24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

בחזרה לליברלים בליכוד

ירון לרמן התפקד זה מכבר לתנועת הליכוד והוא מתכוון להביא את המטען האידיאולוגי הליברלי שלו אל התנועה פנימה ולחדש ימיה כקדם. אחרי ככלות הכל, הליכוד היא תנועה המורכבת מכוחות לאומיים, אך לא פחות מכך, כוחות ליברליים. אלי חזן ראיין אותו והוא חושב שיש לו הרבה מה להציע



הבחירות האחרונות הותירו את הליברלים בליכוד, אם אפשר היה מלכתחילה להגדיר אותם כקבוצה קולקטיבית, חסרי כל. לא רק שאף ח”כ ליברל אמיתי לא הצליח להיבחר לרשימה אלא גם שהיה נראה לרגע שהמתפקדים הליברלים בטלים בשישים לעומת המתפקדים הלאומיים. דומה כי כאשר יושבים לשיחה עם ירון לרמן אי אפשר שלא לחוש שמשהו ליברלי מתרחש באוויר.  


לרמן מתגורר בתל אביב. הוא בן 35, היה ממקימי התנועה הליברלית החדשה ויו”ר מפלגת עלה ירוק החל בבחירות 2013 כאשר הוצב במקום הראשון לכנסת. הרשימה גרפה כמעט 44 אלף קולות והייתה כפסע מלהיכנס לבית המחוקקים.  באחד מאתרי האינטרנט נכתב כי “לרמן הוא כיום אחד הפעילים הבולטים בישראל למען מטרות ליברטריאניות”. ההתפקדות שלו לתנועה עם אין ספור מחבריו ושותפיו האידיאולוגים שלו לדרך יגוונו לאין שיעור את ההשקפות האידיאולוגיות הקיימות והיא עשויה ליצור כאן “ברית חדשה”.


לרמן מחזיק בתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול מהטכניון בחיפה ותואר שני במנהל עסקים, גם הוא מהטכניון. את שירותו הצבאי מילא בתפקיד מהנדס במסגרת העתודה האקדמאית. יש להדגיש שהוא תומך נלהב בהקמת צבא מקצועי. בסוף שנת 2008 הקים לרמן את התנועה לצבא מקצועי שעסקה בקידום אג’נדת מעבר הדרגתי של מודל הגיוס של צבא ההגנה לישראל ממודל גיוס חובה לעבר מודל שעיקרו גיוס מקצועי ומוטה צורך. התנועה לצבא מקצועי פרסמה ניירות עמדה בנושא היעילות הכלכלית, הצבאית והחברתית של מודל שירות זה.


לפני כשלוש שנים היה לרמן ממקימי התנועה הליברלית החדשה אשר שמה לה למטרה לקדם את חירות הפרט והשוק החופשי בשיח הציבורי. לקראת הבחירות לכנסת ה-19 חברה התנועה הליברלית החדשה למפלגת עלה ירוק. ראוי להדגיש שבבחירות האחרונות הרחיבה המפלגה בהנהגת לרמן וחידדה את מצעה בנושאי חופש האזרחים, הגנה על חירויות ופרטיות, הורדת מיסים, הפרטת שירותים ציבוריים, מאבק בוועדים ובמונופולים, ביטול תוכנית המאגר הביומטרי, הפרדת דת ממדינה והורדת יוקר המחיה.כל אלו מגיעים עתה אל תנועת הליכוד כתולדה של העלאת אחוז החסימה.



ירון לרמן, איפה היית עד היום?
“לפני ההתמודדות שלי מטעם “עלה ירוק – הרשימה הליברלית” לכנסת הייתי חבר ליכוד וממקימי הפורום הליברלי בליכוד, כך שכניסתי לתנועה היא למעשה חזרה לביתי הפוליטי.
אני מאמין בערכי תנועת הליכוד והצלחתה חשובה לי, אך לפני שנה נזדמנה בידי הזדמנות נדירה לקדם את תפיסת עולמי בהעמדה ישירה למבחן הציבורי, הזדמנות שלקחתי בשתי ידי ואיני מצר על כך.
קידום חירות הפרט והשוק החופשי בישראל הן מטרותי העיקריות וזה התחום שבו בחרתי להתמקד בחיי הציבוריים. לאור זאת, אני וחברי הקמנו את מחנה החירות בליכוד וזו המסגרת בה נפעל. ברור לנו שהליכוד, תנועה הלאומית ליברלית, היא הבית הטבעי לקידום מטרות אלו. זה גם מסביר את היחס החם והאוהד שלו אנו זוכים בפגישותינו הרבות עם חברי התנועה”.


מה הדבר הכי חשוב עבורך מבחינה אידיאולוגית או לשון אחרת – מהי הצעת החוק הראשונה שהיית רוצה להעביר ?
“אני בעל תפיסת עולם רחבה. אני לא אדם של חוק אחד או נושא נקודתי, ישנם הרבה נושאים שמעניינים אותי ומי שקרא את מצע עלה ירוק – הרשימה הליברלית בבחירות האחרונות ואת התכנית הכלכלית המקיפה שהצגנו, תכנית שבין היתר קיבלה את ברכתו של פרופ’ עומר מואב, בוודאי יבין זאת. אני לא מתכוון להעלות חוקים ללא שום סיכוי ממשי שיעברו, זה לא רציני ופוגע בסיכוי שלהם לעבור בעתיד. אני מעוניין לקדם מגוון רחב של נושאים, ולכן אני מרגיש לא בנוח להתחייב על החוק הראשון שלי אך בעיקרון אני מעוניין לקדם נושאים כמו צמצום הרגולציה ופתיחת השוק הישראלי לתחרות חופשית, הפרטת קרקעות לבניה, החלת שיטת הוואוצ’רים במערכת החינוך, אי הפללת צרכני הקנביס ורפורמה במודל הגיוס של צהל, רפורמה הכוללת תגמול ראוי לחיילי צה”ל שזוכים למשכורת רעב ולמעשה נופלים נטל על הוריהם שגם משלמים מחיר קשה על כך. זה מרתיח במיוחד כאשר רבים כל כך לא מתגייסים לצבא ומקדמים את הקריירה והעתיד הכלכלי שלהם בשנים אלו”.


אתה הרי מייצג ימין כלכלי קלאסי כיצד תסתדר עם ח”כים כגון חיים כ”ץ הנוטים יותר לכיוון החברתי ?
“זה לא סוד שאנחנו מייצגים תפיסות מנוגדות לגמרי בתחום הכלכלי, עם זאת אנו עדיין יכולים לפעול בשיתוף פעול בנושאים בהם אנחנו כן מסכימים. מהתרשמות ראשונה אני יכול להעיד שלפחות בנושא הקאנביס הרפואי אנחנו לא כל כך רחוקים”.


מעניין להבין מה בינך לבין משה פייגלין?
“ח”כ פייגלין הוא חבר ושותף לצעדים רבים שאני מעוניין לקדם כגון אי הפללת צרכני קנאביס והפיכת צה”ל לצבא מקצועי, עם זאת כמובן שישנם גם נושאים עליהם אנחנו חלוקים באופן מהותי. בסך הכל, אני חושב שפייגלין כיום מביא רוח חדשה ורעננה לכנסת, עושה עבודה פרלמנטרית מצויינת וטוב שהוא נמצא שם”.


כליכודניקים אנו תמיד נשאלים מהו יחסינו למדינה פלסטינית? אוסיף ואשאל : במידה ויהיה פרטנר אמיתי האם תתמוך בהסכם?
“מבלי בכלל להיכנס לשאלת הזכות ערביי יהודה שומרון ועזה למדינה פלסטינית אנו צריכים לבחון מה קרה כאשר הצענו לפלסטינאים כמעט את כל דרישותיהם, פעם אחר פעם קיבלנו לאו מוחלט המלווה בטרור רצחני. אני חושב שלעסוק כעת בשאלה הזאת ולהצהיר מראש הצהרות חסרות אחריות לא רק שלא מועיל אלא אף יפגע במעמד האסטרטגי של ישראל במו”מ עתידי. אני חושב שההחלטה להתנות כל הסכם מדיני במשאל עם היא החלטה חשובה מאין כמותה ואני סומך על ראש הממשלה שידע לנווט את המדינה בנושא זה ובנושא האיראני”.


והשאלה הבאה המתבקשת : מהו יחסך למאחזים הלא חוקיים?
“אני מאמין בשלטון החוק לכן אני לא יכול לקבל מצב שבו אנשים לוקחים את החוק לידיהם. אני לא חושב שיש צורך להוסיף על כך”.


אתה יו”ר התנועה לצבא מקצועי ופעיל בנושא זה שנים רבות, אתה לא חושש שביטול גיוס החובה יפרק את הצבא?
“אני מחויב לביטחון ישראל. מודל הגיוס כיום לא רק שאינו מסייע לביטחון המדינה אלא אף מכביד על ניהול כ”א בצה”ל ועל תקציב המדינה. צה”ל בעצמו קבע והמליץ בשלוש ועדות שונות שפר, בן בסט וברודט שצריך לקצר את השרות לחיילי החובה ובמקביל להגדיל באופן מהותי את התגמול שלהם. אני חושב שחוק הגיוס של יאיר לפיד הוא בדיחה עצובה. הוחמצה כאן הזדמנות נדירה לרפורמה אמיתית ונחוצה בתגמול חיילי החובה, החוק לא באמת קידם את מה שהתיימר לקדם ויצר קרע מיותר עם החברה החרדית ללא שום שינוי מהותי. בכלל אני חושב שההתנהלות של יאיר לפיד היא חסרת אחריות בנושאים רבים ובמיוחד במדיניות הכלכלית אותה הוא מקדם. החלטות רבות שלו הן פופוליסטיות ומסוכנות לכלכלה הישראלית, אני יכול להבין למה פוליטיקאי פה ושם מקדם חוק פופוליסטי כדי לקדם את עצמו אך פגיעה כה אנושה בכלכלה הישראלית על מזבח הפופולריות לא זכורה לי מהעבר”.


יש לך משהו להוסיף?
“כמו כולנו אני כאן כדי לסייע לראש הממשלה לקדם את תפיסת העולם שבה הוא מאמין. אני מרגיש שהקונסטלציה הפוליטית הקיימת מקשה עליו פעמים רבות לקדם נושאים רבים הקשורים בצמצום מעורבות המדינה בניהול הכלכלה. אני גם מאמין בצורך של מפלגת שלטון חזקה שתוכל לנהל את הנושאים העומדים על הפרק באופן יעיל, דבר זה לא יכול להתאפשר כאשר לליכוד אין מספיק מנדטים. אני חש שהציבור לפחות בחלקו נטש את התנועה בגלל התחושה שהתנועה לא נותנת לו פתרונות לבעיות היום יום שמולם הוא נאלץ להתמודד ואת זה אני וחברי במחנה החירות מתכוונים לשנות”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בני ובנות המצווה של מעוז

אריק זיו ויזר

אלוף משנה במיל מרדכי בניטה יתמודד בפרימריז בליכוד

הרויזיוניסט

בשידור חי: מירי רגב מקריאה את קללות הטוקבקיסטים

אריק זיו ויזר

הערת אזהרה לליכוד – אלי חזן חושב שהליכוד בדרך להפוך ללא רלוונטי – כל הפרקים עד כה

אלי חזן

צעירי הליכוד חסרי תועלת

אריק זיו

גדעון סער תוקף את ציפי ליבני על חוסר לויאליות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן