20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
הכנסת

"ההסכם מנציח מונופוליזם בגז וכובל את העם – הוא טוב לטייקוני הגז ורע לאזרחי ישראל"

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כינס היום את הוועדה לדיון מיוחד בעקבות הפרסומים מהימים האחרונים שהעלו חשש לכשל בעסקת הגז בין שותפות תמר לחברת החשמל וההשלכות שיש לכך על מחיר החשמל.

 

היו"ר שאמה-הכהן אמר כי מטרת הדיון היא לבחון את ההשפעות של ההסכם על הצרכנים. הוא הוסיף כי הפרסומים האחרונים מעידים שההסכם בין חברת החשמל לשותפות תמר לוקה בחוסר איזון. "מול מונופול חברת החשמל ניצב מונופול הגז של תמר – ועולה חשש שמי שמשלם על כך הוא הציבור", אמר ח"כ שאמה-הכהן. הוא הביע חשש שתימנע תחרות עתידית ואמר כי גם לתמר היה אינטרס לחתום על ההסכם במהירות, אם היא רוצה לפגוש את הכסף ולא רק להריח את הגז.  

"קידוח תמר זה לא מכולת שעברה בירושה, זה משאב לאומי והמדינה צריכה לומר אמירה ברורה, שהיא תמצא את הדרך לפרוע כל נזק שייגרם מעיכוב באספקת הגז", אמר היו"ר שאמה-הכהן והוסיף: "הגיעו לי נתונים שב-2009 המחיר היה נמוך יותר ומאז מה שהשתנה זה רק ששינסקי". הוא אף ציין כי אחד הדירקטורים לשעבר בחברת החשמל טוען שהדירקטוריון נכנע ללחצים ודרש מיו"ר חברת החשמל להתייחס לטענות.  

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, דחה את ההנחה שישנו כשל בהסכם ואת הטענות כאילו הופעל לחץ על הדירקטוריון. לטענתו, רשות החברות קבעה כי יש חשש לניגוד עניינים של הדירקטור לשעבר שטען שהדירקטוריון נכנע ללחצים. "אני לא יודע על שום לחץ פסול", הדגיש רון טל. באשר להסכם אמר רון טל כי הוא "מאוזן וטוב, ששומר על היציבות ונותן לחברה גמישות גדולה להתקשר עם ספקים נוספים". לטענתו, הרגולטורים לא אפשרו לקבוע בהסכם העדפה לחברת החשמל מבחינת המחיר או הכללת ההסכם תחת פיקוח אם יוחלט על הטלת פיקוח על מחיר הגז. לכן, הסביר רון טל, הגענו למסקנה שצריך לייצר נקודות לפתיחת ההסכם ובחינת המחיר, אחרי 8 ו-10 שנים, כאשר ניתן לתקן את המחיר בטווח של פלוס מינוס 35%". רון טל סיכם ואמר "לא היה שום כשל ואין כישלון והלוואי והייתי יכול להגיע למחיר נמוך יותר".  

יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש הכהן, אמרה כי לאחר דיונים קדחתניים החליטה הרשות לפני יומיים לצאת לשימוע לבחינת הסכמי הגז. לדבריה, העקרונות המנחים היו לוודא שאין חשש לפגיעה ביכולת למזעור עלויות לצרכנים, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. כמו כן נשקלו שיקולי תחרות, כדי לא לפגוע במאמצים לכניסת ספקי גז נוספים ויצרניי חשמל פרטיים ולאותת למשק שאנחנו מבטיחים כניסת ספק גז נוסף ולא לסגור את השוק ל-15 שנים. רכז תשתיות ואנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי, ציין כי חברת החשמל התחייב לרכוש מתמר לא יותר משליש מצריכת הגז שלה בטווח של 10 שנים. אדירי אף התייחס לחשש שהציבור משלם כביכול מס נוסף בעקבות ששינסקי ואמר כי כנראה שזה לא המצב. הוא הוסיף כי נבחנת אפשרות להכריז על הגז כמוצר בר פיקוח (שלב מקדים לפני הטלת הפיקוח). הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, הוסיף כי רשות ההגבלים יצאה לשימוע לבחון חשש שללקוחות תמר לא תהייה גמישות לרכוש גז מספקים אחרים, שייכנסו לשוק ככל הנראה במחצית השנייה של העשור.

עם זאת, היו"ר שאמה-הכהן ציין כי שני חברים ברשות החשמל טענו בפניו כי ניתן בוודאות להוריד את מחיר הגז בכ-20% ושאל האם הוצגו לרשות תחשיבים ומסמכים כלכליים של מחיר גז נמוך יותר. פרקש הכהן השיבה כי נעשתה פנייה לשני יועצים מחו"ל, שהציגו ניתוחים לצד ניתוח הרשות. לדבריה, היועצים דיברו על טווחי מחירים ולא על מספר ספציפי.

רון טל ביקש להדגיש כי משק החשמל במשבר חמור והסיבה העיקרית לכך היא עיכוב של שנה וחצי בהגעת הגז מתמר, בגלל היציאה בחוף דור. לדבריו, "על העיכוב הזה הציבור משלם 14 מיליארד שקל ואם ב-2013 לא יהיה גז אז הציבור ישלם על כך בעלייה של עוד 30% בתעריף החשמל ולכן הרגולציה צריכה להבטיח שהגז יגיע בזמן".

ח"כ דב חנין התייחס למצב החירום ואמר כי הגז הוא נכס ציבורי והוא צריך להיות מפוקח לפחות לתקופה מסוימת. "אי אפשר להבטיח רווחי יתר על חשבון הצרכן", אמר והוסיף: "בטווח הארוך התרת ייצור הגז לא משקפת את הצורך בהתפתחות המשק ושחרור מהתלות בייבוא מוצרי אנרגיה". רכזת הוועדה לבחינת משק הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים, מיכל פרנקו, אמרה כי הבטחת ביטחון אנרגטי ומענה לביקוש מקומי נעשית באמצעות פיתוח שדות נוספים, וכדי לאפשר זאת ניתנת אפשרות לייצוא מסוים. עם זאת היא הדגישה כי ניתנת עדיפות למשק המקומי. עם זאת, נציג המשרד להגנת הסביבה, אורן כהן, אמר כי במשרד סבורים שכמויות הגז לייצור הן גבוהות מידי.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה התרשמה שיש צורך לבצע עיון מחדש בתנאי ההסכם, בהתאם לשימועים שפרסמו רשות החשמל והרשות להגבלים עסקיים ובהתאם לבחינת האופציה לפקח על מחיר הגז. "בתום השימועים הוועדה תתכנס לבחון את הממצאים, כשהמטרה היא לקבל את הגז כמה שיותר מהר ובמחיר כמה שיותר זול – וכנראה שתנאי ההסכם לא משרתים את המטרה הזו", אמר ח"כ שאמה-הכהן. "המדינה העניקה לתמר הטבות והקלות ייחודיות של כמעט שני מיליארד שקלים בעת חקיקת ששינסקי, אם שותפות תמר תעשה שימוש באיום בדחיית אספקת הגז  – יש לשקול את ביטול ההטבות". הוא הוסיף כי לא מן הנמנע שהכנסת תידרש לשינוי חקיקה כדי להשיג את המטרה. בהתייחס לסוגיית הייצור אמר היו"ר כי הוועדה תקיים דיון נפרד ומעמיק בנושא.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אזרחים ותיקים יקבלו מדי שנה חוברת שתרכז את הזכויות וההטבות המגיעות להם

יועלה גיל בעילה אסורה בהסכמה מגיל 14 לגיל 16

אריק זיו ויזר

ועדת הרווחה והבריאות דנה במיגון חדר המיון בבית החולים ברזילי באשקלון

אריק זיו ויזר

ח"כ דנון ליועמ"ש לממשלה- לאסור את ערביי ישראל שקוראים לחטיפת חיילים

אריק זיו ויזר

אם מישהו היה צריך עוד הוכחה: ליברמן לא ימין

אריאל אילוז

התבטאותו של במאי עג'מי תדון במליאה בעקבות בקשתו של סגן יו"ר הכנסת ח"כ כרמל שאמה

דילוג לתוכן