23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אפרים אבן

מי משכתב את ההיסטוריה של "אלטלנה"?

ד"ר אפרים אבן משיב ליריב בן אליעזר ולאדם רז בנושא שכתוב ההיסטוריה של סוגיות הקשורות לפרשת אלטלנה

אדם רז מזה ויריב בן-אליעזר מזה יוצאים חוצץ נגד  האצ"ל בזיקה לפרשת "אלטלנה" (מעריב, 28.6). דברים   חסרי  יסוד  כותב כל אחד מהם, ומגדיל  לעשות רז  הסבור  שבשורתו כה גדולה עד כי רצוי שתונחל   גם לדור הצעיר.

 

רז פותח ב"נדיבות" כביכול: לדעתו מבורך הרעיון למשיית "אלטלנה" והפיכתה לאנדרטה,  אלא שהוא רוצה כי באנדרטה זו   ייכתב  "שאריה אלטמן, נשיא המפלגה הרביזיוניסטית, הסכים שהאצ"ל הינה מחתרת פשיסטית" (!) מתי "הסכים", מר רז?   היכן  האסמכתא?

 

ראוי שיובהר: אנשי האצ"ל  היו  לוחמי חירות במובן הנעלה ביותר של המושג. רק למען חירות עמם לחמו. מאוויים אחרים  לא היו להם.   השקפת עולמם לקוחה מהגותו  הציונית-ליברלית של זאב ז'בוטינסקי, וזו רחוקה מאוד  מהשקפת העולם הפשיסטית. במוצ"ש, ה-15 במאי 1948, שידר בגין בתחנת השידור של האצ"ל ובדבריו  נתן ביטוי נאמן  להשקפת העולם של המחתרת. כך אמר: "…במדינתנו פנימה יהיה הצדק השליט העליון, השליט גם על שליטיה. בל תהיה רודנות. יהיו נושאי המשרה משרתי החברה ולא רודיה…'זכור כי גר היית בארץ מצרים' – צו עילאי זה יקבע את יחסינו אל שכנינו (=הערבים)! ו'צדק צדק תרדוף' – צו עליון זה יקבע את יחסינו בין איש לחברו"!  הזהו פשיזם?!

 

בעזות מצח  קובע רז גם כי מגמת  "אלטלנה" הייתה "פוטש נגד הממשלה". רק עדות  אחת, של  אדם מורם מעם,   אביא בזה כמשקל נגד לדבריו:   בישיבת הממשלה  הזמנית ב-5 בספטמבר 1948, אמר השר יהודה לייב  פישמן (מימון) ז"ל : "מזכירים את 'אלטלנה'… שתקתי כל הזמן, עכשיו מוכרח אני לדבר… ידינו שפכו את הדם הזה!…יכולנו להשיג אצלם (=אצל האצ"ל) הכל, את הנשק והשאר בלי שפיכות דמים. אני אומר זאת בכל האחריות…אני מכבד את ידידי בן-גוריון ובכל זאת אני מאשים אותו…באתי אצלו בלילה, נפלתי ונפצעתי, התחננתי, וכל תחנוני לא הועילו. לא רצה   לשמוע לי" (ל"א/תש"ח, עמ' 84).  

 

גם יריב בן-אליעזר טועה ומטעה. 

הוא טוען כי אין יסוד לקביעה  כי חשש בן-גוריון שמא  בגין יקדים ויכריז על הקמת המדינה הוא שדרבן אותו להכריז על עצמאות ישראל, וכי מי שקובע כך  הוא משכתב היסטוריה.

 

בעניין זה כותב מנחם בגין שאליעזר ליבנה, איש מפא"י,  אמר לו  כי בן-גוריון ביקש להודיעו  שהודעות האצ"ל הדורשות להקים ממשלה עברית "עוזרות לו להתגבר על ההתנגדות להקמתה בקרב גורמים ציבוריים שונים" ("המרד", עמ' 425).  הרחיב בעניין זה  ליבנה עצמו במאמר שפרסם ביומון "חרות" ב-8 באוגוסט 1963. מדבריו עולה כי ה"אופוזיציה" במפא"י התנגדה אז להכרזה. וּמִשֶּחָזַר ודרש  בגין להכריז על הקמת המדינה החלו  בן-גוריון ואנשיו חוששים שמא אם לא יכריז בן-גוריון על הקמת המדינה יעשה זאת בגין. לפיכך  ציוו על  ליבנה לפנות לבגין ולבקשו  להגביר דרישותיו להקמת המדינה ועם זאת להבטיח כי מצדו לא יכריז על הקמתה. כידוע, נעתר  בגין לבקשות.         

 

                                                                                  (הכותב הוא יו"ר ברית חיילי האצ"ל בארץ-

                                                                                                  ישראל. הדברים ראו אור ב"מעריב מיום כ"ח

                                                                                                   בסיוון תשע"א [30 ביוני 2011]) 

                                                                                    (



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הרצליה, הרצל והשבת

אלי חזן

דברי ימי מחתרת לח"י

אריק זיו ויזר

זאב ז'בוטינסקי ה"סוציאליסט"

אריק זיו ויזר

על יצחק שמיר ועל שיחות איתו/מאת:ד"ר אפרים אבן

אריק זיו ויזר

על דוד רזיאל ז"ל מאת אפרים אבן

אריק זיו ויזר

הוקם, הוקם, הוקם: על ראשיתו של האצ"ל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן