28.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מנהיגות בעידן של נאורות

נתניהו דוגל במדיניות שמביאה לידי ביטוי את הערכים אותם הדגישו הוגים פוליטים חשובים , שרטוט הגבולות לזכויות הפרט,חירות אישית לאומית.

״הבינותי שהכל נובע לחלוטין מן הפוליטיקה״, כך כתב בזיכרונותיו ז׳אן ז׳אק רוסו, הוגה דעות ופילוסוף צרפתי. אין ספק, שמקור הקשרים החברתיים והמציאות שאותה אנחנו חווים, הוא בפוליטיקה: הצורך לשמור על הסדר הציבורי ותפקוד תקין של מדינה במסגרת הסכמה רחבה של כמה שיותר חלקים בציבור. בדומה לרוסו, הוגים פוליטיים נוספים מתפעלים מהיכולת של מנהיגים ללכד את החברה, ולהביא למימוש העצמי של האזרחים.
ערב השבעת הכנסת, רצוי לנו לבחון את התהליך הפוליטי הארוך והמורכב שעברנו בשנה האחרונה, שכלל שלושה סבבי בחירות. אל מול קולות המבקשים להמעיט בערכו של הקול הימני, חשוב לחזור אל המקורות הפילוסופיים ולהכיר בחשיבות של ערך החשיבה העצמית. קולות הימין בחרו באופן מודע ומרצון חופשי במנהיגותו של נתניהו – וניכר כי קולות אלה גוברים על המתנגדים לו. גם ג׳ון סטיוארט מיל, פילוסוף וכלכלן פוליטי, מדגיש את ה״עצמיות״ כערך עליון. נשמת אפה של הדמוקרטיה, טמון בעקרון ״קול אחד לכל אחד״: ובכן, תמוה שבשמאל גוברים הקולות שמבקשים לערער אותו. מדוע הולכת וגוברת התפישה לפיה, ״זכותך לחשוב – כמוני״? מיל, שכתיבתו היא נר לרגליהם של מנהיגים מזה דורות, מדגיש את הצורך לשמור מכל משמר על עצמאות המחשבה, וכותב: ״יש לאפשר לאדם לפעול על פי צו מצפונו בשם חופש האדם״.
נתניהו מוביל ביד רמה מדיניות ערכית ומצפונית, שמביאה לידי ביטוי את הערכים החשובים כל כך שאותם מדגישים הוגי המחשבה המדינית, לאורם פועלים כיום מנהיגים ובעלי מעמד השפעה פוליטי. הערך העליון, של חשיבות ה״עצמי״ והביטוי האישי של כל אחד ואחת מאתנו, שזור במדיניות שאותה מתווה ממשלת נתניהו לאורך שנים. כל סטייה ממנה, דווקא תביא לפגיעה אנושה במה שממשלות הימין האחרונות כה מגנות עליו.
עם כל זה שאנו נמצאים כעת בתקופת חירום, קמים קולות שמטילים ספק בכל הקשור למדיניות האיכון של חולי קורונה. דווקא בכל מה שקשור לפגיעה בפרטיות, גם מי שכתבו בדם את עקרונות הפוליטיקה בעידן של נאורות וליברליזם, מכירים בצורך להבטיח את שלמות הציבור. הדבר מרמז, שבמקרים שבהם שלמות הציבור עומד בסכנה – יש מקום להגבלות על זכויות אזרח, בדגש על זכות לפרטיות. הצורך להבטיח את שלמות החברה הישראלית במסגרת של חירום, מחייב את הממשלה לנקוט צעדים שקולים להבטיח את שלום הציבור. דווקא היכולת לאתר בכל זמן נתון את מקום הימצאותם של מי שעלולים להפר את הנחיות הבידוד, עשויות להציל חיים.
אלה הם רק דוגמות מהיממות האחרונות לאופן שבו המדיניות שמובילה הממשלה בראשות נתניהו מחייה את הערכים שאותם שרטטו הוגי דעות לאורך הדורות, בבחינת אחריות לאומית ״ושמרתם לנפשותיכם״.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מלחמה בטרור

Gilad Trugbild

השקר כנגד נתניהו מסרב למות

אלי חזן

להמשיך עם האיפוק

אלי חזן

או”ם, שמום ומדינת החמאס

למה כן – ל”חוק ההסדרה” ולא – לפינוי “גבעת האולפנה”

אלי חזן

היידה שרה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן