18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

הפיתרון של נתניהו לסוף הסכסוך

זאב בן-יוסף חושף את תוכניתו המדינית החדשה של בנימין נתניהו שעצם העלאתה מעלה תהיות נוכח האירועים בעולם הערבי

  לאחרונה הודלפו רמזים וקִטעי גילויים על תוכנית מדינית חדשה של נתניהו שנועדה להדוף את מִתקפת ההכרזה החד-צדדית של “מדינה פלשתינית” שהערבים ומדינות רבות בעולם מאיימים לנקוט בה. אפשר אומנם שתוכנית נתניהו עדיין לא נשלמה, אבל חלקים ממנה נחשפים פה ושם. צירוף כל החלקים מראה שהכוונה להסכים להקמת “מדינה פלשתינית” בגבולות זמניים, יחד עם מתן ערבויות מטעם המעצמות שמייד יתחיל ללא הפסקה המו”מ על הגבולות הסופיים. “הגבולות הזמניים” יהיו אזורים A ו-B דהיום (המהווים כ-40% משטחי יהודה ושומרון) יחד עם חלקים מאזור C הנתון לשליטה ישראלית, ששטחם משתרע על כ-60% משטחי יהודה ושומרון. התוכנית מדברת בפירוש על נסיגת ישראל מבִּקעת הירדן, תוך השארת כמה בסיסים צבאיים בלבד.

 

יש לזכור כי לאחר שתקום מדינה ערבית נוספת בליבה של ארץ ישראל, קיימת גם תוכנית ל”גבולות סופיים”, מה שאמור להיות הפיתרון הסופי של ה”סכסוך” הערבי-יהודי. אפשר להניח  שהערבים והמעצמות כבר ידאגו לכך שגבולותיה הסופיים של המדינה הערבית החדשה יהיו פחות או יותר בתחומי הקו הירוק, שכן בכל מקרה –  נראה כי הערבים ה”פלשתינים” יקבלו לידיהם אמצעים שיאפשרו להם להשתלט על יתרת השטח. לפיכך נראה כי אותם “גבולות זמניים” אינם אלא תרגיל שנועד לעזור לישראלים לעכל את הנסיגה לקו הירוק שתבוצע למעשה בשני שלבים.

סביר להניח שלהסגרת השטחים הנוספים לאויביה של ישראל יתלוו גם פינויי מתיישבים מ”יישובים מרוחקים” ביהודה ושומרון, או לפחות הקפאה מוכרזת רשמית של הבנייה ביישובים הללו.

 

בליכוד שומעים, יודעים ושותקים. השר בני בגין נשאל על התוכנית ב”קול ישראל” והשיב שהוא יודע עליה רק מהתקשורת. שרים אחרים, יו”ר הכנסת, שרים אחרים וכל הח”כים של הליכוד שומעים את ההדלפות יוצאות מלשכת ראש הממשלה, ללא ספק כדי למשש את הדופק – ובוחרים למלא פיהם מים. קשה להאמין שהם אינם מבינים שעצם שתיקתם מתפרשת כהסכמה. עובדה שאיש איננו דורש הסברים או כינוס של מוסדות הליכוד.

ועוד יותר מעניינת התופעה שגם כל שאר התנועות והמפלגות הנכללות ב”מחנה הלאומי” בוחרים לשתוק, בעוד שאפילו אצל שרון, שנחשב כריזמטי ודומיננטי הרבה יותר מנתניהו, היו “מורדים”. היום אין למצוא כאלה.

 

זה נראה מוזר, שכן ברור שהזמן דוחק והולך לכל מי שחרד מהמצב. כבר מתאמים עם האמריקנים היכן ישא נתניהו את נאום-בר-אילן-ב’, האם בארץ או אולי בארה”ב, לאחר שיפרוש את תוכניתו בפני נשיא ארה”ב השוקע תחת מִצבּוֹר המִשגים המדיניים והפנימיים שלו.

 

אפשר להסביר שתיקה זו בכך שגם מי שמתנגד להסגרה חד-צדדית של שטחים לאוייב, סבור שתוכניותיו המדיניות של נתניהו – בר-אילן א’ ו-ב’ העתידית – מהוות רק תכסיס שֶמִן השפה ולחוץ, בהנחה שהערבים לא יסכימו לעולם גם לתוכניות הללו, ולכן נתניהו לא יצטרך לקיים את מה שהבטיח. מאידך, יש הטוענים שנתניהו לא יוכל לעמוד בלחצים מבית ומחוץ ייכנע לבסוף ויממש את התוכניות עליהן הכריז.

 

לאחרונה מתפרסמים סקרים המראים ירידה מתמדת בתמיכת הציבור בנתניהו ובליכוד. נראה כי הירידה הזו נגרמת עקב אכזבת גוש מרכז-ימין מתוכניותיו המדיניות של נתניהו, וחוסר האמונה של מרכז-שמאל בסיכוי שנתניהו אכן יממש תוכניות כאלה.

 

מכל מקום, תוכניתו החדשה של נתניהו מקבלת מימד חדש נוכח האירועים בכל העולם הערבי. איש איננו יודע האם יקומו שם מִשטרים נאורים יותר, או שקיצוני הטירור האיראני ישתלטו עליהם. לפיכך יהיה זה חוסר תבונה של ממש להכריז על תוכנית “בר-אילן-ב'”, שמשמעותה – הענקת סמכויות של מדינה לאלה הסוגדים בכיכרותיהם לרוצחים-שאהידים, המנחילים בבתי הספר את שִׂנאת ישראל ומלמדים בעזרת מפות שישראל נמחקה מהם. איך אפשר לצייד את אלה שהיום הם עדיין אויבים עלובים וחלשים – בשיניים טורפות וציפורנים דורסות? התוכניות הלא ברורות כרגע של נתניהו מעלות תהיות רבות באשר לעם היהודי במזרח התיכון בכלל ובארץ ישראל בפרט בעתיד.

 

ימים יגידו אם תבונה ועוצמה או סִכלות ורִפיון מנחים אותנו.

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

החישוב הקיומי של איראן

אלי חזן

ההיגיון גבר על הרעיון

אריק זיו ויזר

חובת הזעקה על רצח הארמנים

שני מזרחים לדוגמה ומופת

אלי חזן

מוכרחים להשלים מהפיכת בָּרְקַת

אלי חזן

מוֹת הָדָר יְחָיֵה הָדָר

אלי חזן
דילוג לתוכן