19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

דרושה מפלגה דומיננטית – סיימון טמפלר

לאחר לכתו של ראש הממשלה, שיש המכנים אותו “מגה נפל”, נערכת “קדימה” לבחירתו של יו”ר חדש/ה. המועמדים והמועמדת, אם נגדיר זאת בעדינות, לא בדיוק האידיאל הצרוף אליו נזקקת מדינת ישראל. אולם מה שלא פחות חשוב מכך הוא שהמערכת הנוכחית, החסרה מפלגה דומיננטית, גורמת לסטגנציה ואף לנסיגה. שהרי, אם הייתה מפלגת שלטון מרכזית אחת בעלת כמה שיותר מנדטים הרי שכוח המשילות שלה היה רב יותר. מקרים מההיסטוריה לצורך הזה יש למכביר ואבקש לחזור אל העבר הקרוב. קיץ 2003, כלכלת ישראל על סף קריסה. ראש הממשלה אריאל שרון מבקש למנות את חברו למפלגה בנימין נתניהו, הנחשב בחוגי המפלגה ליריבו, למשרת שר האוצר על מנת למנוע ממנו את הילת שר החוץ. הליכוד, צריך לזכור זכה באותן בחירות ב – 40 מנדטים. נתניהו מבקש לשנות את כלכלת ישראל מן היסוד. אינני נכנס כאן לשאלה האם הדבר טוב או רע אלא אני מבקש להתמקד בסוגיה לפיה בשל הכוח הפוליטי הרב של הליכוד יכול היה מר נתניהו להנהיג כאן מהפכה כלכלית. שכן, החלטות שהתקבלו במשרד האוצר ולאחר מכן בממשלה קיבלו רוח גבית בכנסת כאשר יו”ר סיעת הליכוד ח”כ גדעון סער, אשר למד היטב את רזי הפרלמנט הישראלי, דאג להשגת רוב לכל החלטה וכך לתת עוגן חוקי ומעשי להחלטות.

מאידך, רק שנתיים לפני כן, סוף שנת 2000 ותחילת שנת 2001, ממשלת ברק, אשר המפלגה המרכזית החברה בה היא ישראל אחת בעלת ה – 26 מנדטים לא מצליחה למשול עקב היעדר רוב פרלמנטארי. חוקים בעלי משמעות תקציבית מרובה עוברים ללא הפרעה וכל זאת במדינה שהתקציב שלה עומד בסימן שאלה גדול בשל המלחמה שהחלה אך מספר חודשים לפני עם הפלשתינאים.

שני המקרים שהובאו לעיל ושהתרחשו בסמוך האחד לשני מבהירים מדוע המערכת הנוכחית נדונה מראש לכישלון. “קדימה” היא מפלגה בעלת 29 מנדטים ויש סכנה שהיא תתפרק לגורמים במידה ומי מהמרכיבים אותה שלא ידאגו לו לג’וב רציני יעזוב אותה. יש לתת ולהוסיף כי גם מפלגת העבודה איננה בנויה כמקשה אחת וחברות כמו שלי יחימוביץ’, אשר קשובה בראש ובראשונה לצו מצפונה, עשויים להצביע כנגד הממשלה שתקום.

טובת המדינה מחייבת בחירות כלליות וכמה שיותר מוקדם. טובת המדינה מחייבת העלאת אחוז החסימה ל – 7% לפחות וטובת המדינה מחייבת הקמת קואליציה של המפלגות הציוניות ואשר מי שבראשה היא מפלגה דומיננטית אחת.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ישראל והעולם המוסלמי: היחסים כחצי סהר

אלי חזן

אייזנקוט – לא מה שחשבתם

עומר אריכא

כיפורים ורמדאן

אלי חזן

הצל של הליכוד

אריק זיו ויזר

הכיבוש הזוחל בתל- אביב

אלי חזן

סליחה שניצחנו

אלי חזן
דילוג לתוכן