18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

ישראל חזקה עם מיסוי גבוה לרווחים על הגז

ליכודניק מעניק במה ליריבינו מהשמאל הכלכלי כי דיון אידיאולוגי ער ואמיתי ייצור מדינה טובה יותר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר מספר פעמים על הצורך להתמודד עם הכוח הפוליטי של איראן ומדינות ערב בזירה הבינלאומית. בין השאר, הוא מקדם את התוכנית להפוך את ישראל למובילה עולמית בפיתוח תחליפי נפט. מלבד הרעיון היפה הזה, שעשויה לצמוח ממנו גם תועלת סביבתית עצומה, כדאי לחשוב על עוד דרכים שבהן ניתן לשנות את מאזן הכוחות בין ישראל ויריבותיה בעולם באמצעים כלכליים ולאו דווקא צבאיים. ההיסטוריה מוכיחה כי לעתים כוח הכסף אפקטיבי הרבה יותר מכוח הזרוע, לדוגמה בנושא תכנית הגרעין הלובית.

 

דרך אחת כזו אני רוצה להדגים באמצעות כתבה דמיונית שמעולם לא פורסמה אך היא יכולה להיות מציאות: 

“קרן הגז הישראלית תחרים חברות אירופאיות ואמריקאיות הסוחרות עם איראן”

 

משרד האוצר הודיע היום כי הקרן תפסיק את השקעותיה במניות של חברות הסוחרות עם איראן ועם חברות שיש להן נגיעה לפרוייקט הגרעין האיראני.

ועדת האתיקה המפקחת על השקעות הקרן, שהיקפן מאות מיליארדי דולר, הזהירה כי הקרן מסתכנת ב”תרומה להפרות מסוכנות של זכויות אדם ובקידום משטר מסוכן לאנושות כולה”.

 

“קרן הגז” הישראלית היא קרן ההון הממשלתית היחידה בעולם שמנוהלת על ידי ממשלה דמוקרטית. האחריות על ניהול הקרן נמצאת בידי משרד האוצר. הניהול בפועל מתבצע על ידי בנק ישראל, שמשקיע את כספי הקרן בניירות ערך ואיגרות חוב מחוץ למדינה בלבד, בהתאם לקווים מנחים שמפרסם האוצר. הקריטריונים העיקריים לפסילה של השקעה בחברה מסויימת הם: הפרה שיטתית או חמורה של זכויות אדם, שמוגדרת כרצח, עינויים, שלילת חירות, עבודה כפוייה, עבודת ילדים וניצול אחר של ילדים; מעורבות בפיתוח נשק להשמדה המונית; הרס סביבתי חמור; שחיתות חמורה; הפרות חמורות אחרות של נורמות אתיות יסודיות.

תתפלאו, התסריט הדמיוני הזה, שמתאר את הכוח הפוליטי העצום שיכולה להחזיק ישראל, מתקיים בפועל בנורבגיה, ושם הוא מופעל לצערנו נגד חברות ישראליות. למעשה, ה”כתבה” המצוטטת לעיל היא בעצם כתבה על הקרן הנורבגית, בשינויי ניסוח קלים מאוד.

 

כדי שאנחנו בישראל הקטנה נוכל להפעיל לחץ כלכלי כבד על חברות ענק בעולם, החלק הגדול של רווחי הגז הטבעי צריך להגיע אלינו, האזרחים.

בדיוק כמו בנורבגיה, הכסף הזה ייצבר בקרן שרווחיה בלבד ישמשו למימון מדיניות רווחה נדיבה: חינוך חינם שהוא באמת חינם, כולל השכלה גבוהה, שירותי בריאות איכותיים לכל ולא רק לעשירים, ועוד ועוד. על פי התוכנית, הקרן תממן אך ורק תכניות מקיפות ומחייבות, שמטרתן יצירת מפנה חברתי-כלכלי בתחומי החינוך, הרווחה, התעסוקה, הדיור, הסביבה והתשתיות. והכי יפה – היות שייקבע בחוק כי רק ברווחי הקרן (ריבית על ההשקעות) מותר לממשלה להשתמש, זו קופה שאף פעם לא תיגמר, כעין נס פך השמן. במקום להציף את ישראל בכסף וליצור אינפלציה (” המחלה ההולנדית“), בנק ישראל ידאג למדיניות אחראית ומבוקרת.      

 

את המאבק על מיסוי רווחי הגז מוביל היום שר האוצר ד”ר יובל שטייניץ, בסיוע ארגונים אזרחיים, כשנגדו ניצבים בעלי ההון ו”מומחים מטעם” המבקשים להשאיר את רמת המיסוי הנמוכה ולגרוף את רוב הרווחים לכיסם. אלא שאם אנו רוצים את ישראל חזקה, גם בזירה הבינלאומית וגם מבפנים, אסור לנו להשאיר את הרווחים בידי כמה עשרות או מאות אזרחים. האוצר הזה הוא שלנו וכדי שישרת את כולנו רובו צריך להגיע לממשלה. גם אם נשאיר לבעלי חברות הגז 20% מהרווחים, כנהוג במדינות מתוקנות, זה ממש לא מעט, שהרי מדובר לפי ההערכות על חמישית ממאות מיליארדים. לסרטון שממחיש את העניין הרבה יותר טוב בלי מלים לחצו כאן.  

בימים אלה חובה עלינו, אזרחים מכל הקשת הפוליטית, לחזק את ידיו של שר האוצר שטייניץ במאבקו נגד אילי הגז והלוביסטים שלהם. בין אם אתם חושבים שהאיום החמור ביותר על קיומנו הוא איראן וגרורותיה, ובין אם אתם חושבים (כמוני) שהאיום החמור ביותר עלינו הוא הפערים החברתיים והתמוטטות מדינת הרווחה, הגיע הזמן לאחד כוחות ולתמוך במיסוי צודק של רווחי הגז. 

 

אם עדיין לא השכנעתם, הנה תשובות מוחצות לטענות המופרכות של חברות האנרגיה כאן.

 

ואם השתכנעתם, חיתמו על תמיכה במאבק כאן.

 

 

* ד”ר איתי אשר הוא חבר מפלגת מימד וממקימי אתר “עבודה שחורה – פועלים למען מדינת רווחה”



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השקר כנגד נתניהו מסרב למות

אלי חזן

מירי רגב חייבת להיבחר ליו״ר המרכז

אריק זיו ויזר

תנו לכחלון להשפיע

אלי חזן

מה מלמדת אותנו מגילת רות ?

אלי חזן

יום הכיפורים –איך הפכו ניצחון למפלה

אריק זיו ויזר

או”ם, שמום ומדינת החמאס

דילוג לתוכן