30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
בארץ

המלבין של מכבי תל אביב, אריה עמית – אריק זיו

באתר YNET הופיע כי אריה עמית מי שיקבע את כללי האתיקה של איגוד הכדור סל, נזכרתי כי שלום ירושלמי טען שצריך להוריד את מכבי תל אביב ליגה, ולשלול לה מספר זכיות שנגנבו מקבוצות אחרות בדרכים קלוקלות, כנראה שלום ירושלמי צדק ועולם במכביסטים שמסדרים את הל בזכות הקשרים, לקחו את אריה עמית כדי למנוע פגיעה במכבי תל אביב.
 הביאו את אריה עמית ה"נקי כפיים" בן הדוד של דובר מכבי תל אביב כך ילבינו את העבריינות של מכבי תל אביב
הכתבה מYNET
האיגוד שכח את האתיקה ברשות האתיקה

כך מטפלים בתחלואי הכדורסל? באיגוד הקימו רשות אתיקה בראשות אריה עמית. הם רק שכחו לעדכן שעמית הוא בן דודו של דובר האיגוד, מוטי אקסמיט. עמית: "אין כאן ניגוד עניינים". אקסמיט: "אין תגובה". ביום ד' בבוקר: דיון דחוף אצל השרה לבנת בהשתתפות בכירי האיגוד ומנהלת הליגה

אהוד כהנים
פורסם: 12.01.10, 21:15

איפה האתיקה של רשות האתיקה המקצועית באיגוד הכדורסל? הבוקר (ג') כינס יו"ר איגוד הכדורסל, שי שני, תדריך לעיתונאים ובו הכריז על הקמתה של רשות אתיקה מקצועית באיגוד הכדורסל, שתפקידה יהיה "לכתוב קוד אתי לכל העוסקים בענף", כדברי שני. בראש הרשות הזו יעמוד הניצב בדימוס, אריה עמית.

* פיני גרשון נחקר בחשד להעלמות מס

רק פרט אחד קטן, ואתי בהגדרתו, שכחו שני וחבריו לספר לתקשורת ולציבור: אריה עמית ודובר האיגוד, מוטי אקסמיט, הם קרובי משפחה – בני דודים. עמית אמנם עושה את תפקידו בהתנדבות, אולם יש טעם לפגם וגם חשש לניגוד עניינים בעצם המינוי ובעצם הסתרת הפרט הזה מהציבור, שכן איגוד הכדורסל הוא לא חברה פרטית, אלא גוף חצי ציבורי, בדומה להתאחדות לכדורגל. גורם באיגוד סיכם: "הוא עובד בהתנדבות מלאה, אבל לא עובד קשה".

מאמר מאתר NRG

השיטה, השליטה והשפיטה
השופט סמי בכר הושעה משיפוט בעקבות חשד להעלמות מס. זה הזמן להעביר להפועל ירושלים את האליפויות שנגזלו ממנה פעם בידי מוני פנאן, ופעם בידי בכר
שלום ירושלמי
1. שופט הכדורסל סמי בכר אינו איש ישר. לא אני טוען את זה, רשות המסים ובכר עצמו אומרים את זה. הרשות טוענת כי בכר השקיע כספים בבנק המפוקפק של מנהל מכבי תל אביב, מוני פנאן, ששלח יד בנפשו אחרי שהסתבך בחובות של מיליונים. את החשדות אלה בכר מכחיש. עם זאת, בכר עצמו מעיד על עיסתו ומודה כי העלים כספים מהכנסותיו תמורת משחקים שבהם שפט.

סמי בכר הוא שופט. שופט כדורסל, אבל עדיין שופט. מכיוון שכך הוא חייב להיות נקי מכל רבב. אחרי שהוא העיד על עצמו ועל אופיו ומעשיו, צריך להעמיד בספק את כל ההחלטות השיפוטיות שקיבל מאז ועד עולם. אדם שיש רבב ביושרתו לא רשאי לחרוץ דין בשום נושא, גם לא בכדורסל.

בנסיבות שהתגלו עד עכשיו צריך לפסול את כל תוצאות המשחקים שבהם שפט בכר. אין סיכוי ששופט עקום ישפוט באופן כנה וישר. מכיוון שהעניין אינו ריאלי, חייבים למצער לבטל את ההחלטות שקיבל בכר במשחקי שפיץ. אם החלטה של בכר הכריעה את גורלה של אליפות המדינה או את הזכייה בגביע, חייבים מיד להפוך את הכול. וקודם לעצור את הכול.

ברגע זה ממש אין שום ערך למשחקים שבהם הופיע בכר, והשריקה שלו היא לא יותר מאשר נשיפת אוויר מזוהם.
לא רשאי לחרוץ דין. סמי בכר
לא רשאי לחרוץ דין. סמי בכר צילום: אלן שיבר

2. בכר מוכיח את מה שידענו תמיד ועליו כתבנו ונלחמנו נגדו: מועדון אחד, מכבי תל אביב, השתלט על שוק הכדורסל והפך אותו לשוק עבדים. כך מעידים מהלכים שונים שנעשו בשמו של המועדון הזה במשך השנים. לגישתם של גורמים במועדון הקבוצות בארץ נועדו לשרת את מכבי, לשמש לה יריבות אימון נוחות לפני המאבקים הקשים באירופה. לקבוצות אסור לסכן את מכבי, או לגזול ממנה תארים. משום כך הן לא יכולות להחזיק אצלן את הכישרונות הגדולים של הכדורסל הישראלי, והללו חייבים להיות במכבי, גם על הספסל. אם מכבי תיאות, היא תשאיל את אחד מהשחקנים הללו לקבוצה אחרת לשנה או שנתיים, אבל תשמור אצלה את השליטה עליו.

זו מילת המפתח כאן: השליטה. ונדמה שכל הדרכים כשרות. לאורך השנים בנתה מכבי מערכת מסועפת של כוח, כסף וקשרים חובקי עולם ובעזרתה פעל העסק כפי שנוח לה. השליטה צריכה להיות על הממסד, על איגוד הכדורסל, על כללי המשחק, על שוק
השחקנים, על השיטה, על השופטים, על התקשורת.

עד היום אני לא מצליח להבין איך עבר בשקט דוח מבקר המדינה מיוני 2006 שבו קבע השופט מיכה לינדנשטראוס כי מנהל מינהל התרבות והספורט במשרד החינוך, שוקי דקל, העביר ממשרד החינוך מאות אלפי שקלים למכבי תל אביב ללא הצדקה. המבקר מצא גם כי דקל קיבל במשך שנים כרטיסי מנוי כבוד למשחקים של מכבי תל אביב בגביע אירופה בהיכל נוקיה. עלות ההטבה הזו מסתכמת ב-50 אלף שקל.

הדוח הנוראי הזה היה צריך לעבור מיד ליחידת להב 443 במשטרה, שחוקרת תופעות פשיעה ארצית ושחיתות ציבורית, מסיבה נוספת. בדוח נכתב כי מכבי תל אביב העניקה כרטיסי כבוד גם לשופטים (!) באיגוד הכדורסל שישבו בדין בענייניה של הקבוצה. שניים מהשופטים הללו שימשו אז שופטים בבתי משפט אזרחיים.

אגב, אני בטוח שכמה מכם בכלל לא יודעים דבר וחצי דבר על הדוח הזה. איש לא התייחס. וכך המשכנו להידרדר.

3. אנשים שפעלו למען מכבי חדרו לדי.אן.איי ולנשמה של הקבוצות האחרות בכל דרך. רק לא לאבד שליטה על ההתרחשויות. מוני פנאן היה חוד החנית. אין לבטל את האפשרות שבאמצעות הבנק שלו הוא קשר אליו בעבותות את המאמנים והשחקנים בקבוצות שהתמודדו במפעלים שונים נגד מכבי תל אביב. כך יכול היה להיווצר למועדון הצהוב יתרון בסיסי ברור. איך יכול מאמן להוביל קבוצה ואיך יכול כדורסלן לנצח בנפש חפצה את מכבי תל אביב כאשר מיטב כספם נתון בידיו של המנהל שלה?

בדרך כלל השליטה משתלבת טוב עם ההשחתה. זה קורה כאשר מכבי אינה יכולה להתמודד עם היריבה על המגרש. בעונת 1999-1998 למשל הייתה הפועל ירושלים הקבוצה הטובה ביותר בארץ. איך יודעים? בסוף העונה הסדירה תפסה הפועל בקלות את המקום הראשון בליגה.

בערב סדרת הגמר על האליפות (פלייאוף) הייתה הפועל הפייבוריטית. שבוע לפני המשחק הראשון בסדרה הזמין המנהל פנאן את שחקן המפתח של הפועל, ראדיסאב צ'ורצ'יץ' לביתו בתל אביב כדי לדון בעניינים הכספיים של השחקן על ארוחת פיצה טובה, ולסכם איתו את עתידו במכבי. במשחקי הסדרה צ'ורצ'יץ' נראה כמו הצל של עצמו. הפועל הפסידה את האליפות. שנה מאוחר יותר הצטרף צ'ורצ'יץ' למכבי.

אחרי שפנאן התאבד הגיע צ'ורצ'י'ץ לארץ. מן הסתם התעניין בכספים שהשקיע בבנק של פנאן. בכל מדינה מתוקנת היו חוקרים התרחשות כזאת בחשד להטיית משחק באמצעות שוחד כספי. בכל מקום אחר היו מבטלים בו במקום את האליפות של מכבי תל אביב בעונת 1999-1998 ומעניקים אותה לירושלים.

4. בכל מקום, אפילו באיטליה. יובנטוס הייתה האלופה הנצחית של איטליה בכדורגל, משהו כמו מכבי תל אביב בכדורסל. הקבוצה לא ירדה מעולם ליגה. במאי 2006 נחשפו שיחות טלפון מפלילות בין לוצ'יאנו מוג'י, האיש החזק ביובנטוס ובין משבץ השופטים בליגה האיטלקית. אחרי ימים ארוכים של חקירות משטרה פורסמה פרשת שחיתות חסרת תקדים. החקירה העלתה גם מערכת שלמה של שיבוץ שופטים נוחים במשחקים של יובנטוס והטיית תוצאות משחקים.

שם השופטים לא השקיעו את כספם אצל מנהלי יובנטוס, ובכל זאת העונש היה חסר תקדים וראוי בהחלט: יובנטוס הורדה לליגה השנייה. את משחקי הליגה הזו, כך הוחלט, היא פתחה עם מינוס 30 (!) נקודות. תארי האליפות בשנתיים שקדמו לחשיפת הפרשה נשללו ממועדון הפאר והועברו לאינטר, שהייתה במקום השני. יובנטוס התפרקה לחלוטין, השתקמה לאט-לאט וחזרה לליגה הראשונה נקייה וסימפתית הרבה יותר. אגב, הסמל של הקבוצה, אלסנדרו דל פיירו, נשאר בקבוצה ושמר לה אמונים.

5. בחזרה לסמי בכר, לשיטה ולשפיטה אצלנו. במאי 2007 התייצבה הפועל למשחק גמר הפיינל-פור מול מכבי תל אביב. המשחק עצמו התקיים בהיכל נוקיה ביד אליהו, מה שמעיד על השליטה האבסולוטית של המועדון הזה בכדורסל המקומי. כל המשחקים המכריעים מתנהלים, בניגוד לכל היגיון, באולם הזה שהוא בעצם מגרשה הביתי של מכבי תל אביב. נוסף על כל היתרונות, מכבי מקבלת את יתרון הביתיות, אבל מילא.

היתרון היחידי של הפועל ירושלים הוא במספר האוהדים ובאיכות העידוד. אלפי אוהדים אדומים שהגיעו ליד אליהו הצליחו לערער, כמו תמיד, את הביטחון של שחקני מכבי, שנראו לפעמים חסרי אונים מול הקהל והקבוצה המצוינת שעמדה מולם. בדקות קריטיות של המשחק ברבע הרביעי מסר מאיר טפירו, קפטן הקבוצה, כדור לגיא פניני שקלע סל לשלוש נקודות. בכר טען שטפירו ביצע עבירת תוקף על דרק שארפ ופסל את הסל.

מאוחר יותר הדביק בכר לטפירו, שהיה הטוב במגרש, את העבירה החמישית. טפירו הוצא החוצה, מירר בבכי, והרס לחלוטין את המוראל של הקבוצה. מכבי זכתה באליפות. פנאן היה הראשון שזינק לתוך המגרש כדי לחבק את השחקנים. כך נשדדה אליפות נוספת מהפועל ירושלים, אבל איש לא פצה פה ולא צפצף.

6. ביום שני הוזמנתי לאולפן "פוליטיקה" בערוץ הראשון לדיון על הכדורסל בארץ ובפרשת סמי בכר. אני מודה שהרגשתי מוזר. הערוץ הזה הוא אחד מאבות החטא. לאורך עשרות שנים הוא העביר למכבי תל אביב קרוב לחצי מיליארד שקלים (!) על חשבון משלמי האגרה. בעזרת התקציבים האדירים הללו סייע הערוץ למכבי לשלוט, להרוס ולהשחית את הכדורסל ואת תרבות הספורט במדינה. מכבי, אגב, עשו גם בערוץ ששילם להם כל מה שרצו. כאשר פרשן הכדורסל אריה מליניאק לא התאים להם, הם גרמו להחלפתו בטל ברודי, שהיה פעם כוכב הקבוצה.

לשמחתי ולהפתעתי גיליתי באולפן עיתונאי ספורט מקצועיים שלא חוששים יותר ממכבי תל אביב. אבי רצון ממעריב תבע באומץ מרשות המסים לחקור מיד את יו"ר מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, ואת דוד פדרמן, אחד הבעלים, בעקבות הגילויים בפרשת בכר. אלי סהר, פרשן הכדורסל, דרש להפסיק מיד את משחקי הליגה עד שלא תקום ועדת חקירה רצינית. שאול אייזנברג, שחיבר את הספר "סדום ועמורה, רעידת אדמה בספורט", אמר בדיון כי "מעולם לא שיחדתי ראשי עיריות, פקידי עירייה, קבלנים ושופטי כדורסל", ולא יסף.

אגב, אייזנברג, שהוא חבר בנשיאות איגוד הכדורסל, סיפר בתחילת הפאנל כי שופטי כדורסל בכירים נוספים קשורים במערכת עסקית עם מכבי תל אביב, ולא רק בבנק של פנאן. היה צריך לשמוע כדי להאמין.

7. מה עושים? מאמצים את המודל האיטלקי. חד וחלק, בלי חשש ובלי משוא פנים. בשלב ראשון שוללים ממכבי תל אביב את שני תארי האליפות שבהם זכתה ב-1999 וב-2007, פעם באמצעות פנאן ופעם דרך בכר. את התארים מעבירים מיד להפועל ירושלים, שהייתה הטובה יותר באותן שנים והגיעה למשחקי הגמר מול מכבי.

שנית, מקפיאים מיד את ליגת הכדורסל בארץ עד אשר מסתיימת חקירתם של כל השופטים. במקביל מקימים ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את הענף מהמסד ועד הטפחות, ותציע מבנה אחר וכללי משחק חדשים שיהפכו את הכדורסל הישראלי לנקי, טהור, תחרותי ומעניין הרבה יותר. ועדת החקירה האחרונה בנושאי ספורט התנהלה כאן לפני 37 שנה. זו הייתה ועדת החקירה של השופט עציוני שקמה בעקבות פרשה של מכירת משחקים והטיית תוצאות בכדורגל הישראלי באותם ימים. מאז כנראה לא השתנה דבר. הגיע הזמן.

"אין ניגוד עניינים, אפילו לא בצחוק"

הדובר אקסמיט, הסתפק בתגובה: "אין תגובה". ראש רשות האתיקה החדש, אריה עמית: "אין פה ניגוד עניינים, אפילו לא בצחוק. איזה ניגוד עניינים או בעיות יש פה? קח בבקשה בחשבון שלא מדובר פה בתפקיד שניסיתי לסדר לעצמי אלא פנו אליי, ובהתנדבות. ממש אין פה אפילו לא שמץ של בעיה, גם לא למראית עין. אם היו"ר הוא זה שפנה אלי והחליט שאני האיש שהוא רוצה, מה זה קשור בכלל לדוברות? הדוברות היא זו שתנהל את הרשות? היא תטפל בקוד האתי?".

יו"ר האיגוד שי שני, ענה לשאלת ynet: "קודם כל מוטי אקסמיט לא מדברר את אריה עמית, מוטי הוא דובר איגוד הכדורסל. לא נראה לי שיש ניגוד אינטרסים, אבל לשאלתך אני אבדוק את זה ואעביר תשובה מסודרת. אני אעביר את זה ליועץ המשפטי. המינוי לא קשור לדוברות, זה מינוי מקצועי ועומד בפני עצמו, אבל אני בהחלט אעביר לך תשובה מסודרת. אני מודה לך על השאלה".

מאוחר יותר הוציא שני הודעה מסודרת: "כישוריו של אריה עמית לאורך השנים ידועים לכל ואינם דורשים שום הוכחה", כתב. "הטענה המגוכחת אינה ראויה להתייחסות כלשהי".

לימור לבנת. "תכנס בלשכתה ישיבה דחופה" (צילום: גיל יוחנן)

דיון דחוף אצל שרת הספורט

בעקבות רצף החקירות של סמי בכר, ירון זריף, פיני גרשון, סוכנו אריק קריין והתשאול של גיא פניני ורביב לימונד, הודיעה שרת הספורט לימור לבנת

, על כינוסו של דיון דחוף במשרדה ביום רביעי. בהודעה שמסרה לבנת נאמר: "עקב רעידת האדמה בכדורסל הישראלי, שרת התרבות והספורט תכנס בלשכתה לישיבה דחופה את ראשי איגוד הכדורסל".

עד עתה הסתפקה לבנת בהצהרות ואמירות כלליות ונטולות משמעות של ממש, כשברקע גוברים הקולות הקוראים להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה שתחקור לעומק את תחלואי הכדורסל הישראלי, שיצאו לאור לאחר התאבדותו של מוני פנאן ז"ל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ח"כ דני דנון בסיור במאחזים ביו"ש ועל הכוונה לדחות את פינויים

אריק זיו ויזר

כך עושים זאת בקרן החדשה ?

אלי חזן

ערבי לקובי צרפתי: "אחרי שנחסל אתכם ב'שטחים', נחסל אתכם בגליל"

אריק זיו ויזר

חברת הכנסת קטי שטרית בביקור בטירת-כרמל

אריק זיו ויזר

בערד לא יתנו לכך "לכרות"

אלי חזן

כדאי לכם לעקוב אחרי גל הירש

ליכודניק
דילוג לתוכן