32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן על הפוליטיקאי ישראל כץ שהפך ברבות השנים משם נרדף לפוליטיקה עסקנית לשם נרדף לפוליטיקה ביצועית 



במשך שנים נתפס בציבור ישראל כץ, שר התחבורה בארבע השנים האחרונות, כסמל השליליות של הפוליטיקה הישראלית. ב – 2008 אף השווינו אותו באתר ליכודניק למקבילה של בנימין (פואד) בן אליעזר ממפלגת העבודה. פוליטיקאי כזה שאיננו מוביל מדיניות עבור הציבור אלא פולטיקאי שמקריב את האינטרסים הלאומיים על מזבח האינטרסים האישיים והמפלגתיים, ובקיצור סימבול למה שקרוי בשפת הפולטיקה "עסקן" או "עסקונה". מילים המעוררות קונוטציות כל כך שליליות. אבל זו העת לומר : טעינו. או יותר נכון לומר, שישראל כץ הפך למשרת ציבור מהמעלה הראשונה וגרם לנו לטעות.



כן, יש לומר עם יד על הלב : הפוליטיקאי ישראל כץ הוא ככל הנראה היום מבשר הבשורה הפוליטית החדשה בליכוד. זאת, ששמה בראש ובראשונה את שירות העם מעל הכל. וזה לא שאין לו אינטרסים פוליטיים בתוך המפלגה ושהוא לוחם את מלחמותיו הפנימיות בליכוד בצורה מכוערת (אך לא רק הוא, כל שרי הליכוד), אך בו בזמן יש לומר את האמת : בפרפרזה על המשפט שנכתב בפרקי אבות "במקום שבו אין אנשים השתדל להיות איש", כץ מוכיח כי בציבור הוא נתפס כיום כך :לאחר לכתו של כחלון, במפלגה שבה אין פוליטיקאים שמשרתים את העם הרי שהוא משתדל להיות פוליטיקאי שכזה. המציאות כמובן הרבה יותר מורכבת. הכוונה היא איך נתפסים הפוליטיקאים של הליכוד. הרי ברור שכולם עובדים בצורה בלתי רגילה. ממשלת הליכוד קצרה שורה של הישגים בלתי רגילים בארבע השנים האחרונות אבל לא ידעה כיצד להציג אותם לציבור. יוצא הדופן היה כחלון והישגיו בסלולר. והנה מגיע כץ. למעשה הוא כבר היה כאן אבל אף אחד לא באמת עקב אחר מדיניותו. ואז הגיע הסכם "השמים הפתוחים". מירב ארלוזורוב מדה מרקר ביצעה ניתוח מבריק על חשיבות ההסכם פורץ הדרך הזה וזה אומר דרשני.


זה אומר דרשני משום שבכל הקשור לבליל המילים "הפוליטיקה החדשה" ישראל כץ מוכיח שהוא יותר כחלון מכחלון ובקצב הזה יש סיכוי שראש הממשלה בנימין נתניהו כבר לא יאמר לשריו "תהיו כחלונים" אלא "תהיו כצים". מעקב אחר פעולותיו של השר ישראל כץ בשנים האחרונות מוכיח כי משהו חדש התחיל במשרד התחבורה ב – 31 במרץ 2009. לאחר שלוש שנים שבהן ישב במשרד פוליטיקאי פאתטי כמו שאול מופז הגיע שר שביקש מלכתחילה לשנות את המשרד. אז נכון, הציבור בישראל, ובאיזשהוא מקום כולנו, חושבים שכבוד השר יכול להוביל את ישראל לגן עדן וזה לא קשה בכלל. הם לא מודעים לבירוקרטיה ולפקידות של משרד התחבורה, לכך שקשה מאוד לחנך אותם לנהיגה בטוחה יותר וכי רשויות האכיפה במדינת ישראל הן במצב לא של עולם שלישי אלא של עולם חמישי.


המציאות קצת יותר מורכבת. כץ ניגש לעבודה האינטנסיבית ודומה כי הוא הותיר חותם לשנים. זו לא רק תוכנית התחבורה הרב שנתית שהחלה כבר לתת את אותותיה בכל מקום בארץ, תוכנית שהושקעו בה מיליארדים ואם לא הקיצוץ בתקציב הרי שמיליארדים אחרים אמורים להיות מושקעים בה ולשנות את חיינו, אך לא רק את חיינו אלא גם את חיי הסובבים אותנו, ובייחוד את חייהם של תושבי הפריפריה, אלא גם שהוא הוביל כשר תחבורה לירידה דרמטית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. והסכם השמים הפתוחים, יחד עם הרפורמה ביבוא הרכב, תשנה את חיינו מן הקצה אל הקצה.


מהבחינה הזאת כץ עשה את הקפיצה המרשימה ביותר. לא רק בפריימריז של הליכוד שבהם קפץ מן המקום ה – 10 ב-2008 אל המקום ה – 4 ב – 2012 אלא גם מבחינת התודעה הציבורית. אם הוא ימשיך בהגשמת המדיניות המסורתית של הליכוד שעיקרה הגברת התחרות והשמת האזרח במרכז הרי שההכרה הציבורית בו כל כך תשתנה והוא יהפוך לסמלה של הפוליטיקה החדשה – לא לפיד, לא בנט ולא אף אחד אחר.


כץ הוכיח שהוא יודע לעבוד קשה, לעמוד על שלו ולהיות אידיאולוג נוקשה, מזכיר ולו במעט את תאצ'ר, אבל האתגר הבא שלו הוא שבירת הועדים החזקים של הנמלים. המורסה הזאת מעיקה על תושבי ישראל. היא ככל הנראה אחת התופעות המביכות והמעיקות כיום בכלכלה הישראלית. זה לא רק חוסר הצדק וחוסר היעילות אלא גם הפגיעה בעתיד של כולנו. ועם ישראל מודע לכך. הוא גם מודע לכך שהממשלה יושבת אדישה לנוכח המעשים הללו והוא זוכר. אם תהיתם מה הסיבות להתחזקותו של נפתלי בנט ? אז רשמו לפניכם שאחת מהן היא ההבטחה שלו להילחם בריכוזיות. זה מאוד פופולארי וגם נדרש. צו אלוהי ממש.


הצלחה של כץ בדברים הללו עשויה לשנות את מעמדו במאבק על ראשות התנועה. בפריימריז שהתקיימו ב – 2005 לראשות התנועה הוא התמודד מול נתניהו, שלום ופייגלין וזכה לאחוזי תמיכה בודדים. בפעם הבאה הוא עשוי להפוך למנהיג התנועה ולחולל פה את אחד הסיפורים המופלאים של הפוליטיקה הישראלית.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ז'בוטינסקי ועדות המזרח : הרבה יותר ממה שחשבנו

אלי חזן

כבר לא בן חסות

אלי חזן

חזית הסירוב

אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן

דה האתרוגיזציה של נתניהו – אלי חזן

אריק זיו ויזר

מיוחסות יחסית

אלי חזן
דילוג לתוכן