20.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

כמה זמן תחזיק ממשלת נתניהו גנץ?

פרשנית אתר אל מוניטור, מזל מועלם, בעקבות הדיון בבג"צ 

בחצות הלילה של יום רביעי (6.5.20) בהכרעה בהירה וחד משמעית, העניק בג"ץ אור ירוק לממשלת נתניהו – גנץ שתושבע בעוד שבוע בדיוק. תרחיש ההליכה לבחירות רביעיות שהיה בימים האחרונים מוחשי מאוד במידה ובג"ץ היה מתערב, נגנז.
כוחה של ההחלטה היתה בחד משמעותה: הרכב מורחב של 11 שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, דחה פה אחד את כל העתירות שהוגשו נגד כהונת נתניהו הנאשם בפליליים ונגד הסכם הרוטציה. בגץ אמנם הסתייג מהמשמעות הציבורית והערכית של נאשם בפליליים המכהן כראש ממשלה, אך נצמד לחוק שמאשר זאת. בכך הגיע לסיומה בינתיים הדרמה המשפטית-פוליטית שהתרחשה מאז יום ראשון ונעה בין שני מוקדים: אולם בית המשפט העליון בירושלים, וכמה קלומטרים משם במליאת הכנסת ובוועדותיה. בעוד השופטים דנים בעתירות, בכנסת התנהל בליץ חקיקה של סעיפי הסכם הרוטציה בין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ שנדרשט לו שינויי חקיקה מפליגים וחסרי תקדים של חוקי יסוד.

אף שבית המשפט העליון, משאיר פתח להתערבות בהמשך הדרך בסוגיית כהונתו של נתניהו כממלא מקום ראש הממשלה בעוד כשנה וחצי, נראה שהצמד גנץ יוכלו להתגבר גם על המשוכה הזאת באמצעות שינוי החוק הקיים כשיגיע הרגע.
שני המנצחים הגדולים של החלטת בג"ץ הם נתניהו וגנץ. נתניהו הצליח כנגד כל הסיכויים לשרוד שלוש מערכות בחירות, להביא לפירוק האלטרנטיבה השלטונית שקמה מולו ולזכות בלגיטימציה מבג"ץ כראש ממשלה נאשם בשוחד. לא פחות מרשימה מכך מבחינתו היא העובדה שהביא לכך שיריביו הפוליטיים שכינו אותו ארדואן ומושחת ובראשם גנץ, יכהנו בממשלתו למרות שהתחייבו שלא יעשו זאת.

נתניהו שיחק בוירטואוזיות משחק פוקר מאלף, כאשר עד הרגע האחרון לא היה ברור האם פניו לבחירות רביעיות, לאור מצבו המצויין בסקרים, הצלחתו בהשטחת עקומת הקורנה ופירוק כחול לבן. פוליטיקאים מנוסים כמו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור, שנחשב לבקיא בצפונות נפשו של נתניהו, הזהירו את גנץ מהמלכודת שהוא טומן לו, וכי הוא מחפש תירוץ מתאים ללכת לבחירות.

זה לא קרה. נתניהו ניהל סיכונים בכל השבועות האלה ונע בין שני צירים מקבילים: הכנה לבחירות רביעיות, וניהול מו"מ על ממשלת הרוטציה. אילו היה נפסל על ידי בג"ץ, היה מקבל את קמפיין הבחירות המושלם מול האלקטורט שלו שמאמין כי רודפים אותו. אבל גם בלי בחירות רביעיות נתניהו זוכה לכהונה חמישית בעודו נאשם בפליליים שמשפטו יחל בסוף החודש. לא רק זאת, גם לאחר שיפנה את מקומו לגנץ הוא ימשיך לנהל את ענייני המדינה כממלא מקום ראש הממשלה.
למרות זאת, המנצח השני הוא גנץ, שלקח סיכון עצום בכך שהוביל לפירוק כחול לבן ולהפרדות מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד. גנץ הלך אל הנודע ולמרות חשדנותו העצומה וחוסר האמון שהיה לו בנתניהו, ניהל איתו מו"מ שיביא אותו ללשכת ראש הממשלה.
אילו נתניהו אכן היה מוביל לבחירות רביעיות, גנץ היה מוצא את עצמו בנחיתות גדולה, לאחר שאיבד את מקומו כאלטרנטיבה השלטונית לנתניהו. כעת הוא ינהל לצד נתניהו את ענייני המדינה, כשחבריו לשעבר למפלגת כחול לבן יאיר לפיד ומשה יעלון יתבוססו בבוץ האופוזיציוני מול קואליציה רחבה מאוד שתמנה מעל לשבעים חברי כנסת שיהנו מרוב בכל מהלך ויהיה קשה לזנב בה.

הרבה מפסידים יש כתוצאה מהחתונה הזאת ובראשם בעלי הברית ליברמן ולפיד שכבר שנה וחצי משתפים פעולה בניסיונות כושלים להביא להפלת נתניהו. לפיד לפחות יקבל לידיו את ראשות האופוזציה, תפקיד שיקנה לו מעמד ממלכתי ומאבטחי שב"כ כסמל שלטוני. לעומתו ליברמן יצטרך להמציא את עצמו מחדש בתנאים גרועים, כיו"ר סיעת אופוזיציה קטנה של שבעה מנדטים.
ממשלת נתניהו-גנץ נולדה ביסורים כואבים, תוך כדי משא ומתן קואלציוני מתיש וערומומי מצד נתניהו שלא ויתר כמעט על אף אחת מדרישותיו המרכזיות. הרבה חשדנות היתה בחדרים הסגורים בה התנהלו שיחות המו"מ, וחשש מצד גנץ שנתניהו יברח ברגע האחרון.

למרות זאת, אם אכן התוכנית תתקדם כפי שזה נראה כרגע וביום רביעי הבא תושבע ממשלה, היא עשויה להפתיע ולהיות אחת הממשלות היציבות שכיהנו בישראל בשנים האחרונות. לאף אחד מהצדדים לא יהיה עניין לפרק את הפלטפורמה הזאת. כמה שעות לפני החלטת בג"ץ החליטו נתניהו וגנץ להאריך את משך ההסכם הקואלציוני משלוש שנים לארבע, מה שמעניק אופק רחב לממשלתם. נתניהו מקבל חסינות פוליטית לתקופת משפטו, הוא שומר על מעמדו גם כיו"ר הליכוד ויוכל לקדם את מורשתו בראשה סיפוח יהודה ושומרון בחסות ממשל טראמפ. על פי פרסומים בשבוע הבא ינחת בישראל מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ונראה שתוכנית טראפ תהייה אחד הדברים שידונו בשיחותיו עם נתניהו.

גנץ הוא האחרון שירצה לפרוש מהממשלה, בוודאי לא בשנה וחצי הראשונות כל עוד לא החליף את נתניהו בלשכת ראש הממשלה.

אבל מעבר לכך, גנץ הוא שותף נוח, פוליטיקאי בעל מזג טוב שיודע להתעלות מעל ענייני אגו ושנאות. בנוסף בינו לבין נתניהו לא מונחת תהום אידיאולוגית, כך שהסיכוי שיצליח לעבוד בהרמוניה עם נתניהו הוא טוב. 

 

למאמר המקורי באנגלית מאתר אל מוניטור לחצו כאן 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפטרת חזון העצמות היבשות

אלי כהן

המדיניות הישראלית ומנהיגיה פשטו את הרגל

אלי חזן

ציפי, כמתמחים אל עו"ד אנו מבקשים : עזרי לנו

מערכת ליכודניק

יובל חותך את שלי

עו"ד אריאל גבאי

דברים לזכרה של שושנה רזיאל

אריק זיו ויזר

מדוע ברקת יצליח וחולדאי נכשל ?

עומר אריכא
דילוג לתוכן