25.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

עם מאבקי אגו אי אפשר לנהל מדינה

פורסם לראשונה בישראל היום, היום, עמ’ 32, בעקבות התפרקות הממשלה 

 

הרוב המכריע בישראל אינו רוצה בחירות עכשיו משום שבעיניו מדובר במהלך מיותר. גם רוב חברי הכנסת מתנגדים לכך, גם אם בסתר ליבם. אחרי ככלות הכל, עוד לא עברו שנתיים מהבחירות הקודמות, וחלק לא מבוטל מאותם נבחרים עלול למצוא עצמו מחוץ לבית המחוקקים בלי שעשה דבר משמעותי – כזה שהותיר חותם.
אך גם על דבר נוסף יש הסכמה כמעט מקיר לקיר: גם אם הבחירות מיותרות, הרי הן כורח המציאות, שכן מדובר בממשלה שהסותר בה גבר בצורה משמעותית על המחבר בין מרכיביה. לא זאת אף זאת, שרי המפלגות המרכיבים אותה סיכלו בעת האחרונה באופן קונסיסטנטי כל סיכוי לשינוי ויצרו קיפאון שאין שום דרך לצאת ממנו. בהינתן מצב שבו חברי הממשלה מציגים עמדות שעיקרן חוסר רצון להתפשר, וזאת בשל האגו הבלתי נגמר שלהם, הרי מדובר במלכוד.
מנחם בגין קרא למצב דומה בעבר “הקלקולים בממשלה”. אלא שנוסף על כך, מדובר הפעם בממשלה לעומתית, כזו שכל מנהיגי המפלגות המרכיבות את הקואליציה סימנו את ראשות הממשלה כיעד קרוב, וזאת בלי להבין את המהות של שירות הציבור. אם אלו פני הדברים, אז כך אי אפשר לנהל מדינה.
בתחילה זה דווקא נראה אחרת לחלוטין: שרי מפלגה אחת אמרו “באנו לשנות”, ואילו שרי מפלגה אחרת אמרו לנו כי “משהו חדש מתחיל”. בסיכומן של השנתיים הללו אפשר לומר בבירור: אלו ש”באו לשנות” יצאו מאוד משונים, ואלו שהבטיחו לנו משהו חדש, הביאו למרבה הצער משהו ישן מאוד. על אלו אפשר להוסיף שרים שחברו לביקורת הבינלאומית כנגד ישראל בהקשר של הבנייה בירושלים. כך אי אפשר להמשיך.
הבעייתיות הטמונה במרכיבי הממשלה ניכרה לעין במבצע צוק איתן, כאשר שרים חתרו בצורה מתמדת תחת אלו שהיו אמורים לקבל את ההחלטות המכריעות. ואילו בתקופה האחרונה שרים אחרים לא קיבלו את דין הבוחר, גילו חוסר נאמנות, תוך כדי שהם מפרים את אותו רצון, והחלו לתקוף את הממשלה שהם היו חלק ממנה. אמנם אין מדובר בהפרה בוטה של הכלל הקרוי “אחריות קולקטיבית”, שכן כל עוד שר לא מצביע נגד מדיניות הממשלה בכנסת, הרי ימשיך להיות חבר בה, אלא שדומה שהממשלה הגיעה אל קו אדום עליון שאינו מאפשר למרכיביה להמשיך לעבוד יחדיו.
דווקא בשעה כה מכריעה למדינת ישראל בחרו שרים בממשלה להתנהג בצורה מעוררת מחלוקת ולשבור את כל הכלים. השאלה הנשאלת היא היכן האחריות שלהם כלפי הציבור שבחר בהם ומדוע אי אפשר לוותר על האגו?
ועוד דבר: בעיני חלק ניכר מהציבור הבחירות מיותרות בעיקר בשל ההוצאה הכספית האדירה הנלווית לכך, אך גם משום שהוא יודע שאין אלטרנטיבה לראש הממשלה הנוכחי. בניגוד להקדמת הבחירות שהובילו למהפך ב־1977, הפעם לא תהיה בשורה שונה.
אם אכן ניאלץ ללכת לבחירות, יש לקוות שהציבור שכה מאוכזב מאלו שנבחרו בכנסת הנוכחית, יעניק את אמונו לנבחרים שיבינו היטב את המצב המאתגר שבו נמצאת מדינת ישראל, ויאמצו לעצמם ערכי עבודה העומדים בניגוד לערכיהם של מי שהחליטו לפעול בצורה פסולה.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כדורגל גרמני: כבר לא מוקצה

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן

ynet : “הזיכוי של אולמרט”

אלי חזן

לזכור את רצח העם הארמני

אלי חזן

האם ירושלים תימכר לחרדים ?

אלי חזן

יריב. גרסה 2.0

אלי חזן
דילוג לתוכן