19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

אלטלנה, הלקח שלא היה צריך להילמד

מנהיגות נמדדת בשעות הקשות ומנחם בגין הותיר צוואה מוסרית פנימית שמשמעותה לא לאלימות

בהיסטוריה של אירלנד ידוע “קרב דבלין” כאירוע היסטורי שהותיר חותם רב. שכן, היה זה שבוע של קרבות שהתחוללו בעיר הבירה החדשה של אירלנד החופשית לא בין נציגי השלטון הבריטי למורדים אירים אלא בין שני פלגים אירים שסיימו לא מכבר בהצלחה שנתיים של מרידה אשר הביאה לסיום השלטון הבריטי לאחר 752 שנים. המורדים שלחמו כתף לכתף בהפניית נשקם כנגד הבריטים לחמו מעתה במשך שנה האחד כנגד השני. הישג גירוש השלטון הבריטי הועב בטראומת מלחמת האזרחים שגבתה אלפי קורבנות ואת חייו של אבי האומה מייקל קולינס,חוללה נזקים כלכליים אדירים למדינה החדשה ונשארה כצלקת עמוקה החרוטה בזיכרון הלאומי.

 

סיפור מלחמת האזרחים שבא לאחר שחרור מעול שלטון זר לא ייחודי לאירלנד. הוא התקיים גם בפינלנד, ביוון, בגיאורגיה ובמקומות אחרים בעולם. לכולם מכנה משותף רב : הכאב המיידי והזיכרון המר לאורך השנים, הנזקים בבניית האומה והעיכוב בהבניית התודעה הלאומית המשותפת. יתר על כן, במדינות מערביות, דמוקרטיות אינטגראליות שבהן האלימות והשימוש בכוח נורמה פסולה הן, עולה הדרישה “ללמוד את הלקח” על מנת שהדבר לא יתרחש בעתיד.

******

 

השבוע ציינו ותיקי האצ”ל וארגון עולי אלטלנה 62 שנים להטבעת האונייה על ידי צה”ל, שהורכב ברובו המוחלט מאנשי “ההגנה” לשעבר. אותם ותיקים ייזכרו את 16 לוחמי האצ”ל שנפלו בהפגזות על האונייה, את הנשק הרב שיכול היה להוביל את ישראל להישגים טובים יותר במלחמת העצמאות ויש שיזכרו במיוחד את פקודתו הנחרצת של בגין לא להגיב באלימות כלפי אלה הבאים להורגם תוך שהוא מדגיש שוב, בדיוק כמו בימי הסזון : “מלחמת אחים לעולם לא”.

 

הזיכרון ההיסטורי שם דגש על מלחמות אזרחים, היסטוריונים צבאיים עוסקים בהן והאומה נדרשת ללמוד את לקחן. ברם, כמה מקרים של מלחמות אזרחים שנמנעו אנו זוכרים ?

בישראל אנו זוכרים היטב את מלחמת האזרחים שנמנעה וכתוצאה מכך את הלקח שלא היה צריך להילמד וטוב נעשה אם נשמר זיכרון זה. לפיכך, את האזכרה לזכר חללי אלטלנה צריך לקיים תוך שימת דגש על צעדו האמיץ של מנחם בגין שהקפיד לנצור את נשקו ולמנוע את עיכוב פיתוחה של הדמוקרטיה הישראלית עליה לחם בדם רב במשך יותר מ – 4 שנים תוך שהוא רואה כיצד טובי פקודיו מוסרים את נפשם ואת בריאותם עבורה.

 

צעדו של בגין הפך ברבות השנים לצוואה מוסרית שהאזרחים בישראל מקפידים לקיימה. שכן, באירועים קונטרוברסליים בהם צמחה מחלוקת עקרונית וקשה בין חלקים שונים בעם, מחלוקת שהייתה יכולה להצית מלחמת אזרחים בנקל, למשל כמו בעת הנסיגה מסיני או לאחר רצח אמיל גרינצוייג ז”ל אך בייחוד בימי ההינתקות, חרקו הנפגעים, הן של הנסיגות והן של הרצח, שיניים והעדיפו לשמר את הדמוקרטיה במקום להתפתות להשתמש באלימות.

 

נהוג לייחס לבגין את האמרה ש”לפני מותי הייתי רוצה שיזכרו אותי כמי שמנע מלחמת אחים”. אנו זוכרים זאת גם בתור הלקח שלא היה צריך להילמד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“נתניהו נגע בכל הנקודות החשובות”

אלי חזן

נאום הלאווים: מי כאן באמת הסרבן

אלי חזן

מורשת אולמרט והגנרל המהולל – אלי חזן

אריק זיו ויזר

לגיטימציה – זה כל העניין – אלי חזן

חזית הסירוב

אלי חזן

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן
דילוג לתוכן