22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

הקרב על ראשות הליכוד

אבני היסוד של מחנה סער, מתחילים ברגל ימין את השותפות עם לפיד,מי יחליף את אלקין,כרמל בדרך לראשות העיר רמת גן

הקמת ממשלה

 האם שמתם ושמתן לב לכך שלמעשה מורשת נתניהו, ברק וליברמן ממשיכה. ולמה הכוונה ?  בקדנציה האחרונה למדו השלושה לעבוד ביחד כאשר מהלכים פוליטיים נבנו מאחורי הקלעים ובבוקר אחד התבשרו העיתונאים על מהלך מסוים. כך היה במהלך פרוק מפלגת העבודה, כך היה במהלך צירוף קדימה וכך היה במהלך של האיחוד עם ליברמן.

נראה כי את המצב הזה מאמץ גם יאיר לפיד מרגע שפורסמו תוצאות הבחירות לפיד נכנס להדממה תקשורתית.

וכך אנו קמים לבוקר שבו פתאום מופיעה ידיעה כי לפיד הסכים ל 24 שרים, מיד אמרתי לחבר קרוב : 'לפיד עוד לא הסכים לכלום'. הרי עוד לא הייתה ישיבה ראשונה של משא ומתן ואם היה היו שיחות ללא ספק לא היו הסכמות.

הבסיס למשא ומתן הפך להיות בסיס של דרגים של עורכי הדין ולא של הפוליטיקאים. כך קם בבוקר שלאחר הבחירות השר גדעון סער והבין כי הוא לא ראש הצוות. סער, שבמהלך מערכת הבחירות כבר שידר כי הוא יוביל את המשא ומתן, גילה כי הוא מחוץ למערכת בניית הממשלה הבאה, כאשר הכל עבר לידי ליברמן ונתניהו ואת המשא ומתן ינהלו נציגים מקצועיים של השניים.

בעקבות תוצאות הבחירות מה שברור הוא כי לא תהיה ממשלה מנופחת של 30 שרים כמו הממשלה היוצאת. אמנם לא 18 כמו שרצוי, אך הממשלה תכלול כ – 24 שרים. ההערכה היא שבממשלה הבאה יכהן אותו השלד של השרים היוצאים מהליכוד, כאשר יהיו מספר שרים שיגיעו להסכמה עם נתניהו וליברמן על קבלת תפקיד חלופי ובכך יפרשו מהכנסת. השם הכי חם כפי שנחשף השבוע במעריב היה גלעד ארדן שמיועד לתפקיד השגריר בארה"ב או באו"ם. כן הוזכר שמה של השרה לימור לבנת כמי שיוצע לה תפקיד ביצועי ברמה ממלכתית.

השר גלעד ארדן שייך למחנה גדעון סער וגם כשמתפרסם כי הם מתקוטטים ביניהם, יש תיאום מלא של המהלכים שלהם, כך היה בעת המירוץ בבחירות המקדימות וכך היה בחלוקת השלל בניהול מטה הבחירות.

השר ארדן אמנם משדר כי הוא רוצה להיות שר האוצר, אך גם הוא מבין כי במקרה הטוב הוא יקבל את הגנת הסביבה ואולי יתנו לו עוד סוכרייה כמו האנרגיה, או כפי שהשמועה אומרת כי הוא ימונה לתפקיד מדיני כמו השגריר בארה"ב.

השר גדעון סער ללא ספק היה שר חינוך מצוין ובמהלך הקדנציה הודיע כי הוא ירצה להמשיך את ההצלחה. אך מתברר כי סער, שההצלחה סיחררה את ראשו כבר במהלך מערכת הבחירות, שידר בשיחות סגורות שהוא לא רוצה להמשיך להיות שר חינוך ובכך פתח פתח שהתיק הזה לא יהיה שלו. סער שידר כי הוא רוצה להיות שר האוצר, אך כפי הנראה שר האוצר יהיה שייך לליברמן ועכשיו כבר מדובר על כך כי סער ילך למשפטים.

ההימור שלי הוא שהשר יובל שטייניץ ימשיך לכהן כשר האוצר בהסכמה של ליברמן. שטייניץ יכהן כשר אוצר זמני עד שיגמר משפטו של ליברמן וכאשר ליברמן יחזור שטייניץ יפנה את תפקיד שר האוצר עבורו. מצב זה יכול להתאים לליברמן, שטייניץ יקצץ וליברמן יגיע בעוד מספר חודשים ויקצור את היציבות הכלכלית.

נראה כי ישראל כץ ממשיך בתפקידו. במערכת הפוליטית מדברים עליו כמי שהיה שר עם הישגיים בתחום עליו הופקד. ישראל כץ רוצה בהמשכיות כי יש לו רפורמה אחת גדולה בתחום הרכב הפרטי שתשנה את התחום ותשבור את הריכוזיות בעף הרכב.

אופיר אקוניס: השמועה אומרת כי הוא הולך להיות יו"ר הסיעה ויו"ר הקואליציה. מה שברור הוא כי אם אלקין ירצה הוא יושאר בתפקיד, אך נראה כי הפעם התפקיד יהיה קשה יותר. הרי להיכנס לנעליו של אלקין זה קשה, והאם יוכל אקוניס לעמוד בראש הסיעה שתהיה קשה לניהול? אגב, כל חברי הכנסת שנבחרו הם כבר וותיקים בתפקיד וכולם רואים את עצמם מתאימים להיות שרים.

לכן השליטה על הסיעה היא כמעט בלתי אפשרית. נראה כי בהחלטה הזאת נתניהו צריך לקחת הרבה פרמטרים, מי באמת יתאים לעמוד בראש הסיעה בכנסת?


מחנה גדעון סער

 

בשנות השמונים התגבשו בתוך חרות ואחר כך בליכוד מחנות. היה את מחנה דוד לוי, היה מחנה שמיר והיה מחנה שרון.

ב- 92, לאחר ההפסד לרבין טרף מנהיג צעיר את המחנות ונבחר מעל כולם. שמו היה בנימין נתניהו. אז אומנם נשארו מחנות לוי ושרון ושרידי מחנה שמיר. בפועל לוי, שפרש והקים את גשר, יצר מצב שמחנה נתניהו היה הגדול בתנועה. לאחר בחירות 99 כאשר נתניהו פרש ושרון השתלט על הליכוד המחנה המרכזי היה של שרון והמחנה הנגדי שנוצר היה של נתניהו, וכך התנהלה התנועה בין שני המחנות.

מאז הפילוג עם קדימה תם עידן המחנות בליכוד. היו אזורים של השפעה אך בפועל לא נוצרו גדרות של מחנות.

יכלו כאלה שהיו מזוהים עם כץ לתמוך בסער וסילבן וכך גם כאלה שהיו תומכי סילבן לתמוך בכץ וסער. בשנה האחרונה הקים סער מחנה כאשר הוא מכין את עצמו לרשת את נתניהו. כבר בתחילת הקדנציה סער אימץ את חבר הכנסת אקוניס אליו, ובסוף הקדנציה הוא והשר גלעד ארדן יצבו את המחנה כאשר אליהם צרפו את חבר הכנסת כרמל שאמה, ארנון גלעדי ודוד ביטן , ומזכיר הממשלה הפורש צביקה האוזר שימש גם הוא כחבר בכיר.

נוסף להם גיל שפר, מי שהחליף את נתן אשל לפני שנה, ודרכו הצמד סער וארדן חיסלו את היריבים. גם יועצו לשעבר של נתניהו, שלום שלמה, נמצא בציר הזה : הוא נאמנו של השר ארדן והיה מראשי המטה לבחירת ארדן.

בכך בנה סער ציר כוחני וכאשר בנה את מטה הבחירות היו בו רק נאמניו כאשר רוב הנהגת הליכוד ופעילי התנועה הודרו מהמטה.

סער דיבר כבר על הקמה של ליכוד חדש כאשר הם ילכו למפקד גדול שישנה את מרכיבי התנועה, כאשר הוא מצפה למפקד גדול בתל אביב ולהתרכז במפקד גדול של מעמד הביניים

כך ראינו בכנס בראשון לציון את הסימנים הראשונים של המחנה המוביל כאשר קהל המעודדות קיבל אותו בקריאות 'הנה בא ראש הממשלה הבא'. בסביבת סער דיברו כי הוא יתמודד על ראשות הליכוד לקראת הבחירות הבאות .

בתוכנית הפעולה תבוא דרישה מתוך אנשי הליכוד לאחר הכישלון בבחירות שצריך להיות בחירות ליו"ר התנועה; הדרישות האלה יגיעו מהשטח וסער מאמין שהוא יוכל לנצח את כל מועמד בליכוד. סער מרגיש מורם מחבריו לסיעה, וכפי שמציג את עצמו 'מי הם לעומתי?'

גדעון סער רוצה בחירות לראשות התנועה עוד לפני שיגמר משפטו של ליברמן כדי שלא יצטרך להתמודד מול ליברמן.

סער מנסה לקבע את המצב, אך כאשר מזכירים לו כי נתניהו לא הודיע כי הוא פורש סער אומר הבוחר יאמר את דברו יהיו בחירות, נתמודד ונקבל את דין הבוחר כלומר הוא מוכן להתמודדות מול נתניהו.


צביקה האוזר

 

האוזר הודיע השבוע כי הוא פורש, כבר הרבה זמן יש בין נתניהו והאוזר דם רע. מאז שחברו השלושה: יועץ התקשורת יועז הנדל יחד עם האוזר והמזכיר הצבאי, האלוף יוחנן לוקר, הם פנו ליועץ המשפטי לממשלה בפרשת נתן אשל. מאז, מערכת היחסים שלו עם נתניהו הייתה מתוחה. הרבה מהשיח בין האוזר לנתניהו היה דרך גיל שפר. נתניהו נפגע מאוד מהמהלך שהשלושה הלכו מאחורי גבו ליועץ המשפטי לממשלה.

