30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

איגרת לאמא יהודיה

זכייתו של דן שכטמן בפרס נובל מעוררת תהייה כיצד קורה שמערכת החינוך בארץ במשבר שאמנם מטפלים בו אך בכל זאת- שישה זוכים ישראלים  בעשור שנים.?

התשובה הלוגית היא שהישגיהים של הזוכים נשענים על יסודות מערכת החינוך הישראלית מקום המדינה ועד שנות  ה – 80. בעקבות כך עולה שאלה נוספת : האם מערכת החינוך דאז הייתה טובה יותר מזו של היום? לכאורה, התשובה חיובית אך מחשבה על שהתרחש בעבר מולידה שאלה נוספת : למה הכוונה במערכת חינוך טובה יותר ? האם לאמצעים הטכנולוגיים ? בוודאי שלא. האם להון האנושי ? תלוי. וזה מוביל אותנו ישירות אל סוגייה כאובה אשר אנשי חינוך מצביעים עליה מזה זמן רב. סוגיית היחס למרות ההורים ולמרות המורים.

 

שהרי, אין עוררין על כך שבעבר המרות הסמכותנית, הן של ההורים והן של המורים, הייתה מובהקת. ובישראל, כמו בכל חברה מערבית אחרת המקדשת את ערכי החומריות, המרות הזאת חטפה פגיעה אנושה. בשולי הדברים חייבים להדגיש כי ברבות ממדינות המערב המצב קטסטרופאלי. ונחזור למציאות הישראלית העגומה. אלו הבאים לשנות את המעמד הבעייתי של הסמכות או לשנות את כיוונה, לא רק שלא זוכים לתמיכה ציבורית אלא גם שהם הופכים למושא לביקורת בעייתית. כתוצר לוואי צריך לשים לב שקרה משהו לאימא היהודייה. אותה אימא שדחפה את הבן שלה אות את הבת שלה להישגיות, למצוינות, להצלחה בלימודים. כזאת שסימנה את ההצלחה בדרך. התחושה שלי, ושל רבים איתם אני מדבר, שהאימא הזאת הולכת ונעלמת. ומה המדד לכך ? התמיכה הבלתי מסויגת של ההורים בילדיהם אל מול המורים ואל מול אותן מערכות סמכותניות. משרד החינוך מלא בתלונות של הורים על מורים. מבדיקה שערכתי עולה כי כאשר המערכת מבררת את התלונות עולה דווקא שהילדים אשמים. עולה מכך, שלהורים רבים נוח לטפול את האשמה על מערכת החינוך ואת אותה אמא שנעלמה ניתן למצוא כאן.

 

וזוהי אם כן, אחת המשימות של מערכת החינוך. המומחים של המערכת, וישנם כאלה שבאמת עושים עבודת קודש, שומה עליהם למצוא דרך להכווין הורים, במיוחד בשכבות הנמוכות של החברה, לתמיכה לימודית ומנטאלית בילדיהם. חובה עלינו לזכור כי הורה משכבה סוציו אקונומית נמוכה שיחנך את הילד שלו למצוינות, וידוע שהדבר קשה עד כמעט בלתי אפשרי, יסייע לו להגשים את חלומו שלו, יסייע לו לנפץ את תקרת הזכוכית. למה הדבר משול ? להוצאה בחינוך, שהיא למעשה השקעה, שתניב רווחים.

 

שישה זוכים בעשור שנים. הישג מופלא. אם אנו רוצים לשמר אותו או אף להגביר אותו זוהי אחת הדרכים לעשות זאת. לפני הבחירות האחרונות פרסם ראש הממשלה את תוכניתו לשיפור החינוך. מדיניות הממשלה בראשות שר החינוך מוכיחה כי נעשתה תפנית. חייבים לשמור על המגמה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

זוטי דברים

אמיתי שיף

אסור להרוג את הנגב

אריק זיו ויזר

עורו אחים עורו

אלי חזן

ההתקוממות בסוריה – מה עדיף לישראל?

אלי חזן

מרחב ציבורי? באמת?

אריק זיו ויזר

דברי יו"ר הכנסת לרגל יום ז'בוטינסקי

אלי חזן
דילוג לתוכן