24.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

לאה נס מציגה : רפורמת האזרחים הוותיקים יוצאת לדרך

52 מיליון ₪ ינותבו לרשויות המקומיות לאזרחים הוותיקים

היום תאושר בישיבת הממשלה החלטה בדבר החלת תוכנית אב יישובית בכל הארץ. התוכנית מהווה פלטפורמה לרפורמה מקיפה בחיי האזרחים הוותיקים בישראל, ולמהפכה בפעילותה הכוללת של הרשות המקומית.

הממשלה תקצה 52 מיליון ₪ לתכנית בהובלת המשרד לאזרחים וותיקים, שתציע פתרונות לגדול ההולך ומתפתח באוכלוסיית האזרחים הותיקים.

סגנית השר לאזרחים ותיקים, ד”ר לאה נס: “הרפורמה שיוצאת לדרך היום הופכת את הקערה על פיה. שוללת את תפיסת הוותיק כנטל- וחושפת את העובדה שיש בידינו משאב האנושי- המהווה נכס חברתי, שכיום אינו בא לידי מימוש. הפתרונות שאנו מציעים היום יימנעו את המשבר של מחר. שכן מלבד התועלת האישית לאזרח הוותיק, הרי שאנו חושפים מקור הוני חדש-ללא צורך בהעברת מימון מסעיף אחד לסעיף אחר, אלא הגדלת העוגה התקציבית של הרשויות בישראל”

 

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מאז קום המדינה ועד היום גדלה האוכלוסייה בישראל ביותר מפי 2, וב-30 השנה האחרונות ישנה עליה של כ-9 שנים בתוחלת החיים. הצפי הוא כי בשנת 2030 יהוו האזרחים  הוותיקים 14% מכלל האוכלוסייה, אשר יהוו 1.4 מיליון אזרחים ותיקים – צמיחה מואצת זו מחייבת ההערכות.

מרבית האזרחים הוותיקים הנם אוכלוסיה איכותית, משכילה, בריאה ופעילה, 90% מהם בעלי דירות ולרבים מהם הכנסה פנויה. עם הפרישה, זמנם ויכולותיהם אינם מתועלים, ועל פי מרבית המחקרים בעולם, הישיבה בבית גורמת לדעיכה ולירידה בבריאותם ובאיכות חייהם.

מתוך 750,000 האזרחים הוותיקים, רק כ-20% מקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים מוכרים לרשויות, מאחר והם נמצאים בטיפול במסגרות הרווחה או הבריאות. ואילו שאר האזרחים הוותיקים ,(המהווים כ- 80% מאוכלוסיה זו),  אינם מוכרים לרשויות המדינה כלל.

מטרת התוכנית לסייע לרשות להגיע ממשית ל-100%  האזרחים הוותיקים.

החלטת הממשלה כוללת הפעלתה של כתיבת תוכנית אב יישובית, בכל הארץ. כיום ישנם 10 ישובים שהחלו כפיילוט (שלומי, קריית ביאליק, מ.א זבולון, אום אל-פאחם, מ.א שומרון, בני ברק, חולון, אשדוד, קרית גת וקרית ארבע-חברון). התוכנית תתאים את התשתיות והשירותים ברשות לצרכי האזרחים הוותיקים ותוביל לשינוי מקיף בכלל המערכות ברשות המקומית דיור, תעסוקה, בריאות, רווחה, חינוך ופנאי.  כאשר בסיס השינוי הוא מהפכה בתפיסת האזרח הוותיק בעיני הממסד הארצי והמקומי וחשוב מכך תפיסת האזרח הוותיק בעיני עצמו.

 

ייחודה של התוכנית בהיותה מותאמת לצרכי כל רשות, על פי מבנה והנחיה מקצועיים המבוססים על המודל הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי ומיושם בהצלחה במדינות שונות בעולם.

 

המשרד לאזרחים וותיקים הקים מנגנון מקצועי המלווה, ומעניק כלים וידע מצטבר, בתוך שנה תוצג תוכנית חומש  מותאמת, שתכלול טיפול בכל תחומי החיים של האזרח הוותיק.

“השינוי הדמוגראפי כבר כאן” קובעת סגנית השר נס, “אם לא יעשה דבר- זוהי עצימת עיניים רשלנית- אשר עלולה להוביל למשבר. הרשויות כיום עוסקות בבניית גני ילדים, טיפות חלב ובתי ספר. אך בתוך כמה שנים צורכיהם של האזרחים הוותיקים יאמירו- והרשות לא תעמוד בנטל.”

התוכנית מעניקה כלים להיערכות הרשויות לרעידת אדמה דמוגראפית, ומציעה לרשות המקומית מקור תקציבי חדש בצורת הון אנושי ממקור שעד היום הרשות לא הייתה עסקה בו.

המבנה הייחודי והמשוכלל של תוכנית האב מתכלל את המקורות הקיימים וממנף אותם. כך שמלבד שיפור השירותים ואיכות חיי האזרח הוותיק מבטיחה התוכנית ערך מוסף לכלל האוכלוסייה, כדוגמת:

 

דיור- פתרונות למצוקת הדיור והתייעלות בתחום זה, בן היתר על ידי סקר מקיף ותוכנית תמרוץ לבניית יחידות מגורים לצעירים.

כח אדם- שילוב האזרח הוותיק כהון אנושי, בכל מערכת של הרשות המקומית. כגון מערכות החינוך שמשוועות לחיזוק, במוסדות ציבור כמו בי”ח, במנגנונים השונים של הרשות המוניציפאלית, וכד’. כח אדם איכותי- בעל ניסיון ידע וזמן.

יזמות פרטית- מינוף השוק העסקי המקומי. החל בעסקים זעירים של וותיקים, וכלה בפעילות של יזמות פרטית הפונה אל האזרח הוותיק ומציעה שירותים ממוקדים ומותאמים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נחנך האתר הארכאולוגי הבינלאומי בהר גריזים לאחר 12 שנה

אלי חזן

השר אדלשטיין לראש-הממשל​ה: “קיים לאלתר דיון במסקנות דו”ח אדמונד לוי”!

אלי חזן

במסגרת שיפור השירות לעוברים בין ישראל לירדן- רשות שדות התעופה שדרגה את מסוף אלנבי

אלי חזן

מכתב בענייניו של האזרח הישראלי השבוי במצרים נשלח לרה”מ

אריק זיו ויזר

נתן האל לסער

אלי חזן

לאה נס לאחר החגים : זכויות שוות זהב בבתי החולים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן