18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

יו”ר הכנסת מקפיא את יוזמת סגני שרים

בדיון שכינס ריבלין אמש, התגלה מחלוקת בין בכירי המשפטנים בשאלת התיקון המוצע; הוסכם שהקואליציה והאופוזיציה ינסו לגבש הסכמה בנושא
בתום דיון מיוחד שקיים אמש (ג’) בלשכתו החליט יושב ראש הכנסת, ח”כ ראובן (רובי) ריבלין, שלא לקדם לפי שעה את יוזמת התיקון שאישרה ועדת הכנסת, ולפיה סגני שרים יורשו להשתתף בדיוני ועדות הכנסת ובהצבעות.
כזכור, בשבוע שעבר העבירה הקואליציה את התיקון מתוך “מצוקת אצבעות” בוועדות, שכארבעים מחבריה משמשים בתפקידי שרים וסגני שרים. לאחר שאישור היוזמה עורר זעם רב באופוזיציה, הצהיר ריבלין כי ההיתר לסגני שרים להצביע מעורר קשיים לא מבוטלים, הן חוקתיים – בשל חשש מטשטוש התחומים שבין הרשות המחוקקת לזו המבצעת, והן פרקטיים – בשל ניגוד אינטרסים שעלולים סגני שרים להיקלע אליהם בדיוני הוועדות, והודיע כי יכנס דיון מקיף בסוגיה בהשתתפות ח”כים ומשפטנים בכירים.
בדיון טענו המתנגדים (הח”כים יחימוביץ, רמון, אורון) כי המהלך פוגע בהפרדת הרשויות, וכן מביא לניגוד עניינים בין השתייכות הסגנים למשרדיהם וכפיפותם לשרים, לבין הכנסת כמפקחת על המשרדים.
מנגד, טען יו”ר הקואליציה, זאב אלקין, כי ממילא הפרדת הרשויות אינה מוחלטת (השרים הם ח”כים, והסגנים חייבים להיות ח”כים). לדבריו סגן שר “מסורס בכנסת ומסורס בממשלה” – אין לו זכות הצבעה לא בממשלה וגם לא בוועדות הכנסת. אלקין הסכים לנסות ולהידבר.
ח”כ חיים רמון מתח בדיון ביקורת כלפי התיקון וטעם שיש בו פגיעה לא ראויה בדמוקרטיה. הוא הציע כי הקואליציה והאופוזיציה יגבשו פשרה. ח”כ יחימוביץ’ הוסיפה כי הדבר יביא לזילות הכנסת, שכן הסגנים לא ישתתפו בדיונים ורק יוזעקו להצבעות.
השופט בדימוס, הפרופ’ יצחק זמיר התנגד לתיקון, וגרס כי ההסדר המוצע פוגע בעקרון הפרדת הרשויות, גורר ניגוד עניינים בין תפקידי הסגן, וטען כי יש בכך “זילות של העקרון הקונסטיטוציוני”.
לעומתו הפרופ’ סוזי נבות סברה כי יש לאפשר לסגנים חברות והצבעה בוועדות. לדבריה, מעמדו של סגן שר הוא “דו מהותי”, וכי יש לתת לכך משמעות ולאפשר לו לפעול כפרלמנטר. לטענתה אין במדינת ישראל הפרדת הרשויות קשוחה ומוחלטת, אלא גמישה ובעלת איזונים.
בנוסף לסייגים שנכללו בהצעה שאושרה בועדת הכנסת (לא ישתתפו בדיונים על ענייני משרדיהם, לא בוועדות העוסקות בנושאים “רוחביים”, וכן לא יצביעו בסוגיות הנוגעות לתחומי משרדם), הציע ריבלין להוסיף סייג נוסף: לשלול מסגני השרים את זכות הצבעה בהצעות חוק ממשלתיות הנדונות בוועדות, לצמצם עוד יותר את ”ניגוד העניינים” שבו נתון סגן השר.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שאמה יוזם הצעת חוק מהפכנית

אריק זיו ויזר

פייגלין מבקש לשנות את כללי המשחק

אלי חזן

ועדת החינוך – תלבושת אחידה

יו”ר צוות משא ומתן ח”כ גדעון סער /מאת:אריק זיו

אריק זיו ויזר

דף קשר לנבחר

אריק זיו ויזר

לראשונה בכנסת : אוטובוס מונגש במסגרת לבעלי מוגבלויות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן