33.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הלא המזויף של גדעון סער

מאמר שפרסם במוצ”ש שר החינוך גדעון סער הוא למעשה המשכה של התנגדותו הנחרצת להצעת חוק שימוע בועדת חוק, חוקה ומשפט למועמדים לבית המשפט העליון. סער, לוין ואלקין עוסקים באחת מסוגיות הליבה של רשויות החוק בישראל אבל אני חייב להתייחס למאמרו של שר החינוך המתנגד כאמור נחרצות לחוק ולומר לו בידידות ובחברות : שר החינוך גדעון סער אתה טועה ומטעה ומוטעה. השימוש שלך במנחם בגין זאת טעות. יותר מכך, השימוש שלך ושל דן מרידור הוא שימוש מופרך. אתה ודאי שואל למה ?

התשובה היא שמערכת המשפט דהיום בנויה ומורכבת משופטים אחרים במהותם מאלו שהחזיקו בתפקידם כאשר מנחם בגין עליו השלום אמר “כי יש שופטים בירושלים” והום בוודאי לא בעלי האידיאלים של אותם שופטים שישבו בבית המקודש, שבינתיים הפך ללא מכובד, בשנות ה – 50, ה – 60 וה – 70 ואולי אף ה – 80 של המאה ה – 20.

אדוני השר היקר, אני לא יודע מה איתך אבל רבים וטובים בעם הזה הבחינו שמערכת המשפט לקחה את הכוח הטהור שהיה לה והפכה אותו לכוח בעייתי שפגם ופוגם בעקרונות הצדק. לא כולם, אבל רבים משופטי בית המשפט העליון איבדו עצמם לדעת. הבעיה היא שבניגוד למערכת המשרתת את הציבור בצדק לוקים היום שופטי בית המשפט העליון בחטא היוהרה והניתוק והדבר למרבה הצער מוביל לאיבוד האמון של העם במערכת. ראה למשל לדוגמא את המקרה הבא : נשיאת בית המשפט גורמת לענישה מוגברת למי שפגע בה, “זורק הנעל”, כאשר בני משפחתה חוגגים על הקופה הציבורית. בן הזוג שלה ברשות השידור עבר עבירה חמורה אך העונש שלו לא היה מידתי רק בשל קרבתו לנשיאה.

 

השופט הדגול אהרון ברק (ואני לא ציני, הוא באמת אדם דגול), טען כי “הכל שפיט” ואם הכל שפיט אז גם שופטי בית המשפט העליון שפיטים. ובכלל, אם הכל שפיט אז מה הפחד של מערכת המשפט משימוע מול נציגי הציבור?

 

מדוע אתה ודומיך מתעלמים מניגודי העניינים והמקרים הפסולים שבהם שופטים עיוותו דין צדק תוך מעשים פסולים? האם לכך בגין התכוון כאשר ביקש להגן על מערכת המשפט ?

 

קח למשל שופטת שמחליטה כי פירוק חברות הולכת למפרק קבוע ולמפרק יש קשר לבן הזוג שלה. מדוע שאותה שופטת לא תעבור שימוע אצל שליחי הציבור שנבחרו ע”י העם. יש טעם לפגם בפחד של שופטים לעמוד בביקורת ציבורית. בארה”ב, הדמוקרטיה הגדולה, שופטים עוברים בחירות מול הציבור. בית המשפט העליון מורכב מתמהיל של שופטים שמיצגים מגזרים שלמים ואילו אצלנו השופטים מגיעים מקליקה קטנה ששומרת על עצמה כגילדה מימי הביניים.

 

אז ידידי שר החינוך אתה טועה. מערכת המשפט בישראל חייבת רפורמה כבר שנים מכיוון שהמערכת לא הצליחה לשנות מבפנים קמים שליחי הציבור ומתקנים אותה.

 

ולשמוע כאילו אין פוליטיקה במערכת המשפט ? זו ממש בדיחה טובה. קח למשל את כבוד שופט בית המשפט העליון חנן מלצר. כבודו היה פעיל פוליטי בד”ש ובשינוי ואף ניסה להתמודד בפריימריז העבודה בשנת 1996.

פוליטיקה תמיד תהיה, השאלה איך מנתבים אותה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בלי נאמנות אין אזרחות. האומנם?

אריק זיו ויזר

אז מה נשתנה ?

אלי חזן

יש עתיד

אלי חזן

סיפורם של פורר ואבידר

עינר אביב

ישראל והעולם המוסלמי: היחסים כחצי סהר

אלי חזן

שוב אונסק”ו

אביגדור הדר
דילוג לתוכן