האוזר הוא ללא ספק אחד מאחרוני המוהיקנים, אשר הנאמנות שלו לשלמות הארץ זורמת בעורקיו. אחד מראשי ההתישבות אמר לליכודניק : 'איבדנו מאחז חשוב במשרד ראש הממשלה, האוזר היה אידיאולוג אמיתי של ארץ ישראל, הבחור הכחוש הזה היה לו חוט שידרה. חבל שהוא עוזב'.

 המועמד המוביל להחליף את האוזר הוא חבר הכנסת היוצא עותניאל שנלר. ההערכה היא שנתניהו זוכר את השיתוף הפעולה שהייתה בקדנציה הקודמת כאשר שנלר עמד מול חבריו מקדימה ותמך בנתניהו כל הקדנציה.

 


המתדרכים

 

נתניהו זעם השבוע כאשר הבין כי גורמים בליכוד מתדרכים נגדו ונגד צוות המשא ומתן. נתניהו נתן הוראה כי מי שימשיך בתדרוכים כנגד, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, ישלם את המחיר.

נתניהו שמע את השמועות כי גורמים בליכוד מדברים עליו כנטל אלקטוראלי וכי באיבוד המנדטים רק נתניהו וליברמן אשמים. נתניהו שמע את הקולות ואין ספק כי הוא לא רואה בעין יפה את הרדיפה נגד נתן אשל, כאשר הוא רואה בו את נאמנו, ויש גורמים בליכוד שעומדים בראש המתדרכים נגד נתן אשל, במיוחד כאשר שמעו מנתניהו כי צוות המשא ומתן נטול פוליטיקאים. לגבי זה אמר מקורב לראש הממשלה : 'מה, נתניהו וליברמן לא פוליטיקאים?"

אין ספק כי לקראת סוף השבוע ראינו כי בין שרי הליכוד יש הדממה של המנועים, נראה עד מתי.


השטח המתעורר.

 

בשטח של הליכוד מתחילים להיווצר מספר מוקדים של דרישות : קיימת הקבוצה שבאה בדרישה הישנה של החזרת הכח למרכז. בראשה עומד אלי קורנפלד. קיימת הדרישה לקיום ועידת הליכוד התקועה מלפני הבחירות. קיימת הדרישה להקמת ועדת בדיקה לביזיון של הבחירות קיימת דרישה לשקיפות לאן הלך הכסף,מדובר פה על 50 מיליון שקל.קיימת דרישה לוועדה שתבדוק מה קרה בבחירות המקדימות כאשר כל יום הבחירות קרס, ויתר על כן מה קרה ביום השני.בליכוד מתחילים לשאול מדוע לא תבעו את חברת המחשבים, הרי הם גרמו נזק בלתי הפיך. יש הרבה שאלות בקטע של מערכת הבחירות המקדימות.

קיימת הדרישה לבחירות על ראשות התנועה. גורמים דורשים כי נתניהו יודיע עכשיו על מועד בחירות בעוד שנה כמו שהיה בקדנציה הקודמת שנתניהו הלך לבחירות מקדימות הרבה לפני הבחירות הכלליות. גורמים המקורבים לנתניהו אמרו כי בכל התהליכים נתניהו יודיע על המועדים מיד לאחר הקמת הממשלה. נתניהו גם יבחן את התהליך של האיחוד עם ליברמן כבר עכשיו כאשר המטרה צריכה להיות מיזוג בהסכמה ובכל זה יכנס תהליך קיום הועידה.


כרמל שאמה לראשות עיריית רמת גן

 

הוא אומנם הבא בתור ברשימת הליכוד אך השבוע הנבואה שלו על צבי בר קורמת עור וגידים. כרמל, אשר כבר לפני עשור סימן את המלחמה בצבי בר, היה הראשון שסדק את התמיכה בצבי ויתר על כן, היה מי שחשף את השחיתויות של בר כאשר בימים אלה הוגש כתב אישום נגד צבי בר, אין ספק כי כרמל קיבל רוח גבית לקראת ההתמודדות שלו לראשות העיר רמת גן.

כרמל, אשר בשבועות האחרונים החל מגבש את ההתמודדות שלו על ראשות העיר רמת גן, התחיל להיפגש עם גורמים שרוצים לרוץ איתו ביחד כדי לקדם שינוי בעיר.  אין ספק כי עכשיו כרמל שאמה הוא המועמד המוביל ברמת גן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

צעירים חסרי כח בליכוד

אריק זיו ויזר

היינו כחולמים

אריק זיו ויזר

רובי מחכה לביבי

אריק זיו ויזר

הבשורה על פי סער – יומן פוליטי – אריק זיו

אריק זיו ויזר

יריב,אל תתפטר!

אריק זיו ויזר

תקשורת מדממת

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן