33.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

מדד דעת הקהל לנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון

רוב הציבור תופס את הסכסוך הישראלי-פלסטיני כסכסוך לאומי-דתי על קיומה  של מדינה יהודית ולא כסכסוך טריטוריאלי על גבולות 1967

רוב הישראלים (64%) סבור כי קבלת הפתרון של “שתי מדינות לשני עמים” ע”י ישראל לא תעשה שום דבר לסכסוך הישראלי פלסטיני או שימנע את החרפתו לזמן קצר בלבד. זהו נתון המצביע על עליה בתמיכה בפתרון שתי מדינות, לאחר שב-2010 71% חשבו כי פתרון זה לא יסייע ו-74% ב-2009. בנוסף לכך, רוב גדול של אזרחי ישראל (74%) מסכימים עם האמירה לפיה הסכסוך בין ישראל לפלסטינים הינו סכסוך לאומי דתי על הלגיטימציה של קיום מדינה יהודית.

אלו שניים מן הממצאים הבולטים במדד דעת הקהל בנושא ההתיישבות ביו”ש שהתפרסם על-ידי מו”פ אזורי השומרון ובקעת הירדן. המדד פותח על ידי  ד”ר מרים ביליג וד”ר אודי לבל ובוצע על ידי מכון המחקר “מאגר מוחות” בקרב מי שאינם מתגוררים מעבר לקו הירוק. הסקר נערך לקראת כנס מחקרי יהודה ושומרון ה-21 שהתקיים ב מרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון.

הסקר, הנערך זו השנה השלישית, כולל מידע מוסמך ועדכני על עמדותיו של הציבור היהודי בארץ בנוגע להתיישבות היהודית ביו”ש; בנוגע לפתרון המועדף בכל הקשור לשטחי יו”ש; יחסם למדיניות ממשלת ישראל בראשות נתניהו; התייחסותם לממשל אובמה; עמדתם בנוגע לפלסטינים ועוד.

עיקרי ממצאים נוספים:

· שיעור המוכנים לפנות מספר גדול של יישובים/התנחלויות או את כל הישובים היהודיים ביו”ש ירד ב-50% והוא עומד על כ-14% בלבד מכלל האוכלוסייה היהודית הבוגרת, לעומת 27% אשתקד. בנוסף רק 5% מוכנים לפנות את כל ההתנחלויות ולחזור לגבולות 67′. על אף שישנה עליה במספר הישראלים שרואים בהתיישבות ביו”ש כבלתי חוקית וכמקור לסכסוך הישראלי-פלסטיני, עדיין רוב הישראלים (57%) מסכימים לכך שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא מעשה ציוני אמיתי וחגורת הביטחון של המדינה (47%). עם זאת, רוב גדול מהנשאלים שהביעו דעה בנושא (63%) לא מוכנים להשארת התנחלויות יהודיות ביהודה ושומרון לאחר שצה”ל ייסוג מהם – אפשרות שהועלתה לאחר נאום נתניהו בבית הנבחרים האמריקאי.

· רוב מוחלט של הישראלים (54%) תומך בפתרון בהסכמה הכולל נסיגה חלקית או מלאה. בעוד שלפתרון זה ולפתרון של נסיגה חד צדדית יש עליה במספר התומכים, הרי שבפתרון של סיפוח שטחים או שימור המצב הקיים יש ירידה במספר התומכים.

· רק 24% מהישראלים ציינו את עמדת הממשל האמריקאי בראשות הנשיא אובמה כגורם משפיע על עמדותיהם, נתון המהווה ירידה של 16% לעומת 40% מאשתקד. גורם נוסף שירד ברמת השפעתו על האוכלוסייה בישראל הוא האיום האיראני. רק 22% מהנשאלים ציינו אותו כגורם משפיע על עמדותיהם, ירידה של 4% מהשנה שעברה. לעומת זאת, נושא של השתלטות ערבית על קרקעות בגליל ובנגב הינו הגורם ההשפעה היחיד שנמצא בעליה (5%) לעומת השנים הקודמות.

· 32% מהנשאלים ציינו את בני הציונות הדתית המשרתים כלוחמים בצה”ל כגורם המייצג האמיתי של המתנחלים ביו”ש, זאת לעומת 27% מהשנה שעבר – עליה של 5% המציב את תשובה זו כגורם המייצג העיקרי.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הליכודניקים החדשים- ״מה שהיה הוא שיהיה …ואין חדש תחת השמש״(קוהלת א,ט)

גבי מירל. שיווק ויח"צ : רונית טלבי

צריך לומר את האמת לנחום ברנע…

עובד קראוס

ליכוד ירוק – כלכלה עם הסביבה

אריק זיו ויזר

הרשימה המשותפת והמציאות

עינר אביב

מדוע ירושלים מאוחדת היא הכרח

אלי חזן

זה לא טראמפ

עינר אביב
דילוג לתוכן