת שחרור המחבלים

אריק זיו ויזר

כזוהר הרקיע "מאירים ומזהירים"

אלי חזן

הנגבי בשת"פ אזורי

רועי קאשי

העדה הדרוזית ,המוסדות והממשלה

אריק זיו ויזר

הם מפחדים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן