27.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

חפשו את הריבית האפסית

מה גורם באמת ליוקר הדיור וגם שאלה מעניינת : האם בישראל באמת רוצים שהמחירים יירדו ?

 

אנו שומעים חדשות לבקרים על העליה המתמדת במחירי הדיור. אנו שומעים גם על  כל מיני סיבות שהכלכלנים למיניהם מנסים להסביר באמצעותם את הבועה כגון: היצע וביקוש,  שלא מופשרים מספיק קרקעות, קיטון בהתחלות בניה וכו’.

מהסתכלות ראשונית נראה שאכן יש עודף ביקוש ופחות היצע, ולגבי התחלות בניה- בונים בארץ בקצב מטורף, וכל מקום (שאני ראיתי בכל אופן) שהיה שטח חולי או עם בית חד קומתי הפך במהרה לבית רב קומות כך שלא נראה שזו הבעיה.

נחזור אם כן לביקוש העצום שגורם לעליה זו. הביקוש נוצר כתוצאה מכך שהממשלה יצרה “הרעבה” של האוכלוסייה לדירות ולעסקאות נדל”ן. הנה דוגמה : הריבית האפסית שמחקה לחלוטין את הכדאיות לחסוך בפיקדונות ופק”מים  וככה חסכון שהיינו מפקידים אליו בעבר ומקבלים ריבית הופך ללא רלוונטי במקרה הטוב. הכסף הולך להשקעה בנדל”ן שזו מניבה רווחים ומנפחת עוד יותר את הבועה. הריבית האפסית מניעה את המשק אך בו בזמן מעלה את המחירים למימדים בלתי נסבלים. אין ספק שמדובר פה במעגל שצריך לשבור אותו ע”י העלאת הריבית! כן כן, ברגע שיעלו את הריבית יהיה שווה לחסוך ואז לא יאלצו את האזרחים לצאת להרפתקאות נדל”ן ודומיהם.

אלה שטוענים שהעלאת ריבית תגרום למשפחות לקרוס כלכלית- אם זה ייעשה באחוזים בודדים אין שום סיבה שכך יקרה ועל עליית מחירי הדירות מפסידים הרבה יותר! (למעט עשירים ודומיהם).

“הניסיונות” של שר האוצר לצנן את השוק דומים, וסליחה על הדוגמא, לכדור אקמול לסרטן סופני, רק שבירת המעגל בהעלאת הריבית תביא מזור לרעה חולה זו.

בעצם, האפשרות השנייה להורדת המחירים זה משבר כלכלי אבל זה כבר לא תלוי באף אחד. ושכולם יהיו ישרים עם עצמם: האם באמת רוצים שמחירי הדירות יירדו?

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

צבועים, נמאסתם!

אריק זיו ויזר

לאמץ את ה-Fdi

אמיתי שיף

אובאמה כמשל

אריק זיו ויזר

השבועה

אלי חזן

הרוצה לנצח במלחמה – שימנע אותה

אלי חזן

למי תודה למי ברכה לשמרנות ולהפרטה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן