19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

האיחוד:בין הימור מסוכן לבין פוטנציאל גדול

מבט רענן על הטלטלה הפוליטית.

השבוע נפלה עלינו פצצה משום מקום, פצצה שאף אחד ואפילו הפרשנים הבכירים ביותר לא הצליח לחזות מראש: איחוד רשימות בין הליכוד לבין ישראל ביתנו ובעצם ריצה בתור רשימה אחת מאוחדת.  

האיחוד יכול להתפרש לשתי הכיוונים, לאיחוד יש פוטנציאל הצלחה עצום אך עם זאת, הפוטנציאל מהול בהימור מסוכן מאוד.  

היתרונות באיחוד:  

  • תחילת הסוף או תחילתה של ההתחלה: סיכוי שזאת רק התחלה של התכנסות מפלגות לשתי גושים עיקריים, דבר מעולה שרק יחזק את המשילות ויפחית את אפשרות הסחיטה של מפלגות קטנות   דבר אשר יוביל ליציבות ויבטל את שיתוק המערכות שהמערכת לוקה בו כרגע, בעצם יביא לנבחר את האפשרות לשלוט ולשקף את אשר נבחר לעשות.  

   

  • גם אם אין מדובר בתחילת הסוף של כל המפלגות הקטנות והתכנסות המפלגות לשתי גושים עיקריים(“באופן ספונטני ולא מכוון”) יכול מאוד להיות ובהנחה שהאיחוד יקבל הרבה מנדטים(40-50) עדיין מדובר בהפסקת תהליך הסחיטה שכן, המפלגה תהיה פחות תלויה במפלגות אחרות ואכן, תוכל למשול באופן כמעט מלא, דבר שיוכל להוביל לשינוי מלאכותי ומכוון בשיטת הבחירות ושינויה למודל  יציב יותר ולשינוים נוספים כמו: שינוי מבנה המשק למשק יותר פתוח וחופשי, שינוי מערכת המשפט ובכלל אפשרות לחלוקת עבודה נכונה יותר בין הרשות המבצעת, לשופטת ולמחוקקת(הפרדת רשויות) ואולי אף שינוי חוק הגיוס לצבא, הדברים שרשימה כזאת יכולה לעשות הם עצומים ואינם נגמרים בדוגמאות שהבאתי, כמובן שכל זה בהנחה שאכן היא תקבל מנדט גדול  מהעם.

  • הורדת מספר השרים וכתוצאה מכך הורדת התקציב הממשלתי:נגזרת ישירה מיציבות היא חוסר הצורך לרצות מפלגות כאלו ואחרות, דבר אשר יגרום לכך שלא נראה בממשלה הבאה משרדי שרים שאין בהם צורך, דבר אשר יוביל להפחתת הוצאות הממשלה.

החסרונות באיחוד:

  • החלשת המרכיב של הליכוד: במצב שנוצר, מצב של שריון  מקומות ברשימה לאנשי ליברמן  הנבחרים בפריימריז של הליכוד עלולים למצוא את עצמם במקומות נמוכים יותר מאשר ציפו להם ובכלל, אנשים שיועדו להיות שרים ימצאו את עצמם כחברי כנסת בלבד, שכן-המרכיב של הליכוד בממשלה עתיד להיות קטן יותר. אנשים שיועדו להיות בכנסת עלולים לא למצוא את עצמם שם כלל.

במידה וההנחה שהרשימה המאוחדת תזכה להרבה מנדטים לא נכונה אז הסכנה לחברי הליכוד עוד יותר גדולה ורבים ימצאו את עצמם מחוץ לכנסת.

דבר זה דרך אגב הוא מחיוב המציאות במידה ואכן רוצים לרוץ בצורה משותפת אך לא כמפלגה מאוחדת מלאה, ברגע שתהיה מפלגה מאוחדת מלאה, מפלגה שהיא כל הגוש-לא יהיה צורך בשריונים אלא בפריימריז לכלל החברים דבר אשר  יגרום לאנשים הפופולריים שהציבור הימיני מזדהה איתם לצוף למעלה ולאלו שלא, לא.

לסיכום: הפוטנציאל של האיחוד הזה הוא עצום ויכול להביא לשינוים חשובים בחברה הישראלית , אך בשביל שהפוטנציאל ימומש יש צורך במספר דברים בסיסים: האחד, שאכן העם יביא את המנדט למהלך זה, קרי מספר רב של מנדטים והשני, שאכן הנבחרים יממשו את הפוטנציאל וירצו לעשות את השינויים הנחוצים-במידה ואחד מהם לא יקרה כל הצעד הוא בזבוז זמן וכח. באשר להורדת הערך של הליכוד, אכן נבחרנו יצטרכו להילחם יותר על כל קול וקול בפריימריז אך ככל הנראה צעד זה הוא קורח המציאות(במידה וינוצל נכון), ברגע שהגוש יהפוך לעניין קבוע ולא יהיה צורך בשריונים, ערכו של הליכוד האמיתי יחזור ולפי אמונתי ישלוט בגוש.

בסופו של יום מוקדם מדי  להגיד אם הצעד הזה נכון או לא, מה שכן ניתן להגיד בוודאות שמדובר בהימור שאם יצליח וינוצל נכון, המדינה רק תזכה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אושר חוק שי דרומי

אריק זיו ויזר

מהשאול ועד כאן – נאומו של יו”ר הכנסת בערב יום העצמאות

אלי חזן

אלקין בעקבות נתניהו

אריק זיו ויזר

שר החוץ האיטלקי ליו”ר הכנסת: נסייע לישראל במאבקה נגד דו”ח גולדסטון

אריק זיו ויזר

נתיב ההסברה של גמליאל

אלי חזן

היכן חוטובלי ?

עינר אביב
דילוג לתוכן