24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

דברים שלא ידעתם על “הסיפוח” הישראלי

כחלק מ”הסכם המאה” של הנשיא דונלד טראמפ לפתרון הסכסוך בין הפלשתינים לישראלים עומדת לישראל הזכות לספח חלקים משטחי יהודה ושומרון לתוכה. הדבר מעורר התנגדות עזה לא רק בקרב הפלשתינים, איראן ובנות בריתן אלא גם בעיקר בקרב מדינות אירופיות שגם מאיימות שלצעד כזה יהיו השלכות והוא בניגוד לחוק הבינלאומי.

אז לפני שאסביר מהו אותו מהלך ולמה חשוב לקיימו חשוב להדגיש כמה דברים : צרפת ובריטניה הן מתנגדות קולניות להסכם. בריטניה, זאת ששולטת ב – 17 טריטוריות שרחוקות אלפי קילומטרים ממנה, מבקרת מהלך טריטוריאלי שבו יש קשר עמוק בין מדינה לבין אזרחיה. צרפת, זאת ששולטת ב – 13 טריטוריות שרחוקות אלפי קילומטרים ושמשתמשת בחלק מהן לניסויים גרעינים, עושה בדיוק כמו בריטניה. אך לא רק הן : טורקיה, זאת שהשתלטה על צפון קפריסין ומסרבת להכיר בעוול, משמיעה ביקורת קולנית ושולחת מסרים מאיימים. כולם ביחד טוענים כנגד ישראל ש”זה לא אותו דבר”. למען האמת, הם צודקים – זה אכן לא אותו דבר.

בועידת סן רמו שלאחר מלחמת העולם הראשונה אושר כתב המנדט הבריטי על ארץ ישראל – כולל יהודה ושומרון. הוועידה החליטה לכלול במנדט את הצהרת בלפור ולהטיל על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, את האחריות למימוש ההצהרה. בהחלטה על מסירת המנדט נאמר: “בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת יישוב מחדש “הבית הלאומי” לעם היהודי בארץ-ישראל”. כלומר, הטענה שישראל מספחת בניגוד לחוק הבינלאומי היא בפירוש מופרכת. חשוב לדעת, לפני מלחמת העצמאות שבה הוקמה מדינת ישראל גרו מתיישבים יהודים בחלקים מיהודה ושומרון אבל חלקם נטבחו על ידי פלשתינים והם נאלצו לעזוב.

לא זו אף זו, החלטת החלוקה של האו”ם מ – 1948 החליטה על הקמת שתי מדינות בפלשתינה – יהודית וערבית. כרגיל, היהודים קיבלו את ההחלטה, הערבים דחו אותה ואיימו בהשמדת היהודים. הם הפסידו אבל על שטחים שנועדו להם השתלטו ירדן ומצרים בעוד ישראל מרחיבה חלק מהשטח שהוקצה לה. יש לשים לב, מדינה פלשתינית לא קמה. ירדן ומצרים של אז ביקשו להשמיד את ישראל ובמלחמת ששת הימים ב – 1967 איבדו את השטחים לטובת ישראל ששחררה את יהודה ושומרון ואיחדה את ירושלים בירתה. למעשה, ישראל לא כבשה את השטחים מפלשתינים אלא מישויות זרות שהשתלטו על השטח ולכן המילה סיפוח היא מוטעית. יהודה ושומרון הם חבלי מולדת היסטוריים ולכן ישראל מחילה את הריבונות על חלקים מהם. זה המינוח הנכון שבו ראוי להשתמש.

הואיל והסכסוך בין שני הצדדים מאוד מורכב להבנה נזכיר שב – 1993 חתמו ישראל ואש”ף על הסכמי אוסלו וחילקו את יהודה ושומרון לשלושה חלקים : שטח A תחת שליטה פלשתינית מלאה, שטח B תחת לשיטה משותפת ושטח C תחת שליטה ישראלית מלאה. בשטח הזה מתגוררים כיום יותר מ – 400 אלף  ישראלים שהחוק הישראלי לא חל עליהם. בעבר, הייתה נהוגה המשוואה של “שטחים תמורת שלום” – כלומר, ישראל מפנה שטחים ומקבלת תמורתם שלום אך ההינתקות שביצעה ישראל מעזה שבה עזבה את האזור עד הסנטימטר האחרון בעודה קורעת 8000 יהודים מביתם גרם למשוואה הזאת להפוך ללא מקובלת בציבור. זאת משום שבמקום לבנות לעצמם מדינה העלו הפלשתינים לשלטון את ארגון הטרור חמאס שיורה טילים ורקטות באופן קבוע כנגד ישראל.

הפרדיגמה השתנתה : עקירת יהודי או ערבי מביתו איננה דבר מקובל אלא ההיפך הוא הנכון. המילה “טרנספר” שהייתה שגורה בעבר באזור כמציאות קיימת איבדה לחלוטין ממשמעותה וטוב שכך. בהינתן העובדה הזאת נדרש פתרון יצירתי למציאות בלתי אפשרית והוא בא בדמות החלת הריבונות הישראלית על אזורים בהם מתגוררים ישראלים ביהודה ושומרון על מנת שיהפכו להיות אזרחים שווי זכויות במדינת ישראל. אזרחים פלשתינים ימשיכו לחיות תחת הרשות הפלשתינית ובמקביל “הסכם המאה” כולל מו”מ לארבע שנים שמאפשר לפלשתינים להגיע להגדרה עצמית.

מתנגדי החלת הריבונות הישראלית פוגעים בהזדמנות אמיתית לשלום. לאחר שנים שבהן לא התקיים מו”מ בין שני הצדדים הרי שיש לנו את ההזדמנות לחזור ולעשות זאת בצורה מפוכחת ורצינית. אחת התמונות המפורסמות שבה עושים הפלשתינים שימוש היא תמונה המכילה 4 מפות של ארץ ישראל – פלשתינה ההיסטורית שבו הם מראים כיצד בעבר 100 אחוז מהשטח היה שלהם אך ככל שעוברות השנים הם נשארים עם פחות מזה. מה שהפלשתינים לא מציינים הוא שהם איבדו שטחים בכל פעם שסירבו לפתרון הסכסוך והחלו בטרור ובאלימות.

״טירוף זה לחזור על אותו הפעולה פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה שונה״, אמר אלברט איינשטיין. דומה שהפלשתינים והקהילייה הבינלאומית לא רוצים ללמוד מההיסטוריה ובוודאי גם לא ללמוד מאיינשטיין.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מתיישרים לימין רוסיה

עינר אביב

הנדון : ההתבטאויות המכוערות של ח”כ חיליק בר

עינר אביב

יצחק שמיר – ההיית או היה זה חלום

אלי חזן

שינוי שיטת הפריימריז, רע ליהודים!

אלי חזן

מי המנהיג אשר לו מייחל השמאל

אלי חזן

קריאה לוועדת חקירה בינלאומית לתקיפת צבא לבנון בגבול ישראל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן