32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

לעצור את המהפכה החברתית הבאה!

העולם ציין השבוע את יום הקשיש הבינלאומי, על פי החלטת האו"ם. מדינת ישראל מציינת החודש את חודש האזרח הוותיק , וזוהי הזדמנות להאיר בפנס גדול התהליך הדמוגראפי שמתרחש מתחת לאפינו, ועד היום לא זכה להתייחסות ראויה.

תוחלת החיים בישראל עלתה באופן דרמאטי, כך בשלושים השנה האחרונות עלתה תוחלת החיים בכמעט 9 שנים!! תודות לקידמה בטכנולוגיה וברפואה, הוותיקים מאריכים חיים. מעניין לציין כי למרות כל הקשיים שלנו כמדינה צעירה סובבת אויבים- מדינת ישראל מהמובילות בעולם בתוחלת החיים.

מאז קום המדינה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים גדלה ביותר מפי 2. אחוז האזרחים הולך וגדל, ואמור להגיע בשנת 2030 ל-1.4 מליון איש. זוהי מהפכה דמוגראפית- שעלינו כמדינה להיות מודעים לה ולהיערך בהתאם. עד כה ממשלות בעולם ובכללם ממשלת ישראל פיתחו שירותים בעיקר בתחום הרווחה והסיעוד לאוכלוסיה זו. כך שאזרח וותיק שאינו מוגדר כנזקק ו\או חולה לא מוכר לממסד ולא מקבל שירותים המותאמים לו.

יתרה מכך האזרח הוותיק של היום, שונה מן הזקן של פעם. מחלות הזקנה נדחו כמעט בעשור, ויש לו עוד שנים רבות לחיות לאחר הפרישה. בגיל 65+ הוא בריא כשיר, עצמאי, בעל ידע ועם זמן פנוי ובלתי ממומש.

80% מציבור הוותיקים על מאפייניו הייחודיים לא מוכר כיום במערכת, ומספרם כאמור, הולך וגדל. יש לעשות סדר. להיערך למהפכה הדמוגראפית ולהוביל שינוי גדול בכל תפישת האזרחים הוותיקים. כך שנוכל לדאוג ולהעניק שירותים לכל 100% האזרחים הוותיקים.  זהו הכרח אמיתי להיערך ולהתאים את מכלול המנגנונים למספרם ההולך וגדל. אם לא יעשה דבר- זוהי עצימת עיניים רשלנית- אשר עלולה להוביל למשבר. הרשויות כיום עוסקות בבניית גני ילדים, טיפות חלב ובתי ספר. אך בתוך כמה שנים צורכיהם של האזרחים הוותיקים יאמירו- והרשות לא תעמוד בנטל.

הפתרון למצוקה המאיימת על האזרחים הוותיקים ועל החברה הישראלית הוא הערכות ראוייה וחשיבה ארוכת טווח. רפורמה האזרחים הוותיקים שהמשרד לאזרחים וותיקים מוביל מבוססת על בניית תוכנית תיכנונית המאגמת את כלל הגורמים וממנפת את המנגנונים הקיימים. תוכנית אשר מבנה  מראש שירותים ותשתיות מבחינת דיור ותכנון אזורי, מבחינה תחבורתית, , נגישות, מערכת בריאותית הכל בהתאם לאפיונים המיוחדים להם ולצרכים משלהם. גם בנוגע לתעסוקה להתנדבות לשירותי פנאי ותרבות. תעודד ותיצור מערכת חברתית שתדאג לשלב אוכלוסיה זו חברתית. הדעיכה בבית היא איום עבור האדם ועבור החברה.

במדינת ישראל  חיים כ-750 אלף אזרחים וותיקים, וותיקים אלה הם המייסדים, בוני התשתית עליה חיים כולנו היום- מה שמחייב אותנו ערכית ומוסרית- לכבד אותם ולדאוג לאיכות חייהם הטובה. לכל אחת ואחד.

יש להפוך את הקערה על פיה. לשלול את תפיסת הוותיק כנטל- ולחשוף את העובדה שיש בידינו משאב האנושי- נכס החברתי. לו נתאים ונכין את השירותים והתשתיות, נמנף משאבים קיימים ונשלב האזרחים הוותיקים, נביא לתרומה עצומה הן לוותיקים  והן לחיזוק הרשות והחברה הישראלית כולה



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אחרי מות אל"ם (מיל') ד"ר מאיר פעיל ז"ל : יוסי קיסטר משיב לרן אדליסט

אריק זיו ויזר

השבוע : פרשת אמור

אלי כהן

מה לשמאל ולדמוקרטיה

אריק זיו ויזר

עצותיו של קמלמכר

גיא קמלמכר

יום השואה והגבורה : אלה מעוז על משמעותה של הגבורה

אלי חזן

התקשורת בארץ שמאלנית – הוכחה נוספת

אלי חזן
דילוג לתוכן