30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

המוצא האפשרי מהפְּלוֹנְטֶר הפוליטי

תוצאת הבחירות מראה שהליכוד בראשות נתניהו זכה בניצחון ללא תקדים: נוכח הכפשה והשמצה של נתניהו הנמשכת ללא הרף כבר עשרים שנה ובמיוחד בחמש השנים האחרונות, ולמרות כתב אישום ותאריך משפט – קיבל הליכוד בראשותו את מספר הקולות הרב ביותר שאי פעם קיבלה מפלגה, הליכוד הפך שוב למפלגה הגדולה ביותר אחרי שהיה במשך שתי מערכות בחירות מפלגה שנייה בגודלה, גוש הימין כולו קיבל יותר מנדטים מאשר בבחירות הקודמות, מה שאומר בפועל שיותר משני מיליון אזרחים הצביעו בעד המשך כהונתו של נתניהו בראשות הממשלה.

זה אומנם ניצחון אישי ענק לנתניהו בפרט ולליכוד בכלל, אבל לא ניצחון לגוש הימין, כי גוש השמאל כולל גם את ליברמן והרשימה הערבית המשותפת, כך שבסך הכול יש לשמאל 62 מנדטים ולגוש הימין 58.

עם זאת, גם גוש השמאל עדיין לא ניצח, מאחר שקשה להאמין שאפשר יהיה להקים ממשלה בתמיכת הרשימה הערבית המשותפת. כולנו זוכרים שערב הבחירות הודיע גנץ בקולו שלעולם לא יסכים לממשלה עם המשותפת "בפנים או בחוץ", שלא לדבר על התנגדות מוחלטת של ליברמן ("מילה זו מילה") למצב כזה, אלא אם יפרו גנץ וליברמן את הבטחתם לבוחר, מה שיסכן מאוד את מצבם בבחירות הבאות שאולי לא רחוקות לצערנו.

רק לפני שבוע הזהיר גוש השמאל שאם הימין יזכה ברוב – הוא ישתמש בו לחקיקה פרסונאלית רטרואקטיבית הקשורה לנתניהו ולמשפטו, ועכשיו גוש השמאל שזכה לרוב מתכנן חקיקה פרסונאלית רטרואקטיבית הקשורה לנתניהו ולמשפטו. הפרות בוטות כאלה של הבטחות ערב בחירות לא רק שלא יוסיפו קולות אלא כנראה גם יגרעו.

פיתרון ממשלת אחדות גם הוא בעייתי לגנץ כי זה יחייב אותו להפר הבטחה אחרת שנתן ערב הבחירות – שלא ישב עם נתניהו בממשלה, כי ברור שגוש הימין מאוחד כולו סביב מנהיג הימין שזכה לאמון כה גדול למרות כל מסע הרפש האינטנסיבי נגדו, ולא נראה שאחד ממרכיבי גוש הימין יערוק לגוש השמאל ויסכן את מצבו בבחירות הבאות.

הפיתרון היחידי שיכול לדעתי להתיר את פְּלוֹנְטֶר תיק"ו הקשר הגורדי הזה הוא – להקים ממשלת אחדות בה יכהן ראש המפלגה הגדולה נתניהו שנה אחת, יצא לאחר מכן לנבצרות שבמהותה תהיה בהתאם למתווה הנשיא מ-2019, ואחריו יכהן ראש גוש השמאל בני גנץ עד תום הקדנציה, אלא אם יזוכה נתניהו במשפטו ואז יכהן גנץ רק שנתיים.

זה יחייב את גנץ להחליט האם הוא מעדיף את ההסדר שלעיל ולהפר את הבטחתו שלא לשבת תחת נתניהו, או להפר הבטחה אחרת ולהקים ממשלה בתמיכת המשותפת, או להעדיף בכלל בחירות רביעיות.

ההיגיון אומר שמשלושת החלופות הללו תהיה לגנץ תועלת רבה יותר ופחות נזק אם יבחר בהסדר ממשלת האחדות.

 

===========================================================

 

הכותב, זאב בן-יוסף, הוא דובר מייסדי הליכוד, מנכ"ל חטיבת בוגרי בית"ר, חבר מזכירוּת וחבר ההנהלה של לשכת הליכוד

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם ישראל היא מדינת אפרטהייד?!

אלי חזן

אני בשביתה. במקרה חירום תפנו למשרד האוצר

אבי נחמני

האיחוד האירופי מהווה מכשול לשלום

אריק זיו ויזר

כבוד וגאווה להיות ליכודניק – זיו דשא

אריק זיו ויזר

שרת החוץ שמתחרה באווילות של לבני

תמיר הר-פז

המבצע הוכיח: הליכוד לא ראוי לשלטון

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן