20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
שוש הלוי - אופקים

בגלל קמצא ובר-קמצא חרבה ירושלים

פוסט לכבוד י"ז בתמוז

רבות אנו שומעים את המשפט הזה -"בגלל קמצא ובר-קמצא חרבה ירושלים". לרגל י"ז בתמוז החל היום, אני מוצאת לנכון להביא כאן את סיפור המעשה כהווייתו. ובכן – מעשה שהיה כך היה – בעיר ירושלים שהיתה  תחת שלטון רומי הגדולה, חיו שני אנשים יריבים ומסוכסכים קשות. האחד עשיר ובעל נכסים והאחר – דל ואביון. יום אחד ערך העשיר משתה רב משתתפים ושלח את משרתו להזמין את חברו הטוב – בר-קמצא. המשרת התבלבל בשמות והזמין את יריבו של אדונו, שהיה בעל שם דומה -קמצא.

קמצא הופתע מאד, ואולם שמח על ההזמנה ואכן הגיע למשתה והתיישב לסעוד את ליבו במטעמים הרבים שהיו על השולחן. ואולם – בעל המשתה כעס ורגז על עצם הנוכחות של קמצא וגירש אותו בבושת פנים. קמצא ביקש להישאר והציע אפילו לשלם עבור הסעודה, מאחר וכבר הגיע, ואולם העשיר עמד בתוקף על כך שיעזוב את המשתה, וכך יצא קמצא אבל וחפוי ראש, והלך לביתו כשהוא פגוע עד עמקי נשמתו.

או אז גמלה בו החלטה לנקום בעשיר ובכל יהודי ירושלים. מה עשה?! – הלך לשליטי רומי וטען שיהודי ירושלים מתכננים מרד נגד

רומי. הרומאים דרשו הוכחה לטענה זו , וקמצא הציע שיתנו בידיו בהמה אותה יעלו הכוהנים כקורבן בבית המקדש. ההוכחה היתה צריכה להיות שהם לא יקריבו את הבהמה כאות לאי נאמנותם לרומאים.

הרומאים נתנו בידיו אייל צעיר, וכך יצא לדרכו. ביודעו שהכוהנים לא מקריבים בהמה שהוטל בה מום, הוא חתך את אוזנו של האייל, וכך באמת סירבו הכוהנים להקריב את האייל. קמצא הביא את האייל שלא הוקרב לרומאים , כהוכחה לאמיתות טענתו בדבר המרד של היהודים בשליטי רומי. הרומאים פתחו מיד במתקפה על ירושלים, ביקעו את חומותיה, שילחו להבות בהיכל המקדש, טימאו את קודש הקודשים והיגלו את כל יהודי העיר . כך למעשה התרחש חורבן הבית והחלה הגלות הארוכה, והשאר הלא כתוב בסיפרי דברי הימים.

שלוש מסקנות יש בסיפור העגום הזה :

  א – שנאת-חינם עלולה לגרום לתוצאות הרות אסון.

 ב – מלחמות עלולותלפרוץ בגלל סיבות ביזאריות ולא ענייניות לחלוטין. כך קרה בין ירושלים לרומי וכך קרה גם במלחמת העולם

    הראשונה שפרצה רק בגלל ההתנקשות ביורש העצר האוסטרי – יוזף פרדינאנד.

ג – עדיפה אהבת-חינם על שנאת – חינם.

בשורות טובות !



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

Enough is – enough ! – 2

אריק זיו ויזר

הצדק צריך להיעשות ואף- להיראות

אריק זיו ויזר

שלושים שנה לפרוייקט -"נערי רפול"

אריק זיו ויזר

מה כבר יועילו שלושה חודשי הקפאה נוספים, שלא הועילו – תשעת חודשי ההקפאה הקודמים ?

אריק זיו ויזר

הצעה – להקים "רשות חירום לאומית"

אריק זיו ויזר

שאיפתה האסטראטגית של ישראל צריכה להיות – הרחבת מעגל המדינות ,איתן יש לה יחסים דיפלומטיים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן