30.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

להצטרף לאיחוד האירופי? לא, תודה

חושבים שלהצטרף לאיחוד האירופאי יעניק יתרונות רבים לישראל ? תחשבו שוב

סקר חדש של החוג לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון מגלה כי 81% מן הישראלים תומכים בהצטרפותה של ישראל לאיחוד האירופי. ואכן, ישראלים נוטים לחשוב כי לו רק היינו משתייכים לאיחוד, מצבנו היה מעולה. אלא שמוקדם להתלהב. חברות מלאה באיחוד מביאה עימה גם חסרונות רבים.

ישראל אמנם לא חברה באופן פורמלי באיחוד האירופי, אך ההסכמים השונים שהיא חתמה עם האיחוד מעניקים לה כמעט את כל היתרונות של מדינה חברה, וזאת בלי לשלם את המחיר המיותר (ואף מזיק) הכרוך בחברות מלאה. מדינות אירופיות ובהן נורבגיה, שווייץ, איסלנד וליכטנשטיין אינן חברות באיחוד האירופי כי הן סוברות שחברות פורמלית לא תיטיב עימן (נורבגיה, למשל, לא רוצה שהכנסות הנפט שלה יסבסדו את החקלאות הצרפתית או את חברת איירבוס).

איסלנד אמנם הגישה מועמדות לאיחוד ביולי 2009, אך רק כדי להינצל מקריסה כלכלית. גם לישראל יש סיבות טובות לא להפוך לחברה מלאה באיחוד – החל בעובדה שהיא לא מדינה אירופית.

כמו המדינות האירופיות הלא חברות באיחוד האירופי, ישראל נהנית מיחסים כלכליים מועדפים עם האיחוד. ב-1996 הפכה ישראל למדינה הלא-אירופית הראשונה אשר צורפה לתוכנית המחקר והפיתוח של האיחוד, וזאת אף על פי שבאותה תקופה היתה לאירופה ביקורת קשה כלפי ישראל על עמדותיה במו”מ עם הרשות הפלשתינית. ב-2004 הצטרפה ישראל לתוכנית המדעית “גלילאו” של האיחוד האירופי. כ-30% מהייצוא הישראלי מכוונים לאיחוד האירופי, וכ-40% מהייבוא הישראלי מגיעים מהאיחוד האירופי.

ישראל היא חלק אינטגרלי, מבחינה כלכלית ומחקרית, מהאיחוד האירופי. הצטרפות פורמלית, לעומת זאת, תגבה ממנה מחיר פוליטי מיותר ואף מזיק.

מאז פסק דין תקדימי של בית הדין האירופי משנת 1964, החוק האירופי גובר על החוקים הלאומיים של המדינות החברות. על פי עיקרון זה, יש חוקים ישראליים רבים אשר עלולים להיפסל, ובעיקר חוקים הקשורים לאופי היהודי של מדינת ישראל. חוק השבות וחוק אזרחות, למשל, עלולים להיפסל בשל העדיפות שניתנת על בסיס השתייכות אתנית ודתית. גם שחיטה כשרה כנהוג בישראל עלולה להיפסל במקרה כזה.

שלא לדבר על השפעות כלכליות – אם ישראל תצטרף לאיחוד היא תידרש גם לוותר על הסכמי הסחר הבינלאומיים שלה, כולל עם ארה”ב.

הצטרפותה של ישראל לאיחוד האירופי אינה אקטואלית בלאו הכי. האיחוד לא מעוניין בצירוף מדינות חדשות, וגרמניה התעייפה מלהציל את הכלכלות המפגרות של הפריפריה האירופית. אך כדאי שהציבור בישראל יידע שכיום אנו נהנים מכל העולמות ביחסים עם אירופה ושהצטרפות פורמלית לאיחוד רק תגבה מאתנו מחיר פוליטי מיותר ומזיק.

הכותב הוא מרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב ומועמד על משבצת העולים ברשימת הליכוד לכנסת ה- 19.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מצדיעים לאשת הברזל

אלי חזן

הצ’ופר שיחסל את כולנו למסתנני דרום תל אביב

אריק זיו ויזר

מי נהנה מנתניהו ומי לא

אריק זיו ויזר

ודבר המשפט יקום

אריק זיו ויזר

האם קיימת מדיניות חוץ אמריקנית

אריק זיו ויזר

ימי התום

אלי חזן
דילוג לתוכן