18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מדוע ישראל חשובה לארצות הברית?

נהוג לחשוב שרק ארצות הברית חשובה לישראל. אולי זה גם להיפך ?

 

נכון לשנת 2015 ישנן 196 מדינות בעולם, תחום ההתמחות וההשפעה המרכזי של כל מדינה ומדינה הוא השגת ידע ויכולות השפעה בתחומיהן הפנימיים. אולם מתוך 196 מדינות מוכרות אילו יש מספר מדינות מספיק חזקות אשר ברשותן יכולות של השגת ידע והשפעה על מדינות אחרות מלבדן.

 

מדינות אילו נחשבות כמדינות בעלות יכולת “אסטרטגית”. כלומר, מדינות בעלות יכולות השפעה על אזור מסוים בעולם. כך לדוגמא, צרפת נחשבת כבעלת יכולות גבוהות של השגת מידע והשפעה על תהליכים במושבות שלה לשעבר במערב אפריקה, דרום-קוריאה בעלת יכולות של השגת מידע על צפון-קוריאה, יפן משקיעה מאמצים רבים כדי להשיג מידע צבאי על סין (עקב סכסוך שיש בינה לבין סין על מספר איים), לבריטניה יכולות השפעה גבוהות על כמה מהמושבות שלה לשעבר, הודו בעלת יכולות גבוהות של השגת מידע על פקיסטן וכד’…

 

ארצות הברית היא אחת המדינות היחידות בעולם השואפות לקבל השפעה עולמית, משמע יכולת השפעה על תהליכים בכל אזור בעולם. ולכן, מדינות עם יכולות השפעה על מדינות אחרות מהוות “שותפות אסטרטגיות” למדינה כמו ארה”ב. כלומר, בעלות ברית חשובות מאוד שדרגתם בעיני הממשל האמריקני גבוהה מאוד ורמת  שיתוף פעולה איתן עולה בעשרת מונים על רמת שיתוף הפעולה שארה”ב מנהלת עם בעלות ברית אחרות.

 

דרך שיתוף הפעולה של ארה”ב עם מדינות בעלות השפעה אזורית,  למעשה יכולות ההשפעה של מדינות אילו נהפכות להיות גם יכולות ההשפעה של ארה”ב, וכך למעשה מדינות אלו מהוות צינור להשפעה אמריקנית על אזורים שונים בעולם. נהוג לכנות היום יחסים אסטרטגיים אילו בביטוי שניתן ליחסים של ארה”ב עם בריטניה – “היחסים המיוחדים”.

 

מדינת ישראל, בעיקר לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, נחשבת בעלת יכולות גבוהות מאוד בתחום איסוף המודיעין על מדינות ערב באזור המזרח התיכון. יכולות אילו ממצבות את ישראל כאחת מהמדינות החזקות והמשפיעות ביותר באזור. לכן, במידה וארה”ב רוצה למנף את יכולותיה של ישראל באזור המזרח התיכון לטובתה, היא חייבת להחשיב את ישראל כבעלת ברית אסטרטגית. במסגרת ברית זו, ארה”ב חייבת לתת סיוע רב לישראל בתמורה למידע הרב שהיא מביאה למודיעין האמריקני על אזור המזרח התיכון.

 

רמת הידע שארה”ב מקבלת על האזור מישראל בתמורה לסיוע הצבאי שלה היא כל כך גדולה עד שיו”ר ועדת המודיעין של הסנאט לשעבר, דניאל אינווי, טען כי כמות המודיעין הצבאי שארה”ב קיבלה מישראל הייתה יותר גדולה מכמות המודיעין שארה”ב קיבלה מכל בעלות בריתה בנאט”ו יחדיו. בנוסף, ראש מודיעין חיל האוויר האמריקני לשעבר, הגנרל ג’ורג’ קיגן, העיר כי המידע המודיעיני שארה”ב קיבלה מישראל על המזרח התיכון שווה באיכותו לחמישה סי-אי-איי.

 

יתר על כן, ישראל מהווה כלי צבאי אפקטיבי לאינטרסים של ארה”ב במזרח התיכון. העובדה שלארה”ב ולישראל יש אויבים משותפים באזור כמו: חמאס וחיזבאללה, גורמת לכך שבלחימתה של ישראל בארגונים אילו, היא למעשה גם נלחמת באויביה של ארה”ב. ע”י כך, ישראל למעשה מונעת מצבא ארה”ב להתערב פיזית במזרח התיכון לשם חיסול או החלשה של אויבים אלו.

 

לשם המחשה, מזכיר המדינה לשעבר של ארה”ב, אלכסנדר הייג ז”ל, תיאר זאת באומרו כי ישראל היא נושאת המטוסים האמריקאית הכי גדולה, שאינה יכולה לטבוע, שאינה כוללת חיילים אמריקנים עליה ונפרסת באזור הכי חשוב לארה”ב. הוא הוסיף כי במידה וישראל לא הייתה קיימת, ארה”ב הייתה צריכה לפרוס כוחות נוספים במזרח התיכון בעלות כוללת של 15 מיליארד דולר בשנה.

 

מלבד זאת, יש לזכור כי העובדה שישראל התעקשה לאורך שנים שארה”ב תהיה המתווכת בשיחות שלום בין ישראל לאויביה, נתנה לארה”ב דריסת רגל דיפלומטית באזור. דוגמה לכך הינה שבכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית אמר בראיון לרשת אל-ג’זירה באנגלית כי “אלמלא היחסים של ארה”ב עם ישראל הטלפון שלנו לא היה מצלצל”.

 

למרות כי לארה”ב יש בעלות ברית נוספות במזרח התיכון בעלות השפעה אזורית, מחלקת המדינה האמריקנית יודעת שישראל היא בעלת הברית הכי יציבה של ארה”ב באזור עקב העובדה כי לבעלות הברית הנוספות של ארה”ב באזור יש משטרים מלוכניים אשר עתידם אינו בטוח שהדעות בקרב ההמונים באותן מדינות הינן אנטי-אמריקניות ומתנגדות לנוכחות אמריקנית באזור.

 

אי לכך, אפשר לסכם בלומר כי למרות כי קיימות אמרות בארה”ב הטוענות שלארה”ב אין שום אינטרס לנהל יחסים אסטרטגיים עם ישראל, המציאות מוכיחה אחרת. ארה”ב מקבלת כמויות גדולות ביותר של מידע ויכולות השפעה על מדינות אחרות באזור המזרח התיכון בזכות ישראל. מה שמאפשר לה לחזק את השליטה והנוכחות שלה במזרח התיכון כחלק מאינטרס להשגת רמות גבוהות של שליטה, מודיעין, השפעה, ושיתופי פעולה בקנה מידה כלל-עולמי.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האמנם סליחה ?

אלי חזן

האזנות סתר במצודת זאב – האח הגדול – טוקבק שהוקפץ

אריק זיו ויזר

התנגדות למסתננים איננה גזענות

אלי חזן

ישחקו הנערים לפניו – על התרגיל המבריק של נתניהו

אלי חזן

שלישית, גירוש לא יהיה!

אלי חזן

קרטל בלחם הפרוס.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן