32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

זכותנו על ירושלים – היסטורית ומוסרית

נאומו של שר החינוך בחידון התנ"ך הארצי בקריית שמונה

דברי שר החינוך, גדעון סער

בחידון התנ"ך הארצי

בסימן " ויהודה לעולם תשב, וירושלים לדור ודור"

(א' בניסן תש"ע, 16.3.2010)

 

כבוד ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו ורעייתו, גב' שרה נתניהו

 

מכובדי, ראש העיר קריית שמונה, הרב ניסים מלכה

 

מנכ"ל משרד החינוך ויושב ראש חבר השופטים, ד"ר שושני

 

מנהלת המחוז, ד"ר אורנה שמחון

 

מנהל מינהל חברה ונוער, מר יוסי לוי

 

ראשי רשויות מקומיות  ובעיקר 12 התלמידים הטובים ביותר בישראל שהעפילו לשלב חידון התנ"ך הארצי המסכם.

 

תכף על הבמה הזאת יעלו המתמודדים הנרגשים שהבקיאות שלהם בתנ"ך הביאה אותם למעמד הזה.

 

אני אינני מאמין שבקיאות כזאת ניתן להשיג ללא אהבה גדולה. אהבה לתנ"ך ואהבה למקורות שלנו.

עם ישראל הוא עם הספר. מימי אברהם אבינו והציווי "לך לך", הגלות במצרים והמסע במדבר – מכוּוָן העם מראשיתו לרגע המכוֹנֵן, הגדול – מתן תורה.

 

ברגע הזה, בו הוטבְּעו על הלוחות עשרת הדיברות – הפכנו לעם הספר.

 

אולם לא היינו נשארים עַם-הספר לאורך ההיסטוריה ללא אהבת-הספר.

 

אי אפשר להכריח אדם, בודאי לא עָם – לשמור, לנצור, ללמוד, לשנן, דבר שאיננו יקר ללבו, במיוחד בימים הקשים שעבר עמנו לאורך הדורות.

 

– מאַין נובעת האהבה הזאת?

 

 

התורה אינה מצַווָה רק: "זָכוֹר". היא מצווה  גם: "ואהבתָ". "ואהבת לרעך כמוך". "ואהבת את ה' אלוקיך". שינון, איננו יכול לעמוד כשלעצמו. יש צורך בְּדבר עמוק בהרבה בנפשו של האדם, אשר יניע אותו לתור אחר ידע ומידות. יניע אותו אחר גם לעשייה.

התורה מעוררת בנו את הדבר הזה. כמו הורֶה ומחנך, היא מלמדת אותנו ערכים, היא משמיעה לנו דברי מוסר, שירה ונחמה. מגוללת בפנינו את סיפור תולדותינו. ויש לה חלק אדיר בהתוויית אופיינו  ובגיבוש זהותנו.

 

עמים רבים היו בעולם. רוב העמים ההיסטוריים אינם קיימים עוד בימינו, לרבות מעצמות שהיו חזקות מבחינה צבאית אך לא הייתה להן ההכוונה שנָתנה את הכלים החברתיים והמוסריים, אותו עולם שלם של ערכים מוסריים כלליים, שהפכו לקוד ערכי לאנושית כולה. ורק אומה המשמרת את אוצרותיה הרוחניים והתרבותיים ומנחילה אותם לדורות הבאים, מבטיחה את עתידה.

 

לא מכבר חגגנו את חג הפורים. קראנו במגילת אסתר את דברי המן לאחשוורוש:

"יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים" (אסתר ג' 8). מול הפירוד והפיזור הגיאוגרפי היה יסוד מאחד בזהותנו הלאומית: אהבתנו לְתורתנו. כולנו התחנכנו על אותם הערכים, הזדהינו עם אותן הדמויות.

 

וישנו עוד מרכיב מאחד לקהילות ישראל לדורותיהן. הוא קיים בתורת ישראל כבר מסֵפר בראשית: הכמיהה לארץ ישראל. אברהם אבינו צוּוָה "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ"'.

והוא צעד. כך גם משה רבנו, שעמד בראש העם במסע בן 40 השנה אל ארץ שמעולם לא הכיר.

הוא עשה זאת מתוך כיסופים לארץ הזאת שלא חי בה מעולם ולא זכה להיכנס אליה.

 

וְעם אותה תחושת כיסופים חיו במשך דורות על דורות יהודים בכל התפוצות. בכל הגלויות נשא העם את ארץ ציון וירושלים בליבו. כעם, שמרנו על המאפיין המאחד הזה שלנו: מדוד המלך שקבע את ירושלים כבירתו, שלמה המלך אשר קבע בה את מקדשו, וְעַד הרצל והתנועה הציונית, אנשי העליות, ההורים שלנו.

 

החידון הזה הוא בסימן " ויהודה לעולם תשב, וירושלים לדור ודור" . העיסוק המוגבר בירושלים בכל שלבי החידון מדגיש את מרכזיותה של ירושלים בחיינו וחשיבותה לעם היהודי.  שבועת האמונים לירושלים היא שבועת הדורות:  אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ תִּשְׁכַּח יְמִינִי: תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכי…" (תהילים קל"ז 5-6).

 

בזכות התקווה והאמונה של העם היהודי בנצחיותה, ירושלים היום היא עיר גדולה ותוססת, בירת ישראל, בה מצויים מוסדות החוק והשלטון, המהווים את יסודות הדמוקרטיה הישראלית לצד אתרים היסטוריים ודתיים.

 

גבירותי ורבותי,

חשוב לומר – היום כתמיד – בקול צלול: אין עם בתבל שיש לו זכות היסטורית ומוסרית על בירתו יותר מאשר יש לעם היהודי על בירתו – ירושלים.

 

אני רואה חשיבות בכך שכל תלמיד ותלמידה במערכת החינוך לא רק ילמדו על ירושלים אלא גם יבקרו בה.

פרויקט "נעלה לירושלים", שיזמתי בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, הוא תהליך  חינוכי שמתחיל בלימוד בבתי-הספר אודות פרקים מעברה והווייתה של העיר, ושיאו בסיור בירושלים.

אין לי ספק, כי הכרה מקרוב דרך הרגליים והעיניים – של בירת הנצח של עמנו מחזקת את הקשר והזיקה של בני הנוער עם מורשתם ועם בירתם.

 

אני רוצה כאן להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו על הסיוע והגיבוי לתוכנית כולה שהוצגה לממשלת ישראל חודשים ספורים לאחר הקמתה.

תודה לך.

 

מתמודדים יקרים, בזכות בקיאותכם וידיעותיכם, הגעתם לשלב הסיום של החידון שבמהלכו השתתפו 12 אלף תלמידים. עשיתם דרך ארוכה, צברתם ידע והעמקתם את היכרותכם עם ספר הספרים.

 

כל שנה אנו נפעמים מול אותם נערות ונערים, המגלים בקיאות מרשימה בתנ"ך והבנה מעמיקה במשמעות של הפסוקים.  יסכימו אתי הנוכחים באולם והצופים בבית, שכל אחד שהגיע למעמד הזה הוא אלוף.

אלוף של ידע.

אלוף של התמדה.

ואלוף של אהבת התנ"ך.

 

 

תבוא עליכם הברכה.

 

בהצלחה!

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ארדן מגיב על הופעה של תאמר נאפר

אריק זיו ויזר

איתן: "הסרת הקלון מליברמן, קלון לישראל"

אלי חזן

דן את תע"ש דרך עיני המודיעין

אריק זיו ויזר

בוגי : אני מתנגד לכל שריון

אלי חזן

ליכודניק מברך את השרה לימור לבנת לרגל הולדת נכדה הראשון

אלי חזן

מס-פקדון הוא מס אווילי.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן