32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

השלום הבטוח של הנגב והגליל

ממשלת נתניהו השנייה סוגרת עוד רגע קט שנתיים. סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה והשר לשיתוף פעולה אזורי ופיתוח הנגב והגליל, מסכם עם ליכודניק את פועלו במשרד שהקים לתחייה, כך נראה, מחדש

כשהיה סילבן שלום בן 31 הוא סומן כפרודיג'י העתידי של הפוליטיקה הישראלית. שכן, הוא מונה בגיל כה צעיר למשרת מנכ"ל משרד אנרגיה והתשתיות לאחר הישגים אקדמאיים ופעילות סטודנטיאלית עניפה לצד עבודתו כעיתונאי. באותה תקופה היה לו מתחרה סמוי אחר : אחד, אריה דרעי שמו, שמונה למשרת מנכ"ל משרד הפנים בגיל 27 ולמשרת שר הפנים בגיל 29. ואולם, בעוד דריכת כוכבו של דרעי נבלמה בתחילת שנות ה – 2000 עת נכנס למאסר, הרי ששלום הספיק להוביל אופוזיציה עיקשת לאהוד ברק והודות לכך הוא מונה לתפקיד שר האוצר ולאחר הקמת ממשלת שרון השנייה לשר החוץ. שלום מכיר את המערכת הציבורית לפני ולפנים וזאת משום שהוא שימש כעוזרו של השר יצחק מודעי במשרדים השונים בהם כיהן מודעי כשר אך הוא גם כיהן כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל בגיל 32!

שלום, המכונה בפי פעילי הליכוד בפשטות, סילבן, איננו רק ילד פלא כי אם גם חידה פוליטית סבוכה אך מרתקת. שכן, בדברי ימי הפוליטיקה ייזכרו המלחמות וההישגים המשותפים של סילבן שלום ושל בנימין נתניהו, כמלחמות המזכירות, גם אם במידה פחותה יחסית, את מלחמות בן גוריון – שרת או מלחמות רבין פרס. אבל מעל כל ספק, לא יהיה זה מופרך לומר כי נתניהו מעריך את סילבן שלום, שכן, למרות כל הקונפליקטים הקודמים הוא נותן לו מרחב פעולה רב בממשלה לא רק בשל תפקידו כשר אלא גם במינויו לקבינט המדיני בטחוני והוא אף הזמינו לדיוני השביעייה לפני מספר שבועות בשל "המומחיות הייחודית שלו".

סילבן מונה לתפקיד השר לפיתוח הנגב והגליל כאשר מצב הפריפריה בישראל, כך יש טוענים, מעולם לא היה גרוע יותר. בכלל, ממשלת ישראל מכהנת כאשר המיסים עולים ולאוכלוסייה, בייחוד זו מהמעמד הבינוני, קשה. קשה מאוד, בייחוד כאמור בפריפריה. ההנחה המקובלת כיום היא שאם הליכוד יפסיד את הבחירות הבאות יהא זה על רקע עליית מחירי הדיור והדלק.

אנחנו כמעט שנתיים מאז הקמת הממשלה, מה השתנה במהלך התקופה בה אתה השר האחראי על הנגב והגליל?

"אני חושב שיש שינוי שהוא בסופו של דבר חיובי. כמובן שהוא יכול להיות הרבה יותר טוב. אתמול קיימנו יום מיוחד בכנסת לנגב ולגליל ואני רוצה להודות ליו"ר הכנסת רובי רבלין שנענה לבקשתי. שם בועדות הכנסת פירטנו את הישגינו :

בשנת הלימודים, הקרובה לאחר שנים רבות, ייפתח בצפת בי"ס לרפואה, פרויקט שהיה תקוע במשך שנים ארוכות. הדבר רלוונטי לסטודנטים ישראלים שחוזרים מחו"ל ולסטודנטים ישראלים שמתחילים את לימודיהם. הבאנו "אמ אר איי" לנהריה ולסורוקה וכך אנו יוצרים 5000 מקומות עבודה תוך טווח של 5 שנים. יש כוונה לפתוח פארק תעשייתי שישדרג את האזור והחזרנו 15 מדענים צעירים מחו"ל. כל אלו ישמשו עוגן להקמת אוניברסיטה בגליל. מה שאני מתכוון הוא להקים אוניברסיטה יש מיש : לקחת את ששת המכללות בצפון ולהקים מהם "אוניברסיטה רב קמפוסית". לצד זאת, הכנסנו מאות כיתות חכמות ואת פרויקט סיסמה לכל תלמיד שמחזקים באופן ניכר את החינוך בגליל. זאת ועוד, סטודנטים יקבלו מלגות מוטות תעסוקה על חשבון הממשלה. אלו ישאירו את הסטודנטים בצפון ולא יחזרו למרכז.

בועדת העליה והקליטה פירטנו את מה שראינו אחד מהישגינו היפים ביותר : את רבע מהעולים לארץ בשנת 2010 הצלחנו להביא להתיישב בגליל. מעט בנגב ורובם בגליל".

למרות הכל, הצעירים בארץ חשים שאין להם עתיד.

"יזמתי בעבר את כנס ישראל לצעירים בתל אביב ובבאר שבע. השנה ערכנו אותו בעכו. הגיעו מעל ל – 1500 צעירים, שר החוץ האיטלקי, יו"ר הכנסת ומעל לשלושים חברי כנסת. אני אומר לליכודניק שהקמתי מנהלת התיישבות לצעירים שבראשה יעמוד פנחס ולרשטיין, מי שהקים התיישבות ביו"ש והוא רב ניסיון. הוא יוציא דברים אל הפועל.

קח את כל זה והוסף לכך את מעבר בסיסי צה"ל דרומה אל עיר הבה"דים. אנו נותנים את המענה האזרחי למעבר. ישנה מחלוקת בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר סביב הדבר הזה. היה אצלי הרמטכ"ל והאוצר שלח נציג זוטר. גם לזה נמצא פתרון. אנו משתתפים בשכר דירה בסך 1200 ש"ח לכל איש קבע שעובר דרומה והרחבתי זאת משנה לשנתיים  כי שנה איננה מספיקה.

אנו גם עוסקים בנושא התחבורה. תגיע רכבת כבדה לכרמיאל וצפונה. כביש 6 יגיע צפונה לצומת כברי. גם זה וגם זה יגיעו לקריית שמונה. לדרום יגיע כביש 6 לבאר שבע שהוא בחינם בקטע האחרון. סך הכל 57 דקות. כלום. בשנה הבאה יסיימו את המסילה הכפולה לבאר שבע וייצרו מסילה עד לעיר הבה"דים, דבר שיחבר את ירוחם וישנה דרמטית את כל האזור. יוקם שדה תעופה בינלאומי שני בנבטים.

למרות כל זאת ישנן בעיות וישנם אתגרים ואנחנו נתמודד עימם ונפתור אותם. למשל, בעיית המינהל, למשל ביטול די משמעותי של הטבות מס הכנסה בפריפריה. אנו לא מרימים ידיים. ישנן פעולות שיעזרו הלעיר מחדש את הצמיחה. למשל : אנו מקימים שווקים ומשדרגים שווקים קיימים ומרכזים מסחריים בפריפריה על ידי שיפוצם והפיכתם לידידותיים לסביבה. אנו משדרגים 15 אזורי תעשייה בעלות של 30 מיליון ש"ח. אלו דברים קטנים שמביאים בשורה חדשה. אנו מביאים בריכות ליישובים ומקימים חדרי כושר בשיתוף עם רשויות מקומיות. כך אני גם מבטל את היתרון של הקיבוצים על פני עיירות הפיתוח. אנו מקימים גם מגרשי ספורט רב תכליתיים בעיירות פיתוח שזו התעסקות ממש באנשים. כל אלו ישנו את עתיד הצעירים בארץ".

 

שלום היה שר חוץ מ – 2003 עד 2006. בזמנו, לאחר קידום שלו, קיבל האו"ם הצעת החלטה, היחידה בתולדות ישראל, הקובעת כי ה – 27 בינואר הינו יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. ההצעה התקבלה בצורה נדירה ברוב ענק וללא מתנגדים. בינתיים, מבקשים באו"ם לשנות את ההחלטה ולהופכו ליום זיכרון לנפגעי ג'נוסייד למיניהם. הראיון עימו התקיים יום לפני יום הזיכרון העולמי.

מדינות דרום אמריקה מכירות האחת אחרי השנייה במדינה פלסטינית, אנו צריכים לחשוש מכך?

מדובר בתופעה לא חיובית ולא טובה עבור ישראל אבל אל לך לשכוח שגם ב – 1988 הכירו עשרות מדינות במדינה פלסטינית עצמאית. תסתכל החוצה : יש מדינה פלסטינית? אין מדינה פלסטינית. אם בכלל תקום זה יהיה רק דרך מו"מ, זה לא יהיה בכפייה. יחד עם זאת, הם נמנעים ממו"מ ישיר כי הם יודעים שהם יידרשו לתת תשובות לשאלות קשות. הראשונה בהן היא זכות השיבה. גם לעיתונות בישראל יש בעיה. פורסמו מסמכי אל ג'זירה והעיתונים כותבים כי הפלסטינים הסכימו לויתורים מרחיקי לכת. איזה ויתורים מרחיקי לכת ? שרמות ורמת אשכול הן שכונות ישראליות והשאר הוא שטח פלסטיני. זה עיוות של המציאות.

כשהממשלה הוקמה הם אמרו כי אי אפשר לנהל מו"מ עם ביבי כי הוא לא מכיר במדינה פלסטינית. זה קרה ואמרתי שלא יהיה זה מו"מ למרות שגם ברק, גם שרון וגם אולמרט הכירו למעשה במדינה פלסטינית. אז הם העלו בקשה שלא עלתה בעבר : להקפיא הבנייה בהתנחלויות. אני התנגדתי לזה כי לא חשבתי שיצא מזה משהו. זה דבר לא נכון לעשות. הייתה כבר הסכמה לשולשה חודשים נוספים של הקפאה. דבר שלדעתי לא היה נכון לעשות וטוב שהאמריקאים זנחו את העניין. כל הזמן מחפשים תירוצים ששם יצטרכו לתת תשובות אמיתיות. גם מה שקורה היום בעולם הערבי הוא מקרה בוחן מצוין. טענו שכל מה שקורה בעולם הוא בגלל שאין סיום לסכסוך ישראלי ערבי והנה בכל כך הרבה מוקדים חוסר יציבות שאין לזה שום קשר לישראל : תוניסיה, לבנון, מצרים, אלג'יריה, סודן. הדבר מוכיח שכאשר יהיה הסדר שלום הדבר הקריטי הוא הסדרי ביטחון נאותים לישראל. בלבנון ארגון טרור השתלט על כל מנגנוני המדינה תוך שהוא מקבל הנחיות ממדינה שתכליתה להשמיד את ישראל".

שאלה אחרונה : יש היום מאבקי צעירים בליכוד בין שלוש קבוצות ונטען כי קבוצה אחת נתמכת על ידך. האם נכון הדבר ?

"אני עוסק בנושא הצעירים באופן כללי כי הוא נושא חשוב גם בליכוד אבל אינני מתעסק בצעירים באופן ספציפי. אגב, צעירים ממפלגות אחרות משתתפים ביוזמות שאני מוביל. בכלל, בעבר אני ההיתי זה שבאמצע שנות ה – 90 ארגן את כל צעירי הליכוד במוסדות השונים ובסניפים השונים. מה שכן, אני חושב שחייבים לכנס את ועידת צעירי הליכוד, לתת אפשרויות לביטוי. הבעיה הגדולה היא שאין ועידה כללית וזה חוסם את השער לצעירים רבים מלהגיע. הצעירים עלולים ללכת למפלגות אחרות אם לא תהיה ועידה. הועידה זה דבר מתחייב בהקדם כדי לבחור הנהגה רשמית באופן דמוקרטי. הייתה מפלגה ליבראלית פעם שסגרה את שעריה לצעירים, היא פשוט התנדפה מהמפה הפוליטית".



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בוגי תומך בתוכניות להעצמת הדרוזים והצ'רקסים

אריק זיו ויזר

יעלון: "מהרסינו ומחרבנו מאיתנו יוצאים"

אלי חזן

מסתננים כיעד סער

אריק זיו ויזר

השר יוסי פלד אורח הכבוד בכנס אגודת חסידי חב"ד

אריק זיו ויזר

"סער : 400,000 בני נוער ביקרו בירושלים"

אריק זיו ויזר

ממשלה תוך 48 שעות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן