18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

חשבון נפש חברתי

כפי ששלום הוא לא נחלת השמאל, כך צדק חברתי לא נחלתם. מנהיגי הימין צריכים רק לאמץ את משנתו של בגין  שידע להיטיב עם העם, ועכשיו הזמן להיטיב עם העם.

שנת הצדק

 

השנה האחרונה עמדה בסימן הקריאה לצדק חברתי. אמנם, מאחורי המאבק עומדים כאלה אשר באים וידיהם לא נקיות, באים מתוך השמאל האנרכיסטי. אך אין זה אומר כי הקריאה שלהם לתיקון אינה נכונה. כל הפוסל את דרישתם רק מכיוון שכל מטרתם היא להפיל את הממשלה טועה ומטעה. גם אנחנו דיברנו על יוקר הדיור ויוקר המחייה. מאז שחר ההיסטוריה אימפריות ושיטות כלכליות נפלו כאשר הם לא שעו למצב האזרחים. ברור כי שיטות אבסולוטיות נכשלו, כי שיטה טובה לעת שהחלה ואם רוצה היא לשמר את הישגיה היא חייבת להשתנות. זאת, כי השיטה אלא שהישגיה יטיבו רק עם מעמד אחד אלא שהיא אמורה להיבנות בצורה כזאת שהשיגיה יחלחלו לכל המעמדות, כאשר החלחול נעצר השיטה מצריכה תיקון. מי שיטמון את ראשו האדמה, יתברר לו כי יחליפו את השיטה.

בהמשך מובא חלק ממשנתו של מנחם בגין. יש במשנה הזאת קריאה ברורה שמתאימה לימים אלה של קריאה לצדק חברתי.

 

חזון הצדק החברתי – מנחם בגין

היסוד השני של השקפת החיים הוא תיקון החברה. גם המונח הזה הוא רחב מאוד ויש למלאו תוכן מוגדר, כפי שעשינו עם המושג “חרות היחיד”. אולם המסקנה הראשונה הנובעת מן השימוש במונח “תיקון החברה” היא חשובה מאוד ומוגדרת בצורה שאינה משתמעת לדו-פנים. המסקנה היא, כי צורת החברה, כפי שהיא קיימת בתקופתנו, טעונה תיקון וכי אנו שואפים לבצע את התיקון הלכה למעשה ובאופן מתמיד. 

השאיפה לתיקון החברה היא שאיפה אלמנטרית לצדק. יוצר האדם נתנה בנשמת האדם יחד עם רגשות טבעיים אחרים, כגון אהבה ורעות, קנאה ושנאה. בגלל השאיפה הזאת – ולא רק בגלל השינויים בתנאים החומריים, כגון גילוי יבשות לא נודעות, המצאת דרכי ייצור חדשות, פיתוח אמצעי תחבורה חדשים – הרינו רואים בתולדות העמים צורות חברה הולכות וצורות חברה באות במקומן, ואין צורת חברה נצחית. האמת, כי אין צורת-חברה נצחית כוחה יפה הן כלפי ההווה והן כלפי העתיד. האומר כי צורת החברה הקיימת אין צורך לשנותה – מתעלם מן השאיפה הטבעית לצדק; האומר, כי אין אפשרות להמיר את התנאים הקיימים בחברה מתעלם מחוק ההתפתחות ההיסטורית. האמת היא, כי צריך לתקן ואפשר לתקן. ואם נשווה תמיד לנגד עינינו, כי “החברה” איננה מושג מופשט, אלא היא מורכבת, במסגרת השלמות האורגנית הקרויה “אומה”, ממספר גדול של יחידים, כפי שגוף האדם המהווה שלמות אורגנית מורכב ממספר אברים, וכי אין “הגוף יכול להיות בריא אם אבריו השונים חולים” – נמצא כי ביסוד היסודות של תיקון החברה מונח תיקון חיי היחיד ומשפחתו. 

אולם אם אין צורך ואין הצדקה – ולמעשה אף אין אפשרות – להשלים עם הדפוסים החברתיים הקיימים, שבהם המון גדול של יחידים – חייהם רחוקים מלהיות חיים “מתוקנים” אם מבחינת חרויותיהם הנפשיות והמדיניות – הסבל והפחד תחת ידו המכבידה של המפרנס והשליט – ואם מבחינת “חרויותיהם הכלכליות, כגון דיור, מזון, אספקה והשכלה; אם אין יסוד להנחה, כי “מה שקיים הוא שיהיה” ואין צדק בדעה, כי “מה שקיים הוא שצריך להיות” – כלום יש יסוד לאמונה, כי אפשר להקים, במקום צורת החברה הקיימת, צורה אחרת, שתהיה קיימת לעד? לשאלה זו ישיב כל איש חושב ב”לאו”, אלא אם כן ירצה להשלות או עצמו או להונות את זולתו. המחנה המרקסיסטי, הקומוניסטי והסוציאליסטי כאחד, נכשל באשליה זו או חוטא בתרמית זו. החזון של “חברה אל – מעמדית” שתקום, אם בדרך מעשה מהפכני חד-פעמי ואם בדרך התפתחות ממושכת, שתהיה קיימת לנצח, משום שתבוטל בה החלוקה למעמדות ויחוסלו המעמדות עצמם וממילא תיעלם המלחמה ביניהם לחלוקה אחרת של נכסי החברה – חזון זה הוא לא חזון שקשה להגשימו; אי-אפשר להגשימו. חזון שווא הוא, בדומה לחזון “הקוסמופוליטי”, כפי שפרשוהו בשעתו, לאמור: שייעלמו ההבדלים הלאומיים ותקום “אנושות אל-אומתית”. וזאת יש לזכור: רעיונות שביסודם הונח השקר, אינם יכולים להביא אושר לאדם. להלכה הם מעלים אותו לאיגרא רמה; למעשה הם משליכים אותו לבירא עמיקתא. 

נביאי ישראל וחוזיו, אשר מהם ירשנו את השאיפה, המדריכה את מנוחתנו, לצדק, העלו חזונות שקשה מאוד להגשימם. הם הם שהעלו את חזון הצדק החברתי: “לתקן עולם במלכות שדי”; הם שהעלו את חזון הממשלה העולמית: “ויעשו כולם אגודה אחת” והם שנתנו לאנושות את חזון השלום העולמי: “ולא ישא גוי אל גוי חרב”. אולם הם לא השלו את דורם או את הדורות הבאים; הם הודו בקושי ההגשמה וראוה רק “באחרית הימים”. הם עשו חזונם למעין “כוכב מדריך” אשר לאורו ילך וימצא את דרכו ואף יגיע למטרתו האדם הנודד במחשכים. חזונם חזון אמת הוא, כי אפילו מעבר לאופק ההיסטורי, מעבר ל”אחרית הימים” לא הבטיחו לבטל כל הבדל. אומנם, “באחרית הימים” לא ישא גוי אל גוי חרב, אך אפילו אז יהיו “גויים” רבים; אומנם, “באחרית הימים” תיעלם השנאה הטורפת “וגר זאב עם כבש”, אבל גם אז לא ייעלמו ההבדלים בין מין למין, כלומר – אם להרחיב את המשמעות הסמלית של המשל – לא ייעלמו ההבדלים בין איש לחברו עם ההיעלמות הנכספת של השנאה ביניהם.

 

 

גמר חתימה טובה



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סער תם הפסק זמן

אריק זיו ויזר

חיבוק הדוב של אובמה

אריק זיו ויזר

למה השמאל מחבק את גילה

אריק זיו ויזר

ג’נבה בלוף

אריק זיו ויזר

מי רוצה להיות דירקטור, שלום ימנה./מאת:אריק זיו

אריק זיו ויזר

ראש ממשלה מזרחי מתי?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן