39.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

יחסי אובמה – נתניהו, עכשיו מהזווית האמריקאית

במהלך שנת 2008, בעוד בארה”ב נערך מסע הבחירות לנשיאות, אמר נתניהו למקורביו: “אובמה יודע מעט מדי על המזה”ת, מאמין יותר מדי בכוחם של נאומים ועלול לקחת את ישראל כמובנת מאליה בעודו מנסה לקרב אליו את מדינות ערב”.

 

 

 

הציטוט הנ”ל לא לקוח מתוך “ישראל היום” או מכתבה של “ערוץ 7”. הדברים הללו נכתבו בכתבת עומק של השבועון האמריקאי “ניוזוויק”, אשר אינו ידוע בחיבה יתרה לראש הממשלה. עם זאת, מדובר בניתוח מדוייק להפליא של אופיו וכוונותיו של אובמה, הרבה לפני נאום קהיר, ה”אביב הערבי” ונסיונות המו”מ על הגרעין האיראני.

הכתבה, אגב, נפתחת בכותרת (בתרגום חופשי) “הנשיא אובמה בגד בערכיו ולא שיחק נכון בקלפיו עם ישראל. כיצד ביבי הצליח להשיג הכל מברק”.

 

וכך, פיסקה אחר פיסקה, מתאר הכתב פיטר ביינארט איך הביא נתניהו את אובמה מהתפיסה האקדמית הפרוגרסיבית ניאו-ליברלית, המתאימה לאדם שגדל בשיקגו, להבנה שבשכונה שלנו חוקי המשחק הם שונים; שכאן הצד השני לא בהכרח למד שאם אומרים לו להפסיק לפתח נשק גרעיני אז הוא צריך להפסיק, ושהצד השני לא חושב שאם מסבירים לו במילים לא לירות טילים על אזרחים חפים מפשע אז הוא צריך לבקש סליחה ולא יירה יותר.

 

עוד ציטוט מהכתבה: “בנושא ההתנחלויות, ביבי ניצח; אובמה כלל לא מעלה את הנושא יותר באופן פומבי. בנושא אירן הסימנים מעידים על כך שסבב כניעה נוסף בדרך. אף על פי שראשי הצבא האמריקאי הזהירו שתקיפה ישראלית תהיה לא אפקטיבית מבחינה צבאית והרת אסון מבחינת יציבות האיזור, אובמה לא מוכן לומר זאת בעצמו, לא כל שכן להפעיל לחץ פומבי על ישראל נגד תקיפה. במקום זאת, הוא ניסה לקנות את נתניהו בהבטחה שאם ישראל תדחה את התקיפה עד 2013, ארה”ב תמכור לה פצצות חודרות בונקרים ומטוסי תדלוק ארוכי טווח הדרושים לצורך המתקפה.”

 

אין ספק שהכתב ביינארט אינו מרוצה מתפקודו של אובמה – הוא מראה איך ראש ממשלת ישראל מצליח פעם אחר פעם לגרום לנשיא ארה”ב לפעול בניגוד לעקרונותיו, לערכיו ולתפיסותיו. הכתבה משתרעת על פני 6 עמודים והדברים הללו עוברים בה כחוט השני.

 

בהקשר הזה אני רוצה להעיר שתי הערות:

 

ראשית, נתניהו לא גורם לאובמה לבגוד בערכיו. הוא פשוט חושף בפניו את המציאות, אותה אובמה לא הכיר לפני כן. המציאות היא זו שגורמת לאובמה להבין שהתפיסות שלו היו שגויות מלכתחילה. לזכותו של אובמה יש לומר שבסוף גם הוא מבין ומתאים את עצמו למציאות – זו האמיתית, לא המדומה.

 

שנית, אני דווקא מרוצה מאוד מראש הממשלה שלי. בניגוד לתקשורת הישראלית שתמיד מציגה אותו כמזגזג, מתקפל, לא עומד בלחץ וכולי, דווקא האמריקאים רואים את נתניהו כהוויתו – מנהיג שיודע מהי מדינת ישראל, מה המשמעות של קיומה ומה תפקידו כראש הממשלה – להבטיח את המשך קיומה, פריחתה ושגשוגה.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

היום לפני 4 שנים

אלי חזן

עסקת שליט – למה אני בעד ?

אריק זיו ויזר

חוקי תברואה ורישוי עסקים – פתרון לבעית המסתננים על פי הגישה העקיפה

אלי חזן

שורפים ת’מועדון?

אלי חזן

פרשת פנחס –”במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש”( אבות נ,ה)

עינר אביב

פרשיות השבוע ויקהל –פקודי

אלי כהן
דילוג לתוכן