24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
שוש הלוי - אופקים

אירן – ישראל והנשק הגרעיני /מאת:שוש לוי

היום , כאשר הסוגייה של איר ן גרעינית עולה על סדר היום של העולם כ-כלל ושל ישראל -כפרט , זוהי הזדמנות לערוך סקירה קצרה על תולדות הנשק הגרעיני , והתובנות המתבקשות ממנה עבור ישראל . הראשונים שהשתמשו בנשק גרעיני , היו האמריקאים , אשר השליכ ו שתי פצצות אטומיות על שתי הערים היפניות – הירושימה ונאגאסאקי , ואת תוצאות הפצצות האלה , מעבר להשמדתן הטוטאלית של ערים אלה , המשיכה יפן להרגיש עוד שנים רבות לאחר מכ ן , בצורת ענני – קרינה רדיו – אקטיבית שנשאו את החומר הקטלני למרחק של עשרות קילומטרים . ענני -קרינה אלה גרמו לנזקים חמורים לילדים שנולדו עוד שנים לאחר אותה הפצצה , בצורת מומים מולדים . 

נראה שהעולם למד משהו מאותה תקרית – גרעינית בין ארה”ב ויפן , היות שמאז , לא היה שימוש נוסף בנשק הגרעיני למטרות – מלחמה , אם כי זכורה לנו התקופה בה שרר ו יחסים מתוחים בין ארה”ב ובריה”מ , תקופה הידועה כתקופת ה”דטאנט” בשנות ה-60 וה -70 .
יש , נכון להיום , נשק גרעיני פעיל , לכ – תריסר מדינות בעולם , ובתוכ ן -ישראל , ארה”ב , יפן , בריה”מ , אנגליה , צרפת , איטליה , ואיר ן – בהתהוות .
במשך שנים רבות , דגלה המדיניות הרשמית של ישראל , בהכחשת העובדה שישראל בכלל מחזיקה בנשק גרעיני . מדיניות זו מעלה תהיות באשר לאפקטיביות שלה , שכ ן – התועלת המיידית שיש למעצמה גרעינית מן העובדה שהיא מחזיקה בנשק גרעיני , היא – ההרתעה !. האפקט של הרתעה זו מתבטא בכך שמעצמה גרעינית אחרת תהסס לתקוף אותה . כעת , כאשר מעצמה גרעינית מכחישה את היותה כזאת , היא בעצם מאבדת את כח – ההרתעה שיש לה , מעצם הידיעה שיש למעצמות גרעיניות אחרות שהיא – מעצמה גרעינית ! והדבר נכון גם לגבי ישראל , ולכן אני סבורה שיש לשנות את המדיניות ולמנף את העובדה שישראל מחזיקה בנשק גרעיני לצורך הרתעה , ובמיוחד היום – כאשר קיים עליה איום גרעיני אירני בטווח של כ – שנה ומחצה !
מרכיב דומיננטי בהתנהלות של מעצמות גרעיניות , הוא מה שידוע בתור – “מאזן – האימה ” , והוא אשר מנע מארה”ב ובריה”מ , בשנות ה-60 וה -70 לתקוף זו את זו בנשק גרעיני , למרות היחסים המתוחים ביניהן , ולשמור על שלום העולם . מהותו של המונח “מאזן – האימה ” מתבססת על העמימות שנוהגות מעצמות גרעיניות , לא באשר לעצם העובדה שהן מחזיקות נשק גרעיני , אלא – בעוצמת היכולת הגרעינית שיש להן , וזוהי האינפורמציה החשובה ביותר ואשר אותה – כן יש לשמור בסוד ! העמימות הזאת באשר לעוצמת היכולת הגרעינית – חשוב שתהיה גם לישראל ! והיא אכן קיימת !
כעת – מהי אותה עמימות ובמה היא משרתת כל כך את האינטרסים ההגנתיים של מעצמה גרעינית איזושהי ? התשובה נעוצה במה שקר וי בשפה מקצועית – “יכולת מכה שנייה ” כלומר – מהי היכולת של מעצמה גרעינית , כאשר היא מותקפת ע”י מעצמה גרעינית אחרת , לא רק לשר וד את המתקפה , אלא גם להשיב מלחמה שערה , בהתקפה גרעינית משלה .
ובכן , מה שמונע מעצמה גרעינית אחת לתקוף מעצמה גרעינית אחרת היא – העמימות אשר מתבטאת באי – הידיעה , באשר לקיום “יכולת מכה שנייה ” למעצמה הגרעינית אותה היא מתכננת לתקוף . היות וגם לאיר ן אין מידע באשר לקיום או אי- קיום “יכולת מכה שנייה ” לישראל , הרי שגם היא תחשוב מםפר פעמים ותבדוק את מקור ות – המידע שלה בקפדנות , לפני שהיא תחליט ליזום צעד התקפי כלפי ישראל , כי אם לא תעשה כך היא עלולה לסכ ן את קיומה שלה !
אנ ו רואים , איפה ששלום העולם ושלומנו שלנו , תלוי בשמירת העמימות הזאת באשר להימצאות “יכולת מכה שנייה ” בידי המעצמות הגרעיניות השונות , ובתוכ ן איר ן וישראל , אם כי תוצאת – לוואי שלילית העלולה להיות לאיר ן גרעינית היא – מירוץ החימוש המואץ , בנשק גרעיני , שיהיה למדינות אשר אינ ן מחזיקות , נכון לעכשיו , בנשק גרעיני !

בברכה – שוש לוי
אופקים



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דב שילנסקי ז”ל – ההוד וההדר

אריק זיו ויזר

הצעה – להקים “רשות חירום לאומית”

אריק זיו ויזר

הסרט -“ג’נין ג’נין” -הוצאת דיבה כנגד צה”ל

האמנם -ד”ר ג’קיל ומיסטר הייד?!

אריק זיו ויזר

אשכנזים – ספרדים , יוק ! /מאת:שוש לוי

אריק זיו ויזר

בעקבות נאום אובאמה -קווי 67′ לא בבית ספרנו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